Peda-forum |Opetuksen kehittämisyksikkö

Etusivu Ohjelma Seminaarikuvia Majoitus Kuusamoon Yhteystiedot

Työpajat & w5w-sessiot 11.11.2004

Työpajatyöskentely torstaina 11.11.2004 - työpajojen tiivistelmät

 

1. Miten yliopisto-opettaja jaksaa tänään?
kouluttaja Saara Repo-Kaarento, HY & professori Maaret Wager, HY

 

Miten yliopisto-opettaja voi? Miten hän jaksaa tehdä työtään? Miten tutkija-opettaja pysyy elävänä yliopistotyön paineissa? Mistä yliopisto-opettaja innostuu ja saa työniloa? Työpajassa pohditaan ja
tutkitaan opettajuutta ja yliopisto-opettajan työn eri puolia sekä työstetään osallistujien kokemuksia toiminnallisten ja luovien menetelmien avulla. Työpajassa pyritään saamaan uusia näkökulmia ja parempaa ymmärrystä omaan työhön ja ammatilliseen identiteettiin sekä löytämään yhdessä tietä innostuksen ja voiman lähteille. Työpajaan otetaan 20 osallistujaa.

 

 

2. Turistista tutkijaksi – opiskelija tiedeyhteisön jäsenenä

suunnittelija Tanja Kähkönen & opiskelija Suvi Eriksson, OY

 

Onko yliopisto tiedeyhteisö? Jos on, keitä siihen kuuluu ja millä perusteella? Millaista on opetus, tutkimus ja opiskelu tiedeyhteisössä. Miten toteutuu tiedeyhteisön ethos: kannetaanko yhteisössä tieteen korsia yhteiseen kekoon, vai uurastaako kukin oman kekonsa kanssa?

Työpajassa käsitellään opiskelijoiden odotuksia ja käsityksiä yliopisto-opiskelusta sekä tiedeyhteisöstä ja heidän roolistaan siellä ja peilataan niitä yliopisto-opiskelun aikaisiin kokemuksiin. Onko opiskelija tiedeyhteisön turha turisti, jonka tulee itse oppia toimimaan maassa maan tavalla ja puhumaan samaa kieltä muiden kanssa? Voiko opiskelija oikeasti olla olla tiedeyhteisön nuorempi kollega ja asiantuntija? Entä miten hän pääsee tiedeyhteisön eliittiin? Voiko tiedeyhteisöstä syrjäytyä?

 

Työpajassa pohditaan, mikä rooli ja vastuu muilla tiedeyhteisön jäsenillä on opiskelijoiden tiedeyhteisöllisyyden kokemisessa. Toisaalta käsitellään opiskelijan oman vastuun ja aktiivisuuden merkitystä. Työpajassa on mukana oikea Opiskelija kertomassa esimerkkejä tiedeyhteisöllisestä oppimiskulttuurista. Työpajassa etsitään keinoja siihen, miten tiedeyhteisön jäsenyyden kokemiseen voidaan vaikuttaa ja miten sitä voitaisiin edistää. Työpajan sisällöt pohjautuvat opiskelijavetäjän kokemuksiin sekä pro gradu-tutkimukseen Kähkönen, T. 2003. Turistina tiedeyhteisössä? Kuvitteellinen ja reaalinen tiedeyhteisö ja tiedeyhteisön jäsenyys opiskelijoiden kokemuksissa.

 

3. Opetussuunnitelman tavoitteet – opetuksen todellisuus

tutkijaopettaja Jussi Salo & opiskelija Heidi Tuominen, LTY

Työpajan aikana yritetään hahmottaa osallistujien kokemuksia siitä, miten uuden tutkintorakenteen opetussuunnitelmat ovat muotoutuneet. Millainen prosessi on ollut käynnissä? Onko se perustunut strategioihin ja arvoihin vai ajelehtimiseen tuulen mukana.


Opetusta jatkossakin hoitaa suurin piirtein sama määrä ihmisiä ja suurin piirtein samat ihmiset opettavat edelleen samoja asioita. Tämä tuo rajoituksia uuden opetussuunnitelman toteuttamiseen ja vaarana on jämähtäminen vanhoihin kaavoihin. Haastena on saada aito muutos aikaan asenteissa ja arvoissa, jotta opetustyön uudistusprosessi on todellinen.


