Paneelikeskustelu: Tekoälyn sietämätön keveys - eettiset kysymykset luovassa prosessissa

André Noël Chakerin luotsaamassa YleAreenan paneelikeskustelussa pohditaan tekoälyn mahdollisuuksia vauhdittaa luovan alan sisältöjen tekemistä. Mitä lisäarvoa tekoäly tuo prosessiin ja millaisia eettisiä haasteita tekoälyn käytöstä aiheutuu?
tekoälyllä luotu kuva ihmisistä työtilassa

Tapahtuman tiedot

Yle Areena

Muu

Keskustelijoina ovat tekoälytaiteilija Taika Jalohaikara, Future Objects Oy:n toimitusjohtaja ja bränditohtori Taavi Kuisma, YLE:n vastuullisen tekoälyn päällikkö Minttu Mustakallio ja Aalto yliopiston työelämäprofessori Lauri Järvilehto sekä tekoäly.

Keskustelussa pohditaan tekoälyn tuomia eettisiä kysymyksiä, kuten tekijänoikeuksia, regulaatiota, työn riittävyyttä työntekijöille, opetettua ja manipuloitua dataa sekä sisällön polaritoitumista, kuplautumista ja puolueellisuutta. Muuttuuko todellisuuskäsityksemme tekoälyn myötä?

Toisaalta keskustellaan myös siitä, millaisia mahdollisuuksia tekoäly voi tuoda luovaan prosessiin. Millaisia innovaatioita syntyy ja millaista lisäarvoa tekoäly tuo? Kuinka sisällöt kaupallistetaan?

Keskustelu on tarkoitettu luovien- ja kulttuurialojen yrittäjille sekä yrittäjäksi aikoville, tutkijoille, yrityskehittäjille ja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita tekoälystä luovassa prosessissa.

Keskustelun järjestää Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä - LuovAIn! -hanke, joka on EU:n osarahoittama. Hankkeen päätoteuttaja on Turun yliopisto ja osatoteuttajina Tampereen yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu ja Oulun yliopisto.

Suora linkki keskusteluun päivitetään tähän ilmoituksen paria päivää ennen keskustelua. Keskustelu on nähtävissä Yle Areenassa vuoden ajan.

Viimeksi päivitetty: 25.9.2024