RENGAS JOTA EI PITÄISI OLLA OLEMASSA
RENGAS JOTA EI PITÄISI OLEMASSA
OULUN YLIOPISTON TUTKIJA MUKANA NATURE-JULKAISUSSA
(Heikki Salo, Avaruusfysiikan ja tähtitieteen tutkimusryhmä, Oulun yliopisto)
email: heikki.salo@oulu.fi, tel. 029 448 1931
Muita Oulussa tehtyjä planetaaristen renkaiden tutkimuksia
Bruno Morgado et al.: "A dense ring of the trans-Neptunian object Quaoar outside its Roche Limit"
Linkki artikkelin Nature-sivulle
Free access link to Nature article provided by Springer Nature Sharing
Linkki Rio de Janeiron yliopiston tiedotteeseen
Linkki Pariisin Observatorion tiedotteeseen
Linkki ESAn tiedotteeseen
Linkki Oulun yliopiston tiedotteeseen (suomeksi)
Linkki Oulun yliopiston tiedotteeseen (englanniksi)
MITÄ ARTIKKELI KÄSITTELEE :
Kansainvälinen tutkijaryhmä löysi Quaoar (lausutaan 'kwawar' )
pikkuplaneetan ympäriltä kapean renkaan, joka kiertää kauempana
keskuskappaleesta kuin mitä vallitsevan käsityksen mukaan pitäisi olla
mahdollista. Nature-tiedelehdessä 9.2.2023 julkaistut havainnot on
tehty laajassa Pariisin observatorion koordinoimassa hankkeessa. Oulu
ei osallistunut havaintoihin, mutta on mukana löydön teoreettisessa
tulkinnassa: julkaisussa ehdotettu selitys renkaan pysyvyydelle on
laadittu Oulun yliopistossa.
Kyseessä on vasta kolmas aurinkokunnan pienkappaleen ympärillä
havaittu rengassysteemi.
Quaoarin rengas sijaitsee yli seitsemän planeetan säteen etäisyydellä,
paljon kauempana kuin yksikään aiemmin tunnettu ei-pölymäinen
rengas. Löytö kumoaa käsityksen, jonka mukaan planeetaaristen
renkaiden pitäisi kertyä kuuksi niin sanotun klassisen Rochen rajan
ulkopuolella rengaskappaleiden keskinäisten vetovoimien
takia.
Ylläolevassa kuvassa
on hahmoteltu Quaoarin renkaan etäisyyttä suhteessa Saturnuksen
renkaisiin:
Saturnuksen rengassysteemi sijoitsee jäisten kappaleitten
Roche-rajan sisäpuolella, mutta Quaoarin rengas
huomattavasti
kauempana. Quaoarin ja sen renkaan kokoa on liioiteltu satakertaisesti suhteessa Saturnukseen.
Saturnus-kuva on Cassini-luotaimen ottama (Credit:
NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute/G. Ugarkovic).
PIKKUPLANEETTA-RENKAIDEN HAVAITSEMINEN :
Quaoar kiertää kaukana Neptunuksen radan takana ja on läpimitaltaan
vain puolet Pluton koosta. Se näkyy James Webb
-avaruusteleskoopissakin pelkkänä valopisteenä. Quaoarin koko ja muoto
on mitattu epäsuorasti tähdenpeittohavaintojen avulla, eli seuraamalla
kuinka se pimentää sen taakse ajoittain osuvien tähtien
valoa. Renkaiden olemassaolon paljasti keskuskappaleen pimennyksen
ohella mitatut symmetriset pienemmät himmenemiset. Havainnoissa
käytettiin mm. Kanarian La Palma saarella sijaitsevaa 10.4 metrin GTC
teleskooppia.
KUVA: Esimerkki Chariklon renkaiden löytämisestä tähdenpeittohavaintojen avulla
Braga-Ribas et al. (2014).
Chariklon rengas oli ensimmäinen
Aurinkokunnan pienkappaleen ympäriltä löydetty
rengas. Quaoarin rengas löytyi samlla menetelmällä.
Vasemmanpuoleinen kuva: esimerkki tähden valokäyrästä sen
peittyessä Chariklon (pääminimi) ja sen kahden osarenkaan (pienet minimit)
taakse. Oikeanpuoleinen kuva: Useista eri havaintopaikoista
yhdistetyn havainnot mahdollistavat renkaan muodon ja koon mittauksen.
