Merkittävä kasvilahjoitus kasvitieteelliseen puutarhaan

Kasvitieteellinen puutarha on saanut merkittävän kasvilahjoituksen kasvihuonekokoelmiin. Kasviharrastaja, orkidea-asiantuntija ja kansainvälisestikin meritoitunut floristi ja kukkakauppias Jouni Seppänen on lahjoittanut 21 lajin kasvikokoelman harvinaisia orkidealajeja.
Orkidea kasvitieteellisessä puutarhassa

Puutarhalle lahjoitetut orkideat Seppänen on hankkinut 2000-luvun alkupuolella ja ovat nyt jo isokokoisia yksilöitä. Lajit ovat peräisin Thaimaasta, Malesiasta, Indonesian saarilta sekä Väli-Amerikan maista. Vuosien varrella Seppäsen kokoelmat ovat karttuneet ”yli äyräiden” ja tarve kokoelmien uudelleen sijoittamiselle tuli nyt ajankohtaiseksi.

”Olen usein vieraillut Oulun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa ja ilokseni todennut, että siellä on hieno kokoelma orkideoita hyvässä hoidossa ja ympäristössä. Lahjoitan mielelläni nämä kasvit yliopiston kokoelmiin rikastuttamaan kokoelmia ja ennen kaikkea yleisön nähtäväksi.”

Puutarhan kokoelmissa oli ennen lahjoitusta noin 90 orkidealajia, joten tämän lahjoituksen myötä lajien ja lajikkeiden eli taksonien määrä nousee yli sadan. Kasvitieteellisen puutarhan pyramidikasvihuoneissa Romeossa ja Juliassa on yhteensä noin 1200 taksonia ja kokoelmien arvo pohjoisena kokoelmana on nyt entistäkin merkittävämpi.

Kasvitieteellisen puutarhan aukioloajat

Viimeksi päivitetty: 3.11.2023