Shaking up Tech -tapahtuma innostaa lukiolaistyttöjä tekniikan alalle

Shaking up Tech -tapahtuma kokoaa tekniikasta kiinnostuneita lukioikäisiä naisia ja muunsukupuolisia Oulun yliopistoon, Aalto-yliopistoon ja LUT-yliopistoon torstaina 12. lokakuuta. Tapahtuman tavoitteena on ravistella ennakkoluuloja ja tarjota käytännön esimerkkejä teknillisestä alasta. Tekniikan ala on Suomessa poikkeuksellisen sukupuolittunut. Vain joka viides yliopiston diplomi-insinööriopiskelijoista ja tekniikan korkeakoulujen professoreista on naisia.

Nuoret pääsevät päivän aikana työpajoissa kokeilemaan, millaista olisi itse toimia tekniikan alalla. Oulun yliopiston työpajoissa tutkitaan muun muassa, minkälaista matematiikkaa älypuhelimien kameroiden toiminnan takana piilee sekä suunnitellaan, kuinka digitaaliset työkalut voivat auttaa esimerkiksi syömään terveellisemmin, liikkumaan säännöllisemmin tai seuraamaan terveyden kehittymistä. FabLabissa voi suunnitella ja tehdä oman design-tuotteen digitaalisen valmistuksen keinoin laser- ja tarraleikkurilla.

Oulun yliopistossa on tekeillä väitöstutkimus, jossa on tutkittu lukiolaisten koulutus - ja urakiinnostuksen taustatekijöitä. Tutkimuksen mukaan sukupuoli ohjaa edelleen alavalintoja. Tietoa eri aloista ja muuttuvista ammateista tarvitaan, jotta lukiolaiset voisivat tehdä alavalintoja tietoisemmin ja omiin vahvuuksiin pohjautuen.

”Nuorille tulisi tarjota yhä enemmän ajankohtaista tietoa työelämän muuttuvista mahdollisuuksista ja eri alojen osaamistarpeista opintopolun eri vaiheissa. Tulokset osoittivat, että mikäli opiskelijat saavat lukiossa työelämätietoa monikanavaisesti, sillä voi olla myönteinen vaikutus opiskelijan kiinnostukseen teknologia-alaa kohtaan. Nuoret tarvitsevat esikuvikseen ns. mielikuvan vastaisia sukupuoliroolimalleja, sillä sukupuoli ohjaa edelleen todella vahvasti Suomessa nuorten koulutusala- ja uravalintoja”, toteaa väitöstutkija Satu Kaleva.

Shaking up Tech -tapahtumassa Oulun yliopiston tutkijat kertovat nuorille omia polkujaan ja uratarinoitaan tekniikan alalle.

”Jos olet yhtään kiinnostunut tekniikasta, matematiikasta tai tietotekniikasta, älä epäröi hakea tekniikan aloille. Pääset vaikuttamaan isoihin asioihin, sillä maailma tulee tarvitsemaan yhä enemmän kehittynyttä teknologiaa lukuisissa eri sovellusalueissa, teollisuudesta terveydenhuoltoon”, kannustaa yksi puhujista, tutkijatohtori Henna Tiensuu.

Shaking up Tech -tapahtumaan on ilmoittautunut mukaan noin 500 nuorta. Oulun yliopistoon on tulossa 90 henkilöä eri puolilta Suomea. Tapahtuma järjestetään Oulussa yliopiston Linnanmaan kampuksella, jossa mukana ovat teknillinen tiedekunta sekä tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta.

Katso Shaking up Tech -tapahtuman ohjelma

Viimeksi päivitetty: 6.10.2023