Kansallinen tohtoriopintotarjotin laajenee – mukana jo 11 yliopistoa

Hanken Svenska handelshögskolan, Turun yliopisto ja Vaasan yliopisto liittyvät yliopistojen yhteiseen tohtoriopintojen tarjontaan.

Suomalaiset yliopistot tiivistävät yhteistyötään tohtorikoulutuksessa. Kansallinen tohtoriopintotarjotin (DoC) aloitti toimintansa helmikuussa 2023, ja nyt opetusyhteistyöhön liittyvät mukaan Hanken Svenska handelshögskolan, Turun yliopisto ja Vaasan yliopisto. Yhteistyössä ovat entuudestaan mukana Aalto-yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Lapin yliopisto, LUT-yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto ja Åbo Akademi.

Tohtoriopintotarjottimeen osallistuvien yliopistojen laajennus monipuolistaa ja lisää opintotarjontaa, joka on avoinna kaikille väitöskirjatutkijoille, joilla on tohtorikoulutuksen opiskeluoikeus verkostoon kuuluvassa yliopistossa. Nyt myös yhä useamman yliopiston väitöskirjatutkijat voivat osallistua yhteisiin opintoihin.

– Turun yliopisto lähti mukaan lisätäkseen yliopistojen välistä tohtorikoulutusyhteistyötä. Kurssitarjonnan avaamisesta ja yhteistyön tiivistämisestä hyötyvät väitöskirjatutkijat ympäri Suomen. Tarjotin lisää myös nuorten tutkijoiden mahdollisuuksia päästä oikea-aikaisesti omaa tutkimustyötään ja asiantuntijuutensa kehittymistä parhaiten tukeville kursseille. Turun yliopiston tutkijakoulu on myös kiinnostunut kehittämään tarjotinyhteistyötä entistä suunnitelmallisemmaksi ja koordinoidummaksi turhien päällekkäisyyksien ja toisaalta katvealueiden poistamiseksi, sanoo Turun yliopiston tutkijakoulun johtaja, professori Pirjo Nuutila.

Yhteiseen kurssitarjontaan lukeutuu niin tieteenalakohtaisia opintojaksoja kuin väitöstutkimuksen tekemiseen liittyviä sisältöjä. Opintoja on tarjolla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Useimpiin opintojaksoihin voi osallistua etänä tai verkon kautta. Tutustu kansalliseen tohtoriopintotarjottimeen ja opetusyhteistyön sisältöihin verkko-osoitteessa doctoralcourses.fi.

Yhteistyöverkostoa ja yliopistojen välistä opetusyhteistyösopimusta koordinoidaan Itä-Suomen yliopistosta.

– Olemme iloisia verkoston laajentumisesta ja kasvavasta opintotarjonnasta väitöskirjatutkijoille. Tämä on mainio esimerkki hyvin toimivasta tohtorikoulutuksen valtakunnallisesta yhteistyöstä, sanoo koulutuspäällikkö Kaisa Laitinen Itä-Suomen yliopistosta.

Viimeksi päivitetty: 26.9.2023