Uniikkia Oulusta: Miten Venäjästä tuli Venäjä?

Venäjä valtasi Ukrainaan kuuluvan Krimin niemimaan 2014 ja jatkoi valloitustaan hyökkäämällä itsenäiseen naapurimaahansa 24. helmikuuta 2022. Venäjä havittelee kaikkien sille historiassa kuuluneiden alueiden palauttamista hallintaansa. Mitä on venäläinen suurvalta-ajattelu? Millainen naapuri Venäjä on historiallisesti ollut? Mitä se valloituspyrkimyksillään tavoittelee? Ja tiedätkö, miksi Oulun Toripolliisin kaveriksi voisi hyvin seisottaa myös Tšingis-kaanin patsaan?
Pinkillä pohjalla teksti Uniikkia Oulusta ja ympärillä erilaisia piktogrammeja.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Historian professori Kari Alenius tuntee Venäjän valtiollista kehitystä ja venäläistä suurvalta-ajattelua. Hän avaa sarjan jaksossa Venäjän suurvaltapyrkimyksiä, mielipidevaikuttamista ja median roolia mielikuvien välittäjänä.

Uniikkia Oulusta on tiedesarja, jossa Oulun yliopiston tutkijat kertovat ajankohtaisesta tutkimuksestaan. Jaksoissa vieraillaan myös kiehtovissa tutkimusympäristöissä.

Uniikkia Oulusta: Miten Venäjästä tuli Venäjä? julkaistaan keskiviikkona 17.5. klo 12 Oulun yliopiston YouTube-kanavalla. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen.

Sarja julkaistaan myös Oulun kaupungin Mun Oulu -verkkolehdessä.

Viimeksi päivitetty: 17.5.2023