Väitös: Puettavasta elektroniikasta apua migreenin omahoitoon ja oireiden tunnistamiseen

Migreeni on yksi haastavimmista sairauksista, joka kuormittaa terveydenhuollon palveluja ja laskee sitä sairastavien elämänlaatua. Migreenin ennakko-oireiden tunnistamisella ja itsensä mittaamisen teknologialla mahdollistetaan yksityiskohtaisen tiedon kerääminen ja terveysongelmiin vastaaminen.

Oulun yliopiston väitöskirjatutkija Hanna-Leena Huttunen selvitti tutkimuksessaan migreenipotilaiden käsityksiä siitä, mitä hyötyjä he itse pitävät tärkeänä teknisten sovellusten käytössä migreenisairautensa omahoidon tukena. Näkökulma oli siis potilaan. Tulos on selvä: sensorit auttavat migreenin ennakko-oireiden tunnistamisessa ja teknologia on siten potilaiden omahoidon tukena.

”Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia puettavien sensoreiden teknologiaratkaisuja, käyttöä ja potilaiden hyötyodotuksia. Aikaisemmat tutkimukset eivät ole yhdistäneet näitä kolmea näkökulmaa. Tutkimuksessa analysoitiin migreenipotilaiden halukkuutta käyttää puettavia sensoreita omahoidon tukena ja sähköisen migreenipäiväkirjan hyödyntämistä migreenin hoidossa”, Huttunen kertoo.

Tutkimus toteutettiin laadullisella monimenetelmätutkimuksella. Tutkimusaineisto perustui 582 henkilön sähköpostikyselyn vastauksiin, kahteentoista laadulliseen haastatteluun ja yhdentoista ihmisen Empatica E4 -laitteen käyttäjäkokemuksiin.

”Migreenipotilaat toivoivat omahoidon tueksi puettavia sensoreita, jotka auttaisivat heitä tunnistamaan migreenin ennakko-oireita sekä antamaan tietoa sähköisen migreenipäiväkirjan migreenikohtauksien seurantaan. Puettava laite ja sähköinen migreenipäiväkirja yhdessä tukevat potilaan omahoitoa”, Huttunen kiteyttää tuloksia.

Väitöskirjatutkimuksesta syntyi puettavien sensoreiden näkökulmamalli, joka tuo uutta tietoa kolmesta eri näkökulmasta migreenipotilaiden omahoidon tueksi. Nuo näkökulmat ovat teknologiat ja biosignaalit, käyttäjäkokemukset sekä hyötyodotukset.

Huttunen työskentelee Diakonia-ammattikorkeakoulussa Oulussa terveysalan lehtorina.

Filosofian maisteri Hanna-Leena Huttunen väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 24.11. Tietojenkäsittelytieteen väitöskirjan suomennettu otsikko on Puettavat sensorit migreenin ennakko-oireiden tunnistamisessa ja omahoidon tukena migreenipotilaiden näkökulmasta (Wearable sensors in identifying pre-symptoms of a migraine attack from the perspective of migraine patients). Vastaväittäjänä toimii dosentti, johtava tutkija Jaana Leikas (Teknologian tutkimuskeskus VTT) ja kustoksena yliopistonlehtori Pertti Seppänen (Oulun yliopisto). Väitöstilaisuus alkaa kello 12 Linnanmaalla salissa L6 ja etäyhteyksin.

Väitöksen tiedot.

Linkki väitöskirjaan.