Prolyyli-4-hydroksylaasit terapeuttisina kohteina. HIF- ja kollageeni-prolyyli-4-hydroksylaasit vanhenemiseen liittyvässä sydämen hypertrofiassa ja keuhkofibroosissa

Leena Palotie -sali 101A, Aapistie 5A

Lääketieteen lisensiaatti Tapio Röning

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, ECM and Hypoxia

Biokemia ja molekyylilääketiede

Professori Dörthe Katschinski, Göttingenin yliopiston lääketieteellinen keskus

Professori Peppi Karppinen, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Elimistön hapenpuutevasteen ja kollageenin muodostumiseen keskeisesti vaikuttavat entsyymit – prolyyli-4-hydroksylaasit terapeuttisen vaikuttamisen kohteina.

Sydän ja keuhkosairaudet ovat vakavia ja merkittävä kuolleisuuden aiheuttaja. Väitöskirjatutkimuksen tavoitteena oli löytää uusia tapoja vaikuttaa näihin sairauksiin.
Väitöskirjassani tutkin sitä, miten elimistömme vaste hapenpuutteelle eli hypoksialle vaikuttaa vanhenevaan sydämeen. Tutkimuksessa osoitettiin, että hapenpuutevasteen matala-asteinen aktivaatio voi suojata sydäntä vanhenemiseen liittyvältä liikakasvulta. Tutkimus tehtiin hyödyntäen koe-eläinmallia. Tässä mallissa hypoksiavaste on aktivoitu geneettisesti vähentämällä elimistön happisensorina toimivan HIF-prolyyli-4-hydroksylaasi-2:n määrää.
Idiopaattinen keuhkofibroosi on vakava keuhkosairaus, jonka hoitovaihtoehdot ovat rajalliset. Ylimääräinen sidekudoksen muodostuminen ja keuhkojen toiminnan heikkeneminen ovat keskeisiä taudin kehittymisessä. Suuri osa taudissa muodostuvasta sidekudoksesta on kollageenia. Väitöskirjatutkimuksessa osoitettiin, että hiljentämällä kollageeni prolyyli-4-hydroksylaaseja, voidaan vähentää kollageenin kertymistä keuhkoihin. Tutkimus tehtiin hyödyntäen keuhkofibroosia mallintavaa koe-eläinmallia. Lisäksi osana tutkimusta kehitettiin uusia digitaalisia työkaluja, joita voidaan hyödyntää keuhkofibroosin mikroskooppisessa tarkastelussa.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023