Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun strategia

Pohjoinen tahto – kansainvälinen sydän

Kehitämme liiketoimintaosaamista korkeatasoisen tutkimuksen avulla, osana kansainvälistä tiedeyhteisöä. Koulutamme innovatiivisia ja vastuullisia, globaalisti ajattelevia tulevaisuuden johtajia ja liiketoiminnan asiantuntijoita. Teemme yhteistyötä sidosryhmiemme kanssa edistääksemme Pohjois-Suomen ja yhteiskunnan hyvinvointia ja kestävyyttä.

Strategiset päämäärät

Tutkimus

Painoalueet:

• liiketoiminnan dynamiikka, verkostot ja liiketoimintamallit muuttuvissa konteksteissa
  • vastuullisuus ja kestävyys liikesuhteissa, palveluiden digitalisaatiossa ja brändien kehityksessä
  • kestävää kehitystä edistävä laskentatoimi, taloustiede ja rahoitus
  • organisaatiot, yrittäjyys ja innovaatiot globaalissa kontekstissa
  • digitalisaatio ja liiketoiminta-analytiikka
  • dataintensiiviset digitaaliset tuotteet ja palvelut sekä vastuullinen liiketoiminta
  • tulevaisuuden liiketoiminta, ekosysteemit ja liiketoimintamallit
  • johdon ominaisuuksien rooli sisäpiirikaupoissa ja verojen välttelyssä sekä näiden vaikutus liiketoiminnan tuloksiin.

Monialaiset tutkimus- ja kehitysalueet:

• kiertotalous ja kestävät innovaatiot verkostoissa
  • resilienssi verkostoissa ja organisaatioissa
  • tekoäly ja työn muutos kehityksen systeemisenä mahdollistajana terveydenhuollon verkostoissa
  • terveydenhuollon digitalisaatio
  • digitaalinen liiketoiminta ja vastuullinen tekoäly
  • liiketoiminta-analytiikan uudet lähestymistavat
  • tulevaisuuden energialiiketoiminta ja vihreä siirtymä
  • tulevaisuuden matkaviestintä ja viestintäalustat
  • uusiutuva energia ja energiamarkkinat
  • Pohjois-Suomen syntymäkohortit.

Koulutus

Vahvistamme kansainvälistä koulutusta ja tuemme opiskelijoiden sitoutumista opintoihin. Tutkinto-ohjelmien ja EMBA-ohjelman lisäksi tarjoamme yrittäjyyden sivuaineopintoja ja kehitämme MOOC-koulutustarjontaa. Jatkamme AACSB-akkreditointiin liittyvien työkalujen ja menetelmien hyödyntämistä koulutuksen kehittämisessä.

Hyvinvoiva yhteisö

Arvostamme tieteellisen tutkimuksen moninaisuutta ja tutkimustulosten yhteiskunnallista vaikuttavuutta, tutkimuksen muodosta tai sisällöstä riippumatta. Käytämme AACSB:n akkreditointiin liittyvää henkilöstön laatuarvioinnin viitekehystä kehittääksemme edelleen tutkimusyksikköjemme suorituskykyä. Tuemme systemaattisesti sidosryhmiemme osallistumista tutkimukseen ja koulutukseen sekä verkostojen rakentamiseen.

Strategiset aloitteet

Laadukkaan tutkimuksen edistäminen:

• Nostamme tavoitetasoamme tutkijoina.
  • Tuemme tutkijan uralla etenemistä.

Laadukkaan koulutuksen edistäminen:

• Luomme uusia ja tuemme uudelleen profiloitavia koulutusohjelmia.
  • Kehitämme nykyisten koulutusohjelmiemme profiileja.
  • Parannamme kansainvälistä opiskelijakokemusta.
  • Palkitsemme innovatiivisista opetusansioista.

Yhteisöllisyyden vahvistaminen:

• Edistämme työympäristömme yhteisöllisyyttä ja työn tekemisen käytäntöjä.
  • Tuemme tutkimusryhmien muodostumista ja vahvistamista.