Hirsitemppeli ehdolla vuoden 2023 Puupalkinnon saajaksi

Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön workshop-kurssilla suunniteltu ja toteutettu kierrätyshirsinen esittelypaviljonki "Hirsitemppeli" on ehdolla vuoden 2023 Puupalkinnon saajaksi.
Kuva: Aini Pihlajaniemi

Ehdotuksia vuoden 2023 Puupalkinnon saajaksi tehtiin 29. Näistä palkintotuomaristo on valinnut 12 ehdolle palkinnon saajaksi. Varsinaisen Puupalkinnon lisäksi kisassa valitaan myös yleisön suosikki. Molemmat palkinnot myönnetään 2.11. järjestettävässä Puupäivässä Helsingin Messukeskuksessa. Äänestysohjeet ja lisätietoa projekteista löytyy täältä (siirryt toiselle sivustolle).

Taustaa:

Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikössä järjestettiin keväällä 2023 workshop-kurssi, jossa toteutettiin kokonaisena siirrettävä esittelypaviljonki Oulun kaupungille kierrätyshirsistä. Patinoituneen ja uudelleentyöstöjen myötä paljastuneen puhtaan puun kontrasti luo arkkitehtuuriin kierrätyksen estetiikkaa ja kertoo paviljongin tarinasta.

Paviljonkia hyödynnettiin Oulun kaupungin esittelykäytössä Loviisan asuntomessuilla keväällä 2023. Paviljonki on näillä näkymin esillä myös Oulun asuntomessuilla v.2025 sekä osana Euroopan kulttuuripääkaupunkia 2026.

Tekijät:

Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön workshop-kurssi.

Ohjaavat opettajat: Matti Lakkala ja Janne Pihlajaniemi

Opiskelijat: Ahola Heidi, Alajoutsijärvi Laura, Amosova Anita, Eskelinen Jere, Finell Pinja, Finnilä Jonna, Haarala Julius, Halonen Vilja, Heikkari Elias, Hilmola Jaakko, Honkanen Inga, Hyvärinen Tuuli, Ihme Eveliina, Kaasalainen Jonna, Kallio Milla, Kallioniemi Enni, Kananen Iida, Kekarainen Viivi, Kiiveri Teemu, Koskelo Vilma, Laurila Mona, Leppänen Matilda, Limnell Jere, Lopakka Jenna, Manninen Elina, Mustonen Roope, Mämmi Maija, Mäntykangas Greta, Nyberg Janika, Rantala Karoliina, Raski Suvi, Ronkainen Oona, Saarela Hanna, Saarenpää Kim, Seppä Saija, Takala Peppi, Tuisku Suvi, Tuomola Tytti, Tuuttila Ossi, Vähäsalo Sonja, Väyrynen Tommi ja Westerberg Sampo.

Viimeksi päivitetty: 9.10.2023