Kuvat Braga-Ribas et al. (2014) artikkelista
ROCHEN RAJA :
Ranskalainen tähtitieteilijä Edouard Roche osoitti vuonna 1850, että
tietyn, planeetan ja kappaleiden tiheydestä määräytyvän etäisyyden
sisäpuolella planeetan vuorovesivoima voittaa sitä kiertävien
kappaleiden keskinäisen vetovoiman. Tämän tyypillisesti 2–3 planeetan
säteen etäisyydellä sijaitsevan Rochen rajan sisäpuolelle joutuva kuu
hajoaa väistämättä, ja syntyneet pirstaleet leviävät renkaaksi
planeetan ympärille.
Oppikirjojen mukaan sama mekanismi toimii myös
kääntäen, niin että Rochen rajan ulkopuolella rengas aina tiivistyisi
kuuksi. Vakiintunut käsitys pohjautuu Saturnuksen renkaiden ulkoreunan
hyvään yhteensopivuuteen jäisten kappaleiden Rochen rajan kanssa (katso sivun alussa oleva kuva). Myös
muut tunnetut renkaat ovat tukeneet käsitystä.
Quaoarin kaukainen
rengas muodostaa poikkeuksen: jotta se olisi Rochen rajan
sisäpuolella, pitäisi rengaskappaleiden olla jäätä huomattavasti
höttöisempää ainetta. Yhtä epätodennäköinen on selitys, jonka mukaan
renkaat ovat niin nuoret, että ne ovat vasta tiivistymässä kuuksi.
MIKÄ ESTÄÄ QUAOARIN RENKAITA TIIVISTYMÄSTÄ KUUKSI? :
Nature-julkaisussa esittämämme arvoituksen mahdollinen ratkaisu
perustuu jääkappaleiden törmäysten aiempaa tarkempaan mallintamiseen. Quaoar
kiertää neljä kertaa Saturnusta kauempana Auringosta, minkä takia
rengaskappaleet ovat paljon kylmempiä kuin Saturnuksen
etäisyydellä. Laboratoriomittausten (kts alla) mukaan jäisten kappaleiden
keskinäiset hitaat törmäykset ovat hyvin kimmoisia alhaisissa
lämpötiloissa. Oulussa tehdyt N-kappaleen simulaatiot osoittivat, että
jääkappaleiden kimmoisuuden kasvu kylmemmässä ympäristössä vaikeuttaa
kappaleiden yhteenliittymistä. Tämä riittää estämään Quaoarin renkaan
tiivistymisen myös Rochen rajan ulkopuolella, vaikka kappaleet
olisivatkin tiheydeltään kiinteää jäätä.
KUVA: Esimerkki N-kappaleen simulaatioista, joissa on
seurattu kappaleiden törmäyksiä ja yhteenliittymistä pienessä
Quaoarin renkaan mukana kiertävässä simulaatioalueessa. Törmäysten
kimmoisuutta on mallinnettu Hatzes et al. (1988) laboratoriokokeiden
mukaisesti (alhainen lämpötila, ei huurretta kappaleiden pinnalla; hyvin kimmoisat kappaleet) Eri käyrät kuvaavat renkaan nopeushajonnan aikakehitystä
eri sisäisen tiheyden omaavilla kappaleilla: kiinteän vesijään tiheys on 900 kg/m^3. Simulaatioiden mukaan
kappaleiden tiheyden pitäisi olla yli kuusinkertainen, jotta törmäävät
kappaleet liittyisivät yhteen keskinäisen gravitaation takia.
Syynä tähän on kappaleiden suuri nopeushajonta, joka
ylittää kappaleparien keskinäisen pakonopeuden.
RENKAIDEN DYNAMIIKKA :
Quaoarin renkaat koostuvat pienistä, todennäkäisesti metrin
kokoluokkaa olevista jääkappaleista jotka kiertävät keskuskappaletta
lähes ympyrämäisillä radoilla. Renkaan tiheässä osassa kappaleet
törmäilevät muutaman tunnin välein. Vaikka kiertonopeudet
keskuskappaleen ympäri ovat satoja metrejä sekunnissa, kappaleiden
keskinäiset törmäysnopeudet ovat vain senttimetrejä sekunnissa. Eli ne
eivät hajoa törmäyksissä vaan kimmahtelevat toisistaan. Törmäyksissä osa
kappaleiden liike-energiasta muuttuu lämmöksi, mikä aiheuttaan
ratojen litistymisen likimain samaan tasoon keskuskappaleen
ympärillä. Samalla kappaleet putoavat lähemmäksi planeettaa, mutta
tämä ilmiö on niin hidas ettei sillä ole käytännön merkitystä.
Renkaan tasapainotila, eli se millä nopeudella kappaleet
liikkuvat keskimäärin toistensa suhteen, määräytyy etupäässä törmäysten
kimmoisuudesta. Mikäli kappaleet olisivat vaikkapa "muovailuvahaa", eli
hyvin kimmottomia, suhteelliset nopeudet pysyisivät hyvin
pieninä. Kimmoisten "superpallojen" suhteelliset nopeudet taas
asettuisivat tasapainotilassa suurempaan arvoon.
Jäisten kappaleitten kimmoisuutta on mitattu mm. Lick observatorion
laboratoriossa 1980-luvulla. Mittaukset eivät ole helppoja, koska ne on tehtävä hyvin alhaisissa lämpötiloissa
ja pienillä törmäysnopeuksilla: on helpompi ampua kappaleita toisiaan kohti kuin saada ne törmäämääm
nopeuksilla jotka maan päällä vastaisivat pudottamista millimetrin tuhannesosan korkeudelta!
KUVA: Laboratoriokokeiden mukaisia malleja jään
kimmoisuuskertoimelle (törmäyksen jälkeinen nopeus jaettuna
törmäysnopeudella). Oheisessa kuvassa Bridges (1984) -malli
muistuttaa "muovailuvahaa", Hatzes (1988) -malli "superpalloja". Jään
käyttäytyminen renkaiden hyvin kylmissä olosuhteissa on huonosti
tunnettu, mutta asettunee jonnekin näiden ääripäiden välille.
Vaakasuora katkoviiva (kimmoisuus = 0.63) kuvaa tasapainotilaa johon
rengas pyrkii asettumaan: Hatzes-mallin mukaisilla kappaleilla
tasapainotilan keskimääräinen törmäysnopeus on luokkaa 1.5
cm/sekunnissa. Bridges-mallin mukaisilla kappaleilla alle 0.1
cm/sekunnissa.
Tasapainotilan nopeuksilla on ratkaiseva merkitys kappaleiden
yhteenliittymisen kannalta, silloin kun ollaan Rochen rajan ulkopuolella:
1) Mikäli keskinäiset nopeudet ovat pieniä (pienempiä kuin kappaleiden
pakonopeus toistensa suhteen), niin seurauksena on tiivistyminen.
Prosessi on nopea: kappaleet törmäävät pareittain ja joutuvat
keskinäisen painovoimansa sitomiksi. Koska ollaan Rochen rajan
ulkopuolella, ei planeetan vuorovesivoimakaan pysty repimään niitä
erilleen. Näin syntyneet isommat kappaleet törmäävät edelleen keräten
lisää materiaa, kunnes suuri osa kappaleista on tiivistynyt yhdeksi
kappaleeksi, kuuksi. Esimerkiksi Maan kuun on ajateltu syntyneen
Maahan osuneen suuren törmäyksen roiskeesta joka tiivistyi
kiertoradalla Maan ympärillä.
2) Nature-julkaisussa esittämämme selitys sille miksi Quaoarin
renkaat ovat yhä renkaat, eikä kuu, perustuu siihen että kappaleiden
keskinäiset nopeudet ovat niin suuret ettei painovoima ehdi liittää
kappaleita yhteen törmäyksissä.
Tämä selitys olettaa, että Quaoarin jää on kimmoisempaa kuin
esimerkiksi Saturnuksen renkaissa. Tämä on mahdollista koska Quaoarin
renkaat ovat kylmemmät. Laboratorikokeet, joita tehtiin yli 30
vuotta sitten Yhdysvalloissa (edellisen kuvan Hatzes 1988-malli)
antoivat nimittäin tuloksen, että jää on hyvin kimmoista alhaisissa
lämpötiloissa. Tälläiset "superpallot" ponnahtavat nopeammin
toisistaan eroon kuin mitä niiden keskinäinen painovoima pystyy
sitomaan.
Kuva: Esimerkki tasapainotilan nopeushajonnasta ja sen
riippuvuudesta törmäysmallista. Kappaleiden sisäisen tiheyden
(x-akselilla) kasvaessa niiden keskinäinen painovoima voimistuu:
kuvassa tätä mitataan keskinäisellä pakonopeudella (Vesc), mikä on
miniminopeus kappaleiden välillä jotta ne eivät liittyisi yhteen
keskinäisen painovoiman takia. Oletettua tiheyttä kasvatettaessa
yhteenliittyminen alkaa kun pakonopeus lähestyy törmäysten ylläpitämää
tasapainotilan nopeushajontaa.
Harmaa alue kuvassa kuvaa aluetta jolla
yhteenliittyminen tapahtuu: Bridges(1984) mallin mukaisilla
törmäyksillä tämä tapahtuisi jo jäätä paljon höttöisemminllä
kappaleilla, mutta Hatzes (1988) mallissa vasta paljon jäätä
tiheämmillä kappaleilla. Harmaan alueen vasen pystysuora reuna vastaa
Rochen rajaa: tätä höttäisämmät kappaleet erkaantuisivat
nopeushajonnasta riippumatta keskuskappleen vuorovesivoiman takia.
RENKAIDEN RAKENNE:
Todennäköisesti Quaoarin renkasta renkaana pitävä mekanismi on
monimutkaisempi kuin mitä yllä on esitetty. Nimittäin, koska ne sijaitsevat
Rochen rajan ulkopuolella, renkaissa voi helposti ajoittain syntyä satunnaisia
tihentymiä, jotka eivät kuitenkaan pääse kasvamaan esteettä,
esimerkiksi toisten kappaleiden häiritsevän vaikutuksen
takia. Mittausten mukaan Quaoarin renkaan läpinäkyvyys ja leveys
vaihtelee eri mittauksissa, mikä voi viitata edellä mainittuun
tiivistymis- ja hajoamisprosessien kilpailuun. Toisaalta,
leveysvaihtelut voivat liittyä myös keskuskappaleen pallomaisesta
poikkeavaan muotoon (tästä lisää alempana)
Vaihtelevan rakenteensa puolesta Quaoarin rengas muistuttaa
Neptunuksen Adams-rengasta, joka ei ulotu tasaisena Neptunuksen
ympäri, vaan koostuu kaarimaisista tihentymistä.
Credit: NASA
Kuva Neptunus-planeetan renkaista: Voyager 2 luotaimen 1989 ottama kuva Neptunuksen renkaista. Adams-rengas on kuvassa näkyvistä
renkaista ulompi. Siinä näkyy kolme kaarimaista tihentymää, jotka liittyvät
lähellä kiertävän Galatea-kuun aiheuttamiin häiriöihin. (Tätä rengasta on myös mallinnettu Oulussa, kts
Nature 1998
MIKÄ PITÄÄ RENKAAN KAPEANA?:
Kapeimmillaan Quaoarin rengas on alle 10 km leveä, mikä vastaa vain
noin kymmenestuhannesosaa renkaan halkaisijasta. Törmäysten takia
renkaan pitäisi levitä nopeasti radiaalisessa suunnassa. On hyvin
epätodennäköistä, että sattumalta havaitsisimme renkaan joka on pian
häviämässä. Todennäköisempää on että olemassa mekanismi, joka pitää
renkaat kapeana. Olemme paraikaa tutkimussa tätä ongelmaa yhteistyössä
Oulun yliopiston ja Pariisin Observatorion välillä. Tutkimustemme
mukaan selitys liittyy Quaoarin ei-pallomaisen muodon aiheuttamiin
häiriöihin ja renkaan leveysvaihteluihin.
Quaoarin rengas sijaitsee etäisyydellä, jolla kiertävän kappaleen
kiertoaika on kolme kertaa pidempi kuin ei-pallomaisen keskuskappaleen
pyärähdysaika. Tätät kutsutaan 1/3 resonanssiksi; sama 'yhteensattuma'
on havaittu myös muiden pikkuplaneettarenkaiden (Chariklo ja Haumea)
kohdalla.
Prof. Bruno Sicardyn teoreettiset laskut osoittavat että
tällöin rengaskappaleiden radat kokevat merkittäviä häiriöitä.
Oulussa tehdyt N-kappaleen simulaatiot puolestaan osoittavat, että
tällöin kappaleiden keskinäiset törmäykset kaventavat rengasta, sen
sijaan että levittäisivät sitä. Oleellista ovat juuri resonanssi-häiriöiden aiheuttamat
renkaan leveysvaihtelut. Tutkimukset ovat yhä työn alla:
alustavia tuloksiamme, sovellettuna aimmin löydettyyn Charklon
renkaaseen, on esitelty European Planetary Science kokouksessa v 2021:
Sicardy et al. (2021) EPSC
Salo et al. (2021)
ONKO QUAOARIN RENGAS TÄRKEÄ?:
Quaoarin renkaan löytäminen ja selitys sen sijainnille Rochen rajan
ulkopuolella eivät muuta käsitystämme maailmankaikkeudesta tai tuo
ratkaisua ihmiskunnan polttaviin itse-aiheutettuihin
ongelmiin.
Toisaalta, tutkimus lisää ymmärrystä niistä prosesseista jotka ovat
johtaneet aurinkokuntamme planeettojen ja niitä ympäröivien
kuu/rengas-systeemien syntyyn. Löytö kumoaa myös lähes 200 vuotisen
piintyneen käsityksen siitä millaisia renkaita voi olla olemassa, ja tarjoaa
siten hyvän esimerkin tutkimuksen edistymisestä!
Nature-lehdessä julkaistaan vuosittain alle 50 tähtitieteen
alkuperäistutkimusta.