|
|
Työpaja 11. Monikulttuurisuus
opetuksessa |
VETÄJÄT:
lehtori
Sabine Grasz & kansanivälisten
asiain päällikkö Kimmo Kuortti, OY
Monikulttuuriset opetusryhmät ja opettaminen
vieraalla kielellä ovat yleistyneet vaihto-opiskelun,
-opetuksen ja vieraskielisten opetuskokonaisuuksien myötä.
Käytännönläheinen työpaja on kohdistettu
monikulttuurisissa opetustilanteissa ja monikulttuuristen
opiskelijaryhmien kanssa työskenteleville yliopisto-opettajille.
Tarkoituksena on käytännön kokemusten pohjalta
vertaisryhmässä ja ryhmätyönä kehittää
kulttuurienvälisesti sensitiivisiä toiminnan periaatteita
ja vaihtoehtoja. Samalla tarkastellaan yliopistoympäristöä
kulttuurienvälisyyden näkökulmasta. Työpajassa
kokeillaan suomalaisessa opetuksenkehittämistyössä
menetelmää, jota on kehitetty mm. Victorian yliopiston
opetuksen kehittämisyksikössä.
Työskentelyn välineenä käytetään
opettajien omakohtaisia pulmatilanteita ("critical incidents"),
joita he ovat tunnistaneet ja kohdanneet työssään
monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Kutakin
osallistujaa pyydetään valmistelemaan ja lähettämään
ennakkotehtävänä ainakin yksi tapauskuvaus
työpajavastaavilta saatavien ohjeiden pohjalta. Tapaukset
käsitellään työpajassa pienryhmissä
ja työskentelyn tuotokset yhteisessä ryhmässä.
Työpajavastaavat toimivat työskentelyn ja keskustelun
fasilitaattoreina. Työskentely on suomen- ja englanninkielistä.
Teaching in Multicultural Contexts
Recent developments in teacher and student exchange as well
as in the academic curriculum have increased the number of
multicultural study groups and teaching through a foreign
language. The practical issues of these contexts will be dealt
with in this workshop. Participants in this session are ideally
university teachers with experience in and thoughts about
multicultural teaching situations and multicultural student
groups. We shall be comparing and processing our experiences
in groups and considering culture-sensitive teaching approaches.
An important overall frame conception will be universities
as multicultural environments. The workshop shall employ a
teaching development method which has been developed at the
University of Victoria.
The material for the workshop shall be provided by "critical
incidents". Each participant is asked to supply at least
one description of a critical incident which is a description
of a multicultural problem situation and/or a challenging
experience in a real multicultural teaching situation. The
workshop organisers will provide the instructions for the
descriptions which are to be sent to the workshop organisers
prior to the workshop. The descriptions will be discussed
in small groups and the results will be presented to the other
participants. The work shall be coordinated by the facilitators
and the working languages are Finnish and English.
OSALLISTUJIA 6
SALI & VARUSTUS:
Salit: Studio 2, 2. krs
Varustus:
- siirreltävät kalusteet, vain tuolit
mahtuu
- piirtoheitin
- fläppi X 2 + tussit
- A4 ja A3 paperia
- teippiä
|