TIIVISTELMÄ


Opiskelija-asuntojen perusparannusten yhteydessä olisi tutkittava asuntojen muuntojoustavuutta ja käyttökelpoisuutta sekä opiskelijoiden muuttuviin lisääntyneisiin vaatimuksiin nähden että asuntojen soveltuvuutta myös muiden asukasryhmien, ikääntyneiden, lyhytaikaiseen asumiseen. Pidemmän ajanjakson aikana on näkyvissä opiskelijamäärien pieneneminen ikäluokkien pienentyessä ja lisääntyvää vajaakäyttöä opiskelija-asunnoissa. Toisaalta opiskelun eri muodot (monimuotokoulutus, aikuiskoulutus, verkko-opiskelu) lisäävät tarvetta lyhytaikaiseen (lähiopetusjaksot) opiskelija-asumiseen. Tulevaisuudessa suurten ikäluokkien ikääntyessä lyhytaikaisen asumisen tarve lisääntyy ja tämä tulisi ottaa huomioon opiskelija-asuntojen vajaakäytön ongelmaa pohdittaessa.

Opiskelija-asuntojen lyhytaikainen käyttö senioreiden näkökulmasta -tutkimuksessa arvioidaan asuin- ja yhteistilojen, pihan ja lähiympäristön soveltuvuutta ikääntyneiden tarpeisiin, myös niiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Esteettömyys tarkoittaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten, että yksilö ominaisuuksistaan riippumatta voi toimia yhdenvertaisesti muiden kanssa. Saavutettavuus tarkoittaa palveluiden (asumisen) toteuttamista siten, että ne ovat yhdenvertaisesti jokaisen saatavissa ja saavutettavissa./1, s. 41/

Opiskelija-asuntojen perusparannuksessa tulee ottaa huomioon nykyiset rakentamismääräykset, jotka tähtäävät voimakkaasti esteettömään ja helposti saavutettavaan, kaikille soveltuvaan, asuinympäristöön. Design for all (DfA) palvelee kaikkia asukasryhmiä: väliaikaisesti tai pysyvästi liikuntaesteisiä, lasten, kantamusten tai apuvälineiden kanssa kulkevia, heikkonäköisiä tai epävarmasti kulkevia, asukkaita ja heidän vieraitaan.

Tutkimuksen tuloksena syntynyt kriteeristö ja arviointimalli voivat antaa uusia näkökohtia nykyisten opiskelija-asuntojen peruskorjauksiin. Arviointi osoittaa, kuinka aina ei ole kysymys kustannuksista, jos halutaan suunnitella kaikille soveltuvaa asuinympäristöä. Toisaalta arvioinnista käy ilmi myös sellaisia kiinteistön ominaisuuksia, käyttämättömiä tai vajaakäyttöisiä resursseja, joista voi syntyä myös opiskeluasumiseen lisäarvoa.

<--takaisin