Työpajan toiminta koostuu vetäjän alustuksesta LTY Sähkötekniikan osaston prosessin kokemuksista yhdistettynä opiskelijanäkökulmaan. Tämän jälkeen käydään keskustelua alustuksen teemoista.

 

 

4. Opiskelu – työtä kellon ympäri?

opintopsykologi Juha Nieminen & opiskelija Anna-Maria Rajala, HY

 

Työpajassa paneudutaan opiskelijan ajankäyttöön, opiskelun säätelyyn, motivaation ylläpitoon, stressin hallintaan ja jaksamiseen esimerkkitapausten kautta. Kunkin tapauksen kohdalla pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
1) Millaiset keinot auttavat opiskelijaa selviytymään haastavista tilanteista?
2) Miten yliopistoympäristö, opettajat ja muu henkilökunta voivat tukea opiskelijaa?
Vetäjät kommentoivat teemoja opintopsykologin ja opiskelijan näkökulmista. Työpajassa pyritään luomaan monipuolinen kuva sekä yksilöllisistä että yhteisöllisistä tavoista tukea opiskelijan jaksamista ja opiskelun mielekkyyttä.

 

 

5. Pedagogisen johtamisen välineitä etsimässä

professori Kari Heiskanen & suunnittelija Hanna Lindholm, Teknillinen korkeakoulu

HUOM. PERUTTU

 

 

6. Tieto- ja viestintätekniikasta energiaa opetukseen ja oppimiseen

Koulutussuunnittelija Hely Lahtinen, SVY & verkkopedagogiikan asiantuntijat Sari Koski-Kotiranta ja Pauliina Kupila, HY opetusteknologiakeskus

 

Lukeminen, keskustelu ja kirjoittaminen ovat akateemisen opiskelun ikivanhoja menetelmiä. Miten opiskelu muuttuu kun keskustelu ja kirjoittaminen tapahtuvat verkossa? Miten verkko muuttaa opiskelua ja ohjausta? Työpajassa keskitytään verkko-opetukseen käytännön näkökulmasta.
Työtapana on ideariihi, jonka tarkoituksena on tuottaa verkkoon sopivia aktivoivia tehtäviä. Työpajaan otetaan 20 osallistujaa.


 

7. Opetuksen mitoittamisen laskuharjoitukset. Case: tosiologian laitos.

W5W-suunnittelija Marianne Isola & opiskelijapari, OY

Tervetuloa tosiologian laitokselle! Viime vuosien aikana laitoksen opintojaksot ovat huolestuttavasti paisuneet ja opiskelijat ovat ihan valittaneet kuormituksen tunteesta. Tutkintorakenteen muuttuminen kaksiportaiseksi ja ECTS-järjestelmään siirtyminen aiheuttavat nekin päänvaivaa. Opintojaksoille pitäisi oikeasti tehdä jotakin!

Osa laitoksen henkilökunnasta tuntuu luottavan joko intuitioon tai etsivän valmiita kertoimia. Joku oli kuitenkin kuullut jotain uudesta, toteutuneisiin opiskelutunteihin perustuvasta mitoituksesta, ja ajatteli soveltaa sitä omien opintojaksojensa mitoittamisessa. Mutta miten se käytännössä tapahtuu? Tule opetuksen mitoittamisen laskuharjoituksiin auttamaan laitoksen henkilökuntaa opintojaksojen mitoittamisessa.

 

8. Akateemisen opetuksen ja opiskelun etiikka 2000-luvun kontekstissa

tuotepäällikkö Kari Kaipainen, DataInnovations Oy

 

- Lyhyesti etiikasta
- Mitä aikuisten opetuksen etiikka voisi tarkoittaa?
- Keitä aikuisopettajan pitäisi ottaa huomioon?
- Tarvitseeko opiskelu etiikkaa?
- Onko eroa 1900- ja 2000-luvuilla?
- Onko etiikan ohjeista hyötyä?
- Tarvitaanko arvoja?

 

 

9. Opintojen vauhdittaminen

koulutuspoliittinen sihteeri Anne Mikkola & hallituksen jäsen (koulutuspoliittiset asiat) Lotta Backlund, SYL

 

Työryhmässä on tarkoitus tehdä virtuaalimatka opiskelijaelämään elämänhallinnan näkökulmasta roolipelin kautta. Roolipelin tarkoituksena on kiinnittää huomiota yliopisto-opetuksen kokonaisvaltaisen suunnittelun merkitykseen opintojen edistymisen näkökulmasta opiskelijoiden erilaisissa elämäntilanteissa.

Usein opintojen edistymiseen ja opintoviikkojen kertymiseen vaikuttavat niin opetus-kuin tukipalvelujen järjestäminen sekä opiskelijan oma elämäntilanne. Pelin tarkoituksena on tuoda keskusteluun keskeisiä ongelmia opintojen suunnittelun kannalta ja pohtia yhdessä toimenpiteitä niiden ratkaisemiseksi. Opintojen vauhdittamisen mahdollisuuksiin vaikuttavat monitahoiset- ja tasoiset ongelmat, joiden vaikutuksia harvoin tarkastellaan yhteydessä toisiinsa.

 

 

10. Akateeminen HOPS ja sen ohjaaminen
suunnittelijat Maarit Ansela & Säde Pirttimäki, KY

 

Työpajassa määritellään henkilökohtaista opintojen suunnittelua akateemisessa kontekstissa, sen ohjaamisen kysymyksiä ja käytäntöjä. Työpaja käsittelee akateemisen hopsin käsitettä, ohjauskäytäntöjä, opetussuunnitelman ja HOPSin suhdetta sekä ohjaajan roolia hops-työssä. Työpaja rakentuu Akateeminen HOPS ja sen ohjaaminen -koulutuksen tuloksiin ja tavoitteena on syventää käsitystä HOPSista niiden perusteella.

 

 

11. Monikulttuurisuus opetuksessa
lehtori Sabine Grasz, OY & erikoistutkija Leena Lestinen, JY

Monikulttuuriset opetusryhmät ja opettaminen vieraalla kielellä ovat yleistyneet vaihto-opiskelun, -opetuksen ja vieraskielisten opetuskokonaisuuksien myötä. Käytännönläheinen työpaja on kohdistettu monikulttuurisissa opetustilanteissa ja monikulttuuristen opiskelijaryhmien kanssa työskenteleville yliopisto-opettajille. Tarkoituksena on käytännön kokemusten pohjalta vertaisryhmässä ja ryhmätyönä kehittää kulttuurienvälisesti sensitiivisiä toiminnan periaatteita ja vaihtoehtoja. Samalla tarkastellaan yliopistoympäristöä kulttuurienvälisyyden näkökulmasta. Työpajassa kokeillaan suomalaisessa opetuksenkehittämistyössä menetelmää, jota on kehitetty mm. Victorian yliopiston opetuksen kehittämisyksikössä.


Työskentelyn välineenä käytetään opettajien omakohtaisia pulmatilanteita ("critical incidents"), joita he ovat tunnistaneet ja kohdanneet työssään monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Kutakin osallistujaa pyydetään valmistelemaan ja lähettämään ennakkotehtävänä ainakin yksi tapauskuvaus työpajavastaavilta saatavien ohjeiden pohjalta. Tapaukset käsitellään työpajassa pienryhmissä ja työskentelyn tuotokset yhteisessä ryhmässä. Työpajavastaavat toimivat työskentelyn ja keskustelun fasilitaattoreina. Työskentely on suomen- ja englanninkielistä.

 

Teaching in Multicultural Contexts


Recent developments in teacher and student exchange as well as in the academic curriculum have increased the number of multicultural study groups and teaching through a foreign language. The practical issues of these contexts will be dealt with in this workshop. Participants in this session are ideally university teachers with experience in and thoughts about multicultural teaching situations and multicultural student groups. We shall be comparing and processing our experiences in groups and considering culture-sensitive teaching approaches. An important overall frame conception will be universities as multicultural environments. The workshop shall employ a teaching development method which has been developed at the University of Victoria.


The material for the workshop shall be provided by "critical incidents". Each participant is asked to supply at least one description of a critical incident which is a description of a multicultural problem situation and/or a challenging experience in a real multicultural teaching situation. The workshop organisers will provide the instructions for the descriptions which are to be sent to the workshop organisers prior to the workshop. The descriptions will be discussed in small groups and the results will be presented to the other participants. The work shall be coordinated by the facilitators and the working languages are Finnish and English.

