Digipedaporinoita
Ajankohtaisia digiasioita pedagogisessa ympäristössä. Blogia julkaisee digipedagogiikka- ja videopalvelut.
Tänä keväänä kurssin vastuuopettaja ja tuottaja kehittivät yhteistyössä teknillisen tiedekunnan yli 300:n opiskelijan verkkokurssia opiskelijoiden palautteen perusteella. Kurssin rakennetta paranneltiin sekä ryhmätehtävän ohjeistusta selkeytettiin. Lisäksi vastuuopettaja muokkaa omia materiaalejaan saavutettavammaksi tiedosto kerrallaan.
Verkkokurssikatsastus on avannut minulle uudenlaisen näkymän omaan verkkokurssiini. Aiemmin olin jopa epätoivoinen kurssin kehittämisen suhteen, yritinhän kuitenkin parhaani mukaan vastata opiskelijoiden palautteeseen. Sokeuduin omalle kurssilleni. Nyt olen saanut hyviä vinkkejä ja konkreettista apua tuottajalta, joka on nähnyt monenlaisia kursseja ja tuntee Moodlen toiminnallisuudet. Tästä on ollut suuri apu kurssin kehittämisessä. Opettajana pyrin asettamaan itseni myös opiskelijan asemaan, mutta ulkopuolisen asiantuntijan silmäpari on tuonut esille uusia mahdollisuuksia, joita en itse olisi huomannut. Ideoiden vaihto ja erilaisten pedagogisten ratkaisujen pohtiminen on ollut antoisaa! Olemme myös yhdessä korjailleet Moodle-kurssiani. Verkkokurssikatsastukseen osallistuminen on antanut minulle hyvän syyn varata kalenterista aikaa verkko-opetukseni kehittämiseen. Tähän on muutoin hankala löytää sopivaa väliä kiireisen opetustyön lomassa. Vaikka verkkokurssikatsastus saattaa kuulostaa pelkältä kurssin tarkastamiselta tietyn listan mukaan, se on pikemminkin kurssin kehittämistä yhteistyöllä. Tässä ei tarvitse jännittää, selviytyykö katsastuksesta vai ei!
Verkkokurssikatsastus on tehokas tapa selkeyttää olemassa olevaa Moodle-kurssia ja saada konkreettista apua kurssin parantamiseksi. Jos sinulla ei ole juuri nyt suunnitteilla uutta verkkokurssia, voimme siis auttaa sinua kehittämään olemassa olevaa verkkokurssiasi. Saat käytännönläheisiä vinkkejä ja apua Moodle-kurssin parantamiseen.
Verkkokurssien rakentaminen vaatii huolellista ajanhallintaa ja suunnittelua, teit sitä sitten yksin tai tuotantopalvelun tukemana. Erityisesti uusien kurssien kohdalla on tärkeää varata riittävästi aikaa sisältöjen suunnitteluun ja materiaalien luomiseen.
Tässä muutamia asioita, joita tulisi huomioida ennen verkkokurssin rakentamista ja tuotantopalveluun hakeutumista:
Tuotantopalvelussa myös tuottaja osallistuu ideointiin, suunnitteluun ja kurssin rakentamiseen Moodlessa. Vaikka hänellä ei ole vastausta jokaiseen verkkokurssin tekemiseen liittyvään kysymykseen tai ongelmaan, voidaan yhdessä löytää sopivia ratkaisuja. Lisäksi kaikki digipedagogiikka- ja videopalveluiden tuki on käytössäsi, esimerkiksi Moodlen kiemuroissa voi aina konsultoida asiantuntijoitamme.
Yliopiston henkilökunta: Löydät lisätietoa tuotantopalvelusta ja ohjeet hakeutumiseen Patiosta. (Sivu edellyttää kirjautumista Oulun yliopiston tunnuksilla)
Kirjoittaja on verkkokurssien tuottajana Digipedagogiikka- ja videopalveluissa. Tekstiä varten on haastateltu verkkokurssikatsastuksessa mukana ollutta opettajaa.
Ajankohtaisia digiasioita pedagogisessa ympäristössä. Blogia julkaisee digipedagogiikka- ja videopalvelut.