Innovatiivisia ratkaisuja – yritysvierailuja Brasilian työmatkalla

Universidade Federal de Uberlândia (UFU) on Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin yhteistyökumppani Brasiliassa. Vuonna 2018 solmittu sopimus on pohja yhteiselle toiminnalle.

Työvierailulla Suomessa viime keväänä ollut prof. Veronica Angelica Freitas de Paula on järjestänyt minulle todella mielenkiintoisen ohjelman Uberlandiaan.

Yksi yritysvierailukohde oli Zenpet (www.zen.pet). Yritys lupaa mielenrauhan lemmikkien rakastajille: Peace of mind for petlovers.

Yrittäjä Jefferson Magalhaes kertoo luomastaan konseptista, joka sisältää älykästä teknologiaa hyödyntävän ruoka-automaatin, applikaation lemmikkieläinten tuutoreille, kuten hän omistajia kutsuu sekä dataa hyödyntävän analytiikan.

Lemmikkieläimiin liittyvä liiketoiminta on yksi nopeimmin kasvavista aloista. Pelkästään Brasiliassa on 65 miljoonaa taloutta, joissa on vähintään yksi lemmikkