Koulun penkiltä tekemään kestävää kehitystä maatalouden sivuvirroista

Aloitin Oulun yliopiston Kerttu Saalasti -instituutissa kesäkuussa BIOTUTO-projektissa. Projektin tavoitteena on kehittää maatalouden biomassojen käsittelyyn, hankintaan ja käyttöön liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia sekä edistää uusiutuvan biokaasun käyttöä liikenteessä ja teollisuudessa. Tehtävänäni projektissa on arvioida alueellisesti maatalouden sivuvirtojen määrää sekä luoda logistinen malli, jolla biomassojen ja lopputuotteiden kuljetus olisi mahdollisimman kustannustehokasta.
Anne-Mari Riikonen

Ensimmäisen kuukauden aikana olen oppinut paljon verkostoanalyysien tekemisestä ja biokaasun tuotannosta. Täytyy myöntää, että kaupunkilaisella on riittänyt opittavaa myös maataloudesta.

Valmistuin filosofian maisteriksi vuonna 2023 pääaineenani maantiede. Aineen valinta oli minulle helppoa, sillä olen jo nuoresta saakka ollut kiinnostunut ympäristöasioista ja etenkin ilmastonmuutoksesta. Muuttuva ilmasto aiheuttaa haasteita niin ympäristöllisesti kuin yhteiskunnallisesti, ja näiden ilmiöiden tutkiminen ja ratkaisujen löytäminen tekevät hankkeissa työskentelystä motivoivaa. Minulle BIOTUTO on hankkeista ensimmäinen ja odotan innolla sen etenemistä. Tavoitteenani on edelleen kehittää paikkatieto-osaamistani sekä kerätä kokemusta tutkimuksellisesta hanketyöstä.

Olen todella iloinen siitä, että sain aloittaa tutkijanurani Kerttu Saalasti instituutissa, sillä toimistolla on positiivinen ja kannustava henki. Itse asiassa toimisto oli minulle jo entuudestaan tuttu, sillä Alueellisen erinomaisuuden yksikkö sijaitsee yliopistolla juuri maantieteen tutkimusyksikön alakerrassa. Minut otettiin ystävällisesti vastaan ja olen saanut tutustua moniin uusiin ihmisiin kokeneista konkareista kaltaisiini uransa alkutaipaleella oleviin tutkijoihin. Instituutti toimiikin useille henkilöille eräänlaisena kasvattajaseurana, jossa hankittu osaaminen ja työkokemus on johtanut uusiin mahdollisuuksiin ja työtehtäviin muissa organisaatioissa.

Itse toivon, että saisin tulevaisuudessa työskennellä hankkeessa, joka inspiroisi tekemään myös väitöstutkimusta.

Kirjoittaja: Anne-Mari Riikonen, FM, projektitutkija, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti, Alueellisen erinomaisuuden tutkimusryhmä