Lyhyet terveiset: MoodleMoot Helsinki 2024

Kesäiseen Helsinkiin kokoontui toukokuun lopulla 237 Moodlen parissa toimivaa asiantuntijaa jakamaan ajatuksia ja verkostoitumaan. ”Moodlereita” mukana oli yhteensä 15 eri maasta.

Tapahtuman avanneessa keynote-puheenvuorossa Moodle HQ:n Marie Achour avasi visiota Moodlen tulevaisuudesta ja suunnasta. Tekoälyn hyödyntäminen eri muodoissa oli trendien mukaisesti tapetilla ja myöhemmin tänä vuonna onkin luvassa Moodlen oma AI Subsystem, joka mahdollistaa eri AI-palveluntarjoajien kytkemisen Moodleen.

Pienempiäkin uudistuksia on luvassa muun muassa selkeämpien ja saavutettavampien tiedosto- ja aktiviteettikuvakkeiden muodossa. Aktiviteettien niputtaminen visuaalisesti omiksi kokonaisuuksiksi tulee niin ikään mahdolliseksi.

Nämä uudistukset ovat mukana myöhemmin tänä vuonna julkaistavassa versiossa, jolloin varmasti saamme tarkennuksia myös tekoälyominaisuuksien osalta.

Nostoja

Oulun yliopistoa oli edustamassa Anu Ylitalo esityksellä kurssimallipohjista. Mallipohjien tarkoitus on yhtenäistää Oulun korkeakoulujen kurssien rakennetta helppokäyttöisten ja pedagogisesti laadukkaiden kurssien takaamiseksi. Mallipohjat sisältävät valmiiksi mietittyä aloitussisältöä kurssin lähtökohdaksi, ja omaan käyttöön sopivan pohjan valinnassa hyödynnetään Kickstart-sivua.

Esitys keräsi mukavasti yleisöä ja kiinnosta on riittänyt kurssimallipohjia kohtaan vielä tapahtuman jälkeenkin.

Saavutettavuus nousi tapahtuman puheenvuoroissa esiin muutenkin useampaan otteeseen. Asiaa lähestyttiin sekä tekniseltä kantilta että sisällöntuotannon tärkeyttä korostaen. Tekniset vaatimukset pystytään tarkistamaan ja korjaamaan koneellisesti vaikkapa Brickfieldin tarjoamalla integraatiolla, mutta miellyttävän kurssin laatiminen vaatii edelleen ihmistyötä ja asiantuntemusta.

Huomionarvoista on se, että hyvin suunniteltu ja toteutettu kurssi vähentää sekä opiskelijoiden että opettajien kognitiivista kuormaa.

Oli myös mielenkiintoista nähdä, miten kurssien personointiin tarkoitettua FilterCodes-nimistä lisäosaa oli käytetty hyödyksi. Perustoimintojen kuten opiskelijan nimen ja kurssin alkamis- ja päättymispäivämäärän tulostamisen lisäksi on mahdollista luoda eri käyttäjäryhmille näkyviä muistutuksia ja pikalinkkejä tarvittaviin resursseihin.

Tapahtuman aikana esillä oli muitakin lisäosia, joita Oulussa on testattu ja menestyksekkäästi otettu jo käyttöönkin, kuten esimerkiksi kurssia pelillistävä LevelUp Xp. Varovainen henkselien paukuttelu on tässä yhteydessä paikallaan, sillä meillä lisäosaa on muokattu muun muassa värien ja grafiikan osalta saavutettavaksi, jota se ei lähtökohtaisesti täysin ole.

Mitä jäi käteen?

Ehkäpä tärkeimpänä tuliaisena MoodleMootista oli saada vahvistusta siihen, että meillä Oulussa tehdään oikeita ja relevantteja asioita. Tärkeää oli myös verkostoituminen, jonka ansiosta ajatuksia digioppimisesta on päästy jakamaan korkeakoulujen kesken myös tapahtuman jälkeen.

Tapahtumaterveiset välitti

Joona Moodle-tiimistä