Peda-forum |Opetuksen kehittämisyksikkö

Etusivu Ohjelma Seminaarikuvia Majoitus Kuusamoon Yhteystiedot

Työpaja 11. Monikulttuurisuus opetuksessa

 

VETÄJÄT:

lehtori Sabine Grasz & kansanivälisten asiain päällikkö Kimmo Kuortti, OY

Monikulttuuriset opetusryhmät ja opettaminen vieraalla kielellä ovat yleistyneet vaihto-opiskelun, -opetuksen ja vieraskielisten opetuskokonaisuuksien myötä. Käytännönläheinen työpaja on kohdistettu monikulttuurisissa opetustilanteissa ja monikulttuuristen opiskelijaryhmien kanssa työskenteleville yliopisto-opettajille. Tarkoituksena on käytännön kokemusten pohjalta vertaisryhmässä ja ryhmätyönä kehittää kulttuurienvälisesti sensitiivisiä toiminnan periaatteita ja vaihtoehtoja. Samalla tarkastellaan yliopistoympäristöä kulttuurienvälisyyden näkökulmasta. Työpajassa kokeillaan suomalaisessa opetuksenkehittämistyössä menetelmää, jota on kehitetty mm. Victorian yliopiston opetuksen kehittämisyksikössä.


Työskentelyn välineenä käytetään opettajien omakohtaisia pulmatilanteita ("critical incidents"), joita he ovat tunnistaneet ja kohdanneet työssään monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Kutakin osallistujaa pyydetään valmistelemaan ja lähettämään ennakkotehtävänä ainakin yksi tapauskuvaus työpajavastaavilta saatavien ohjeiden pohjalta. Tapaukset käsitellään työpajassa pienryhmissä ja työskentelyn tuotokset yhteisessä ryhmässä. Työpajavastaavat toimivat työskentelyn ja keskustelun fasilitaattoreina. Työskentely on suomen- ja englanninkielistä.

 

Teaching in Multicultural Contexts


Recent developments in teacher and student exchange as well as in the academic curriculum have increased the number of multicultural study groups and teaching through a foreign language. The practical issues of these contexts will be dealt with in this workshop. Participants in this session are ideally university teachers with experience in and thoughts about multicultural teaching situations and multicultural student groups. We shall be comparing and processing our experiences in groups and considering culture-sensitive teaching approaches. An important overall frame conception will be universities as multicultural environments. The workshop shall employ a teaching development method which has been developed at the University of Victoria.


The material for the workshop shall be provided by "critical incidents". Each participant is asked to supply at least one description of a critical incident which is a description of a multicultural problem situation and/or a challenging experience in a real multicultural teaching situation. The workshop organisers will provide the instructions for the descriptions which are to be sent to the workshop organisers prior to the workshop. The descriptions will be discussed in small groups and the results will be presented to the other participants. The work shall be coordinated by the facilitators and the working languages are Finnish and English.

 

OSALLISTUJIA 6

 

SALI & VARUSTUS:

 

Salit: Studio 2, 2. krs

Varustus:

- siirreltävät kalusteet, vain tuolit mahtuu

- piirtoheitin
- fläppi X 2 + tussit
- A4 ja A3 paperia
- teippiä


 

Kuvat © Katri Heinänen

  Webmaster Top of page