Kartografian historia ja tulevaisuus
|SISÄLLYSLUETTELO|
|
KARTAN KEHITYS JA MAANTIETEELLISEN TIETÄMYKSEN LAAJENTUMINEN OVAT KULKENEET RINTARINNAN. TÄMÄN VUOKSI KARTOGRAFIAN HISTORIAN TUNTEMINEN AUTTAA MYÖS MAANTIETEEN OPPIHISTORIAN YMMÄRTÄMISTÄ. |
Kartografian historian tärkeitä ajanjaksoja |
|||||||||||||||||||
|
Kartografian tulevaisuus | |||
VISUALISOINTI - mitä se on?
Visualisoinnilla tarkoitetaan yleensä näkyväksi tekemistä. Paikkatietojen
visualisointi on moderni synonyymi kartografialle, tosin tarkemmin tarkasteltuna se
myös laajentaa perinteistä kartta-käsitettä. Paikkatietojen visualisoinnin eri
muotoja voidaan hahmotella esim. seuraavasti: |
|||
Tavanomaisina paperikarttoina voidaan toteuttaa yksittäisiä teema- tai
maastokarttoja sekä atlas-tyyppisiä kartastoja. Tavanomaisia paperikarttoja
tuotetaan tietokoneavusteisesti käyttäen hyväksi tiedostoihin tai tietokantoihin
tallennettuja sijainti- ja ominaisuustietoja. Paperikartat tulostetaan piirturilla
tai painetaan. Piirturitulostus on useimmiten jonkinlaista väripinta-, mustesuihku-
tai elektrostaattista tulostusta. Painokarttojen tuotantoon käytetään nk.
kartanjulkaisuohjelmistoja, joilla voidaan tuottaa automaattisesti värierottelut
painofilmejä varten.
|
|||
Kuvaruutukartalla on monta muotoa. Kuvaruutukartta voi olla staattinen,
jolloin tavanomaisen kaltainen kartta (temaattinen tai maastokartta) tuotetaan
kuvaruudulle vain katseltavaksi. Interaktiivinen kuvaruutukartta mahdollistaa esim.
kartan suunnittelun vuorovaikutteisesti tai kartan käyttämisen käyttöliittymänä
tietokantaan ja näin tietojen kyselyn. Kuvaruutukartta voi olla myös toteutettu
liikkuvan kuvan eli animaation avulla. Tällöin karttakuvan osat liikkuvat joko
niin, että liike kuvaa esim. määrällisen tiedon muuttumista (tilastoteemakartta)
tai 3-ulotteista tilaa liikkuvasta tarkastelupisteestä katsottuna. Kuvaruutukartta
voi toimia 2-ulotteisena tai 3-ulotteisena mallina; aikakomponentin käyttö tuo
kuvaruutukartalle myös neljännen dimension.
|
|||
|
|||
Edellä kuvaillut paikkatietojen visualisointitavat hyödyntävät lähtöaineistonaan numeerista karttadataa. Karttadata voi olla tallennettuna yksittäisessä tiedostossa tai tietokannassa, organisointitapoja on monenlaisia. Olennaista on se, että on olemassa numeerinen aineisto, jonka havaitseminen ja hyväksikäyttö sellaisenaan - ilman visualisointia - on ihmiselle mahdotonta. Paikkatietoaineistojen erityispiirre on se, että ne ovat paikkaan sidottuja eli ne voidaan esittää koordinaattien avulla piirtämällä. Visualisointimielessä tämä tarkoittaa sitä, että paikkatiedot voidaan aina havainnollistaa jonkinlaisena karttana. Se, onko kartta 2-, 3- tai jopa 4-ulotteinen, onko se tulostettu, painettu tai kuvaruudulla esiintyvä, riippuu kartan käyttötarkoituksesta ja teknisistä valmiuksista. |
Kuvaruutukartalla on monta nimeä
Kuvaruutukartta (screen map) on melko vakiintunut nimitys kuvaruudulla esiintyvälle
kartalle. Muita nimityksiä ovat mm. väliaikainen kartta (temporal map),
virtuaalikartta (virtual map) ja pikakartta (quic map). |
Muuttuvat työkalut
Edellä kuvattuja karttatyyppejä voidaan toteuttaa erilaisten ohjelmistojen avulla.
Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana tietokoneavusteinen kartografia on kokenut
suuren muutoksen. Itse räätälöidyistä tiedostopohjaisista ohjelmistoista on tultu
tuotteisiin, jotka perustuvat yleisiin tiedonhallinta- ja CAD-ohjelmistoihin sekä
erilaisiin sovelluskehitysympäristöihin. Seuraavassa on hahmoteltu lyhyesti
paikkatietojen visualisointiympäristöjä. |
|||
Perinteisillä kartta-atk-ohjelmistoilla on totuttu tuottamaan tavanomaisia
maasto- ja teemakarttoja. Suomessakin tämänkaltaisia ohjelmistoja on käytetty jo
parinkymmenen vuoden ajan. Suomessa tämän ryhmän tunnetuimpia edustajia lienevät
maanmittaushallituksen ja Karttakeskuksen kehittämä Fingis-ohjelmisto kunnallisten
karttojen tuotannossa ja maanmittauslaitoksen oma Maagis-ohjelmisto
valtakunnallisessa maastokartantuotannossa. Perinteiset kartta-atk-ohjelmistot
tähtäävät tulostetun tai painetun kartan valmistukseen, mutta työskentelyn aikana
karttaa digitoitaessa eli editoitaessa työtä tehdään myös kuvaruutukartan
avulla.
|
|||
Kuvaruutukartta toimii useinkäyttöliittymänä tietokantoihin. Esimerkiksi
tilastolliset tietokannat voidaan varustaa karttaliittymällä, jonka avulla tietoja
voidaan kysellä ja myös havainnollistaa. Erilaiset osoitekarttasovellukset kuten
Helsingin kaupungin kehittämä KaupunkiKartta ovat esimerkkejä tietokannan ja
kuvaruutukartan yhteistyöstä. Tilastotietoja voidaan esittää kuvaruudulla myös
animaationa. Aikasarjojen ja ennusteiden esittäminen animaationa on tuttua mm.
uutisten sääkartasta, jossa pilvet liikkuvat ajan kuluessa.
|
|||
CAD-ohjelmistoja (CAD=computer aided design) voidaan käyttää 3-ulotteisten
korkeus- ja maastomallien visualisointiin. Paikkatietosovelluksissa käytetyimpiä
CAD-ohjelmistoja ovat MicroStation- ja AutoCAD-ohjelmistot. Fyysistä ympäristöä
kuvaavan 3D-mallin rakentaminen ja havainnollistaminen värien ja valaistuksen
käytön avulla onnistuvat jo pelkän perusohjelmistonkin avulla. Mallissa liikkumista
simuloivien animaatioiden tuottaminen vaatii kuitenkin tehokkaan
ohjelmistoympäristön. CAD-ohjelmistoilla tuotettu esitys paikkatiedoista on joko 2-
tai 3-ulotteinen kuvaruutukartta.
|
|||
GIS-ohjelmistoiksi on ryhdytty kutsumaan sellaisia, usein CAD-ohjelmiston
päälle rakennettuja ohjelmistoja, jotka tarjoavat tiedonkeruu- ja
tulostustoimintojen lisäksi kehittyneitä tiedon hallinta- ja analyysitoimintoja.
Sinänsä nimitys GIS-ohjelmisto on hieman harhaanjohtava, sillä
paikkatietojärjestelmiksi (GIS) on Suomessa totuttu kutsumaan kaikkia sellaisia
informaatiojärjestelmiä, jotka käsittelevät paikkatietoja. Esimerkiksi USA:ssa on
kuitenkin vakiintunut GIS:n suppeampi määritelmä. GIS-ohjelmistoiksi voidaan nimetä
mm. kansainväliset, Suomessakin käytössä olevat tuotteet kuten ARC/INFO, Intergraph
MGE, System 9 ja Gradis.
|
|||
Kartan julkaisuohjelmistot mahdollistavat kartan suunnittelun kuvaruudulla.
Kuvaruutukartasta voidaan ottaa väritulosteita, mutta myöskin tuottaa värierottelu
painofilmien tulostusta varten. Varsinaisesti kartan julkaisuohjelmisto on
esimerkiksi Intergraphin Map Publisher. Kartanjulkaisuohjelmiston ominaisuuksiin
kuuluu mm. kyky käsitellä erityisesti karttatietoa ja suorittaa karttatulosteen
vaatimaa viimeistelyä.
|
|||
|
|||
Hypermediassa informaatio on organisoitu linkittämällä tekstipalasia,
grafiikkaa, ääntä ja videokuvaa toisiinsa siten, että lukija voi edetä
informaatiorakenteessa haluamassaan järjestyksessä osasta toiseen. Hypermedian
muodossa olevan teoksen luoma kokonaisuus ja rakenne syntyvät osittain lukijan
kautta. Hypermediasovelluksia toteutetaan kehittimillä, joista tunnettuja ovat mm.
Hyper-Card, SuperCard ja ToolBook. Hypermedia soveltuu esimerkiksi
atlas-kartastojen toteuttamiseen; esimerkkinä voidaan mainita SuperCard
-kehittimellä Geodeettisessa laitoksessa laadittu Kunta-atlas. Hypermedialla
toteutettu kartta on useimmin interaktiivinen kuvaruutukartta, koska hypermedian
käyttö perustuu interaktiiviseen tietojen hakuun.
|
|||
Virtuaalitodellisuus (virtual reality, VR) on tietokoneavusteisin menetelmin
toteutettu ympäristö, jossa tuotetaan "todellisuuden" vaiktelma.
Virtuaalitodellisuudessa käyttäjä voi liikkua luodussa mallissa vapaasti
valitsemallaan tavalla ja mahdollisesti erilaisin laittein (data-hansikas, kypärä)
saada vaikutelman ko. ympäristössä olemisesta. "Oikea" virtuaalitodellisuus vaatii
mainittujen erityislaitteiden käytön. Paikkatietojärjestelmät ovat kovaa vauhtia
kehittymässä kohti virtuaalitodellisuutta. 3D-mallien käytöllä voidaan saada
jonkinlainen käsitys virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksista. Yksinkertaisia
"virtuaalitodellisuuksia" voi tavata myös tietokonepeleissä ja erilaisissa
simulaatioissa.
|
|||
|
LINKKEJÄ: Novosat, Navi-ohjelma |
LÄHTEET: Peltonen 1989 |
|SISÄLLYSLUETTELO| | © Timo Koivunen 2001 |