Yliopiston matka-apuraha on merkittävä tuki vaihto-opiskelijalle

Ida Grønmo on pohjoissaamelainen ja opiskelee Oulun yliopistossa neljättä vuotta saamen kieltä ja saamelaista kulttuuria. Keväällä 2023 hän lähti vaihtoon Montanan yliopistoon tavoitteenaan hankkia uusia kokemuksia.
Ida Grønmo
Ida Grønmo oli vaihto-opiskelijana keväällä 2023 Montanassa.

Opiskelijavaihto Montanassa opetti positiivisuutta

Miten innostuit vaihto-opiskelusta ja miten kohde valikoitui?

Tiesin jo ennen opintoja, että haluan lähteä vaihtoon kokemaan jotain täysin erilaista. Halusin lähteä jonnekin Eurooppaa kauemmas, kun kerrankin oli mahdollisuus olla pidempi aika ulkomailla. Saamen kieltä ja kulttuuria voi opiskella Kautokeinossa tai Tromssassa, mutta niissä tulee käytyä muutenkin. Päädyin Montanan yliopistoon kevätlukukaudeksi 2023.

Millainen hakuprosessi oli?

Hakuprosessi oli aika monivaiheinen. Muistan kirjoittaneeni ensimmäisen motivaatiokirjeen jo reilua vuotta aiemmin syksyllä. Kohtalaisen työläs hakuprosessi osoittautui kuitenkin kaiken sen vaivan ja jännityksen arvoiseksi, kun lopulta pääsin vaihtoon.

Mitä opiskelit Montanassa?

Lähdin vaihtoon kokemusten ja kulttuurivaihdoksen vuoksi. Oma innostus edellä otin muun muassa keramiikan ja valokuvauksen kursseja. Valokuvauksesta on ollut hyötyä työssäni Yle Saamessa ja keramiikkatyöt yritin pitää pieninä, jotta ne mahtuivat matkalaukkuun kotiin palatessa.

Tein hiukan myös Amerikan alkuperäiskansojen opintoja. Opettajat olivat hyvin kiinnostuneita Suomesta ja saamelaisista.

Yleisesti ihmiset tiesivät yllättävän hyvin Suomen, esimerkiksi että se on maailman onnellisin maa ja että siellä on paljon blondeja.

Mitä puolen vuoden vaihto-opiskelu maksoi?

Lähdin vaihtoon ISEP-järjestön kautta, jolla pakettiin kuului asuminen, ruoka ja opiskelu. Oli iso etu, ettei tarvinnut erikseen maksaa vuokraa tai ruokaa. Kampuksella oli opiskelijaruokala, jossa oli ruokaa tarjolla aamusta iltaan.

Ohjelma maksoi 3600 euroa, josta yliopiston matka-apuraha kattoi 2200 euroa. Tuella oli tietysti tärkeä merkitys. Loppuosan maksoin työssä ansaitsemillani säästöillä sekä Kelan tuella. Ohjelman lisäksi tulivat maksettaviksi muun muassa viisumi, kielitesti, vakuutus ja lennot.

Millaisia eväitä koet saaneesi vaihto-opiskelusta?

Vaihto-opiskelu oli mahtava kokemus. Mieleni avartui entisestään, vaikka koen olleeni melko avarakatseinen jo ennen vaihto-opiskelua. Maailma on niin erilainen Suomen ulkopuolella.

Yllätyin siitä, kuinka mukavia, kohteliaita ja positiivisia ihmisiä amerikkalaiset ovat. Suomalaisena tuppisuuna en ollut ollenkaan tottunut sellaiseen! Montanassa ei ollut juurikaan muita vaihto-opiskelijoita, mutta se ei haitannut ollenkaan. Amerikkalaisista oli helppoa saada ystäviä. Teimme tosi hyviä reissuja.

Tuntuu, että osa amerikkalaisten positiivisuudesta tarttui mukaani, ja olen alkanut arvostaa positiivisuutta eri tavalla kuin ennen. He eivät valittaneet turhasta.

Koruastia ja manteli syntyivät keramiikkaopinnoissa. Osa töistä jäi uusille ystäville Montanaan.

Lahjoita opiskelijoille

Lahjoittamalla voit konkreettisesti auttaa opiskelijoita maailmalle ja työelämään! Lahjoitukset käytetään suoraan opiskelijoiden matka-apurahoihin ja harjoittelutukeen.

Valitse ensin summa alta ja seuraavan sivun alasvetovalikosta "Lahjoitus opiskelijalle".

Lue lisää, kuinka lahjoitukset auttavat opiskelijoita