Ho-Don Yan: Tutkimusta ja paikallista kulttuuria Oulussa

Vuonna 2019 pidin sapattivapaata ja olin iloinen saadessani Matti Muhoksen yhdessä Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin henkilöstön kanssa isännäkseni, kolmen kuukauden vierailulleni Oulussa elokuusta marraskuuhun. Neljän vuoden kuluttua, kesäkuussa 2023, minulla oli onni palata jälleen Suomeen. Kun tulen Taiwanin keskiosassa sijaitsevasta 2 miljoonan asukkaan kaupungista Taichungista, jossa on ruuhkaa ja raskasta liikennettä, näyttäytyy harvaan asuttu Oulun minulle kuin idyllisenä puutarhana, jossa on valtavasti tilaa.
Ho-Don Yan

Tutustuttuani Ouluun hieman itsekseni säännöllisen lenkkeilyn ja pyöräilyn avulla huomasin, että Oulu on todella rauhallinen ja turvallinen kaupunki asua. Martti Saarelan ja Peetu Virkkalan seurassa päivittäisellä kahvilla ja lounaalla sain tietää lisää Oulun kiehtovasta historiasta, keskustan suistoalueesta, maailmalla tunnetusta arkkitehti Alvar Aallosta, kaupungintalosta ja natsien varuskunnasta aina Oulussa hiljattain tuotettuun Jäämeren sota-ajan tarinaa käsittelevään dokumenttielokuvaan ja uudistuneeseen Nokiaan - muutamia esimerkejä mainitakseni tästä kiehtovasta kaupungista.

Ilman keskustelua ja vuorovaikutusta paikallisten ihmisten kanssa ei ole helppoa huomata kaikkia kiehtovia asioita, mitä kaupunki tarjoaa. Martin mukana pääsin seuraamaan myös kesäisin järjestettävää ratakenttäkilpailua 5-7-vuotiaille lapsille. Aika vaikuttavaa nähdä, että ihmiset ovat valmiita järjestämään kilpailuja näin tosissaan, jopa pienille lapsille. Ehkä se on yksi syy siihen, että Suomessa on kuulemma maailman paras koulutusjärjestelmä lapsille. Hyvä ympäristö, hyvä koulutusjärjestelmä ja turvallinen asua. Ei ihme, että ihmiset haluavat jäädä tänne. Kun Nokia meni nurin ja irtisanoi paljon työntekijöitä vuonna 2014, suurin osa ihmisistä ei muuttanut pois vaan jäi etsimään uutta työtä tai perusti yrityksen pysyäkseen Oulussa.

Arvostin päivittäisiä lounaita KSI:n kollegojen kanssa, tapaamisia Matin, Martin, Peetun, Veronica Freitas de Paulan, Henry Jarvan, Pauliina Björkin, Ossi Kotavaaran, Anna-Mari Simunaniemen ja monien muiden kanssa. Arvostin sitä, että Peetu esitteli Pyhän polkujuoksun ja järjesti kaikki kuljetukset ja majoituksen nuorten kavereidensa kanssa. Oli mielenkiintoista kuulla mm. siitä, miten korkeakouluopiskelijat saavat opintolainaa, ottavat välivuoden ja asuvat itsenäisesti. Se on niin erilaista kuin Taiwanissa. Oli kunnia saada kutsu KSI:n henkilökunnan kokoukseen Rokualle, sillä se oli erittäin hyvä tilaisuus päästä seuraamaan läheltä pohjoismaista elämän- ja työskentelytapaa.

Tutkimuksen osalta Matti osoitti tehokkuutensa, jotta haastattelutapaaminen kolmen keskeisen toimijan kanssa Oulun yrittäjyysekosysteemissä oli mahdollista. Huomaan todellakin, että Taiwanilla on paljon opittavaa Suomelta yrittäjyyden ekosysteemin organisoinnin ja hallinnon osalta. Toinen kolmen kuukauden vierailuni Oulussa päättyi 5. syyskuuta. Ilmeisesti se ei ollut loppu vaan vain alun loppu. Martti ja minä olemme hakemassa Suomi-Taiwan liikkuvuushanketta tutkijoille. Olen myös iloinen tavattuani Veronican Brasiliasta. Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti on hämmästyttävällä tavalla tarjonnut foorumin, joka yhdistää tutkijat Euroopasta, Amerikasta ja Aasiasta yhteen. Odotan innolla lisää vuorovaikutusta ja tutkimusyhteistyötä Suomen ja Taiwanin välillä.

Kirjoittaja:
Ho-Don Yan, professori, Taloustieteen laitos, Feng Chia University, Taichung, Taiwan