Digimentoreilta apua koulutuksen kehittämiseen matalalla kynnyksellä

Oulun yliopiston strategiassa koulutus, digitalisaatio, koulutuksen vetovoimaisuus sekä laadukas ja joustava opetus ovat hyvin vahvassa roolissa. Jokaisessa Oulun yliopiston tiedekunnassa sekä kieli- ja viestintäkeskus Linguassa työskentelee joukko digimentoreita. Digimentorit ovat aidosti opettajien tukena yliopiston strategisissa, kansallisesti ja globaalisti tärkeissä teemoissa. He toimivat opettajien apuna muun muassa kannustaen, suunnitellen, tehden apuna, opastaen, antaen palautetta ja jakaen tietoa.
Digimentorit ja koordinaattorit koolla keväällä 2024

"Toivon opettajilta yhteydenottoja hyvin matalallakin kynnyksellä. Minuun voi olla yhteydessä vaikkapa mikäli Moodlen käyttö tai hybridiopetuksen käytännön järjestäminen tuottaa päänvaivaa. Autan opettajia mielellään myös vaikkapa massakurssien digipedagogisessa suunnittelussa. Kurssien ei tarvitse olla täysin etänä avun pyytämiseksi", Luonnontieteellisen tiedekunnan digimentori Anu Tuomela kertoo.

Digimentorit ovat pedagogiikan asiantuntijoita. He auttavat opetuksen pedagogisessa suunnittelussa. Miten suunnitella etänä järjestettävä kurssi, jossa opiskelijat aidosti vuorovaikuttavat opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa? Miten organisoida massakurssi, jotta opetus on laadukasta eikä aiheuta opettajalle valtavaa työmäärää?

"Mentorin kanssa käytetty suunnittelu- ja rakennustunti parhaimmillaan tyrehdyttää kurssiohjeisiin liittyvän loputtoman sähköpostivirran pieneksi puroksi, auttaa suurempaa joukkoa opiskelijoita läpäisemään kurssin aikataulussa, ja antaa opettajalle analytiikkatyökaluja löytää kohdat, joissa opiskelijat takkuavat. Näin säästetään kaikkien aikaa kurssin aikana, sen jälkeen ja sitä kehittäessä - tehdessä kehitystyötä yhdessä digimentorin kanssa", Joakin Tervonen kertoo. Joakim toimii Kauppatieteiden digimentorina.

Digimentori työskentelee yhdessä opettajan kanssa. Esimerkkejä digimentoritoiminnan hyödyntämisestä opettajana:

  • Hybridiopetuksessa opastaminen käytännön järjestelyistä suunnitteluun
  • Lähi/hybridi/etäkurssin suunnittelu digipedagogisesti laadukkaalla tavalla
  • Oppimisen kannalta mielekkään alustan/digityökalun valitseminen, rakentaminen, käytön opastaminen, mm. Moodle, Howspace, ThingLink
  • Videoitujen oppimismateriaalien tekstittäminen ja videoista saatavan oppimisanalytiikan hyödyntäminen
  • Opastus liittyen esimerkiksi tekoälyyn, saavutettavuuteen, opetuksen videointimahdollisuuksiin, Opin.fi - palvelun käyttöönottoon, UNICiin
  • MOOC-kurssin kehittäminen

Opettajan auttamisen lisäksi digimentorit työskentelevät myös muun muassa tiedekunnan opetuksen avainhenkilöiden kanssa koordinoiden tiedekuntaan vuosittain päivitettävän digitalisaatio-ohjelman. Digitalisaatio-ohjelma toimii opetuksen suunnittelun työkaluna johdon tukena, tähdäten laadukkaaseen ja joustavaan opetukseen, jota digitaaliset työkalut tukevat.

"Digitalisaatio ei ole itseisarvo, mutta se on ehdottomasti mahdollisuus", Anu toteaa.

Digimentorit toimivat myös verkostossaan yliopistoyhteisissä tehtävissä nostaen esiin tiedekunnan näkökulmaa. Esimerkiksi yliopiston tekoälyohjeistukset opinnäytetöihin ovat olleet viimeisimpänä digimentoritiimin tehtävälistalla. Digimentoritiimin avulla voidaan kerätä yhteen myös saman teeman parissa työskenteleviä, eri koulutusalan henkilöitä monitieteelliseen yhteistyöhön koulutuksen kehittämiseksi. Vaihtoehdot digimentoritoiminnan hyödyntämiseen ovat hyvin monenlaisia.

" Olen saanut yhteydenottoja koskien niin arjen pieniä pulmia, kuin luovempiakin uusia ideoita. Monipuolinen työnkuva on työmme suola ja sokeri", Anu sanoo.