 

12. Opetuksen ja oppimisen laadunvarmistus. Yliopistojen laadunarviointijärjestelmät

kehittyvät.

suunnittelija Anna-Maija Liuhanen, projektisuunnittelijat Hannele Seppänen & Seppo Saari, KKA sekä opiskelija Teemu Haapala, OY

 

Opetusministeriön asettama työryhmä ehdottaa korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmien arviointia eli auditointia. Taustalla ovat ns. Bolognan prosessi ja erityisesti Berliinin julkilausuma, joka edellyttää kansallisilta korkeakoulujärjestelmiltä akkreditointia, sertifiointia tai muuta vastaavaa järjestelmää. Korkeakoulujen arviointineuvosto kartoitti viime vuonna korkeakoulujen laatujärjestelmät, ja syksyllä järjestettiin yliopistojen laatujärjestelmiä koskeva seminaari Helsingin kauppakorkeakoulussa. Niistä keskusteltiin myös Uunisaaren työpajassa Helsingissä huhtikuussa 2004.

Sekä em. seminaariin ja työpajaan osallistuneet että muut aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita työpajaan.

 

Toivomme, että työpajan osanottajat tutustuvat etukäteen em. opetusministeriön työryhmän raporttiin Korkeakoulutuksen laadunvarmistus (OPM 2004:6 osoitteessa http://www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/index.html).
Työpajaan ilmoittautuneille lähetetään ennakkotehtävä.

 

 

 

13. Portfoliot ja opetusansioiden arviointi

suunnittelija Tiina Kosunen, HY

 

Opetusportfolio on tieteellisen raportin kaltainen katsaus, jossa tekijä esittää dokumentoidusti keskeisen opetuksellisen osaamisensa. Perinteisesti portfoliota on käytetty opettajan oman työn kehittämisessä ja itsearvioinnissa, mutta yhä enenevässä määrin siitä on tullut yksi hakuasiakirja opetus- ja tutkimusvirkojen viranhaussa.
Työpajassa keskitytään portfolion käyttöön osana yliopistollista / akateemista viranhakua sekä arvioinnin työvälineenä ansiovertailua viranhakijoista laadittaessa. Mm. seuraavat aiheet ovat keskeisiä:
• Portfoliolle asetettavat laadulliset vaatimukset – arvioitavaksi kelpaava / kelpaamaton portfolio
• Portfolion dokumentointi – sälästä ja silpusta asiakirjan liitteiksi
• Portfolion lukutaito – tarinoista ansiovertailuksi
• Opetusansiot kokonaisarvioinnissa osana – palapelin kokoamista
Työpajatyöskentely rakentuu harjoituksille ja keskustelulle. Vetäjälle voi halutessaan lähettää etukäteen sähköpostitse (tiina.kosunen@helsinki.fi) kysymyksiä tai toiveita esille otettavista asioista.

 

 

14. Työelämänäkökulma opiskelun suunnittelussa ja opetuksen kehittämisessä
suunnittelija Erkki Härkönen, TY & palvelupäällikkö Tapio Anttonen, KY

 

Työelämänäkökulma yliopisto-opinnoissa - mitä se on ja mihin sitä tarvitaan? Missä se näkyy, mihin se vaikuttaa, missä sen tulisi näkyä ja miten se saadaan näkyväksi?

Miten uraohjaus istuu osaksi yliopistojen ohjausjärjestelmiä ja -strategioita?

Työryhmässä pohditaan edellä olevia kysymyksiä ja kartoitetaan keinoja opintojen tuottaman työmarkkinakelpoisuuden varmistamiseksi

1. yksilötasolla
- HOPS ja urasuunnittelu

2. oppiaine-/tiedekuntatasolla
- OPS ja työelämäyhteydet

 

15. Vertaispalaute verrattomana tukimuotona

opetuksen kehittämispäällikkö Matti Lappalainen, TY

 

Opetus on yleensä yksinäistä työtä. Opettaja saa toki palautetta opiskelijoilta ja ehkä työelämästäkin, mutta palautteen tulkinta ja sen hyödyntäminen on usein vaikeaa. Kollegat ovat kuitenkin keskuudessamme! Työpajassa esitellään erilaisia strukturoituja ja vapaamuotoisia tapoja, joita eri yliopistoissa on käytetty kerätessä muilta opettajilta palautetta oman opetuksen kehittämiseksi. Samalla yhteistoiminnallisesti ideoidaan tapoja, jotka sopisivat työpajaan osallistujien omaan arkeen ja työyhteisöön.

 

 

 

W5W - tutkintorakennetyön seurantasessiot perjantaina 12.11.2004 klo 9.15 - 11.15, sessiotiivistelmät

 

 

1. Tutkintorakenneuudistus ja opetussuunnitelmatyö
Opetuksen kehittämispäällikkö Asko Karjalainen, OY.

 

Sessiossa tarkastellaan tähänastista opetussuunnitelmien kehittämistyötä maamme yliopistoissa tutkinnonuudistuksen aikana. Tarkastelu perustuu w5w-projektin puitteissa saatuihin kokemuksiin. Missä määrin opetussuunnitelmien kehittämistä ollaan omaksumassa opetustehtävän hoidon perusasiaksi? Missä määrin se koetaan / on koettu ulkoisena pakkona, josta on pakko selviytyä?

 

2. Opintojen ohjaus kaksiportaisessa tutkinnossa
suunnittelijat Tommi Haapaniemi & Maarit Ansela, KY

 

Seurantasession tavoitteena on luoda yleiskuva yliopisto-opiskelijan ohjauksesta ja tunnistaa kaksivaiheisen tutkintorakenteen erityiskysymyksiä ja haasteita opiskelijan ohjaukselle.

 

 

3. Kansainvälinen benchmarking opetussuunnitelmatyössä
w5w-suunnittelija Soili Niinikoski, OY

 

Miten benchmarking voi olla organisaation tehokas muutosvoima? Voiko benchmarking olla osa jatkuvaa laadunarviointia yliopistossa? Miten benchmarking voi aktivoida kansainvälisiä suhteita? Miten vertailevan arviointimenetelmän voi valjastaa tutkintorakennetyön työkaluksi? Mikä on kansainvälisen benchmarkingin ydinajatus?

Oulun yliopiston Opetuksen kehittämisyksikkö ja Korkeakoulujen arviointineuvosto järjestivät yhteistyössä Benchmarking tutkintorakennetyön työkaluna -koulutuksen lukuvuonna 2003/2004. Koulutuksessa sovellettiin ja kehitettiin kansainvälistä vertailevaa arviointimenetelmää yliopistoissa tutkintorakennetyön näkökulmasta. Koulutuskokonaisuus rakentui kolmesta seminaaritapaamisesta, sekä kirjallisuuteen ja opetusmateriaaliin perehtymisestä. Kurssilaiset suorittivat harjoitustöinään oman yliopiston tutkintorakennetyötä edistävän vertailevan arvioinnin jonkin korkeatasoisen ulkomaisen yliopiston kanssa tai organisoivat yliopistossaan eri yksiköiden avainhenkilöiden kanssa vastaavan vertailuprojektin. Tämä sessio kertoo koulutuksen sisällöstä ja sen tavoitteista, sekä kuulemme muutamia case-kertomuksia kurssilaisten tekemistä vertailevista arviointiprojekteista.

 

4. Opiskelijan ajankäyttö ja opintojen mitoitus
w5w-projektipäällikkö Katariina Alha & w5w-suunnittelija Suvi Jutila, OY

Sessiossa tarkastellaan opiskelijoiden ajankäyttöä ja sen ohjaamista eri näkökulmista. Miten ajankäytön seurantaa on toteutettu käytännössä? Miten opintojen kuormittavuus ja opiskelijan ajankäyttö liittyvät toisiinsa? Miten ajankäytön seuranta vaikuttaa opintojaksojen mitoitukseen ja opetussuunnitelmaan? Voiko ja pitääkö akateemisen opiskelijan ajankäyttöä ohjata?
Sessiossa on alustuksia jo toteutetuista opiskelijan ajankäytön seurantatavoista sekä alustus opintojen mitoituksen, opiskelijoiden ajankäytön sekä opetuksen laadun arvioinnin välisestä yhteydestä. Sessiossa on tilaisuus keskustella ja esittää omia kokemuksiaan ja näkemyksiään.

 

 

 


 

Seminaari järjestetään yhteistyössä opetusministeriön ja W5W-hankkeen kanssa.

 

Kuvat © Katri Heinänen

  Webmaster Top of page