TIIVISTELMÄ
Opiskelija-asuntojen perusparannusten yhteydessä olisi tutkittava asuntojen muuntojoustavuutta ja
käyttökelpoisuutta sekä opiskelijoiden muuttuviin lisääntyneisiin vaatimuksiin nähden että asuntojen
soveltuvuutta myös muiden asukasryhmien, ikääntyneiden, lyhytaikaiseen asumiseen. Pidemmän
ajanjakson aikana on näkyvissä opiskelijamäärien pieneneminen ikäluokkien pienentyessä ja lisääntyvää
vajaakäyttöä opiskelija-asunnoissa. Toisaalta opiskelun eri muodot (monimuotokoulutus, aikuiskoulutus,
verkko-opiskelu) lisäävät tarvetta lyhytaikaiseen (lähiopetusjaksot) opiskelija-asumiseen. Tulevaisuudessa
suurten ikäluokkien ikääntyessä lyhytaikaisen asumisen tarve lisääntyy ja tämä tulisi ottaa huomioon
opiskelija-asuntojen vajaakäytön ongelmaa pohdittaessa.
Opiskelija-asuntojen lyhytaikainen käyttö senioreiden näkökulmasta -tutkimuksessa arvioidaan asuin- ja
yhteistilojen, pihan ja lähiympäristön soveltuvuutta ikääntyneiden tarpeisiin, myös niiden esteettömyyttä ja
saavutettavuutta. Esteettömyys tarkoittaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten,
että yksilö ominaisuuksistaan riippumatta voi toimia yhdenvertaisesti muiden kanssa. Saavutettavuus
tarkoittaa palveluiden (asumisen) toteuttamista siten, että ne ovat yhdenvertaisesti jokaisen saatavissa ja
saavutettavissa./1, s. 41/
Opiskelija-asuntojen perusparannuksessa tulee ottaa huomioon nykyiset rakentamismääräykset, jotka
tähtäävät voimakkaasti esteettömään ja helposti saavutettavaan, kaikille soveltuvaan, asuinympäristöön.
Design for all (DfA) palvelee kaikkia asukasryhmiä: väliaikaisesti tai pysyvästi liikuntaesteisiä, lasten,
kantamusten tai apuvälineiden kanssa kulkevia, heikkonäköisiä tai epävarmasti kulkevia, asukkaita ja heidän
vieraitaan.
Tutkimuksen tuloksena syntynyt kriteeristö ja arviointimalli voivat antaa uusia näkökohtia nykyisten
opiskelija-asuntojen peruskorjauksiin. Arviointi osoittaa, kuinka aina ei ole kysymys kustannuksista, jos
halutaan suunnitella kaikille soveltuvaa asuinympäristöä. Toisaalta arvioinnista käy ilmi myös sellaisia
kiinteistön ominaisuuksia, käyttämättömiä tai vajaakäyttöisiä resursseja, joista voi syntyä myös
opiskeluasumiseen lisäarvoa.
<--takaisin