Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti liittyy FAME-ekosysteemiin

Oulun yliopisto on liittynyt FAME:hen (Finnish Additive Manufacturing Ecosystem), mikä on merkittävä askel kohti korkeakoulujen ja teollisuuden välistä yhteistyötä.
three men looking at a device in a metalworking shop

"Tuotantosektoreilla on usein haasteena yliopistojen ja teollisuuden TKI-toiminnan yhdistäminen kansainvälisen huippututkimuksen tukemiseksi ja kotimaisten kaupallisten läpimurtojen aikaansaamiseksi. Tässä FAME-ekosysteemi avaa uusia mahdollisuuksia, kun se vie teollisuuden edustajat saman pöydän ääreen keskustelemaan tutkijoiden kanssa yhteisestä kotimaisesta strategiasta tutkimuksen ja kilpailukyvyn vahvistamiseksi", sanoo tutkimusjohtaja Antti Järvenpää Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutista (FMT).

Future Manufacturing Technologies (FMT) on monitieteinen tutkimusryhmä, joka toimii osana Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituuttia. Ryhmän toiminta keskittyy metallimateriaalien, erityisesti terästen, parhaiden ominaisuuksien siirtämiseen lopputuotteiden ylivoimaisiksi tekijöiksi kustannustehokkailla tuotantomenetelmillä. Tutkimusalueet kattavat eri aiheita kehittyneistä valmistustekniikoista erikoisterästen tehokkaasta hyödyntämisestä kustannustehokkaaseen tuotantoautomaatioon ja additiiviseen valmistukseen.

FMT-ryhmän tärkeimmät laboratoriotilat sijaitsevat ELME Studiossa Nivalassa, joka toimii kehittyneiden valmistusteknologioiden keskuksena. Osa ryhmästä toimii myös yliopiston pääkampuksella Oulussa.

"Teollisuuden ja tutkimusorganisaatioiden välinen yhteistyö on olennainen osa FAMEa, jossa tutkitaan ja kehitetään additiivisen valmistuksen uusia aloja. Oulun yliopiston FMT-tutkimusryhmällä on laaja tietämys ja fasiliteetit tutkia metallimateriaaleja ja additiivista valmistusta, ja siksi on hienoa saada FMT osaksi FAMEa", sanoo Senior Ecosystem Lead Sini Metsä-Kortelainen.

Kuva: Elisa Kujala

Viimeksi päivitetty: 26.1.2024