Hypoksiavaste neurologisissa sairauksissa. HIF-P4H-2:n inhibiton rooli Alzheimerin taudissa ja PHYH:n puute Refsumin taudissa

Luentosali F101, Aapistie 7, Oulu

Filosofian maisteri Margareta Kurkela

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, ECM & Hypoksia

Biokemia ja molekyylilääketiede

Apulaisprofessori Blanca I. Aldana, Kööpenhaminan yliopisto

Professori Peppi Karppinen, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Hypoksian aistimisen vaikutukset Alzheimerin taudissa ja Refsumin taudissa

Hypoksiavasteen aktivoituminen suojelee hermosoluja Alzheimerin taudin hiirimallissa.

Hypoksia, eli happivaje aistitaan soluissa hypoksiassa indusoituvalla tekijällä (HIF). Happipitoisuuden laskiessa HIF aikaansaa satojen geenien ilmentymisen, mikä muun muassa johtaa solujen energia-aineenvaihdunnan muutoksiin sekä verisuonten muodostumiseen. Kohtalaisen hypoksian on havaittu olevan terveydelle hyödyllistä.

Tässä väitöskirjatyössä tutkittiin kohtalaisen hypoksian ja hypoksiavasteen aktivoitumisen vaikutuksia Alzheimerin taudin hiirimallissa, ja havaittiin, että hypoksia vähentää taudissa kertyvän β-amyloidin määrää hiirien aivoissa sekä parantaa hermosolujen selviytymistä. Näiden lisäksi HIF-vasteen käynnistämien geenimanipulaatiolla suojeli hiiriä Alzheimerin tautiin liittyviltä käytösmuutoksilta ikääntyessä.

Refsumin tauti on kertymäsairaus, jossa esimerkiksi maidosta saatavaa fytanaattia kertyy elimistöön, mikä aiheuttaa neurologisia oireita, kuten ääreishermoston heikkenemistä sekä tahdonalaisten liikkeiden häiriötä.

Tässä väitöskirjassa tutkittiin fytanyyli-CoA-dioksygenaasia (PHYH), jonka toimimattomuus aiheuttaa Refsumin tautia. Selvisi, että PHYH on happea aistiva entsyymi, jota ilmentyy laajasti eri kudoksissa. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä Refsumin taudin taustoista.
Viimeksi päivitetty: 24.5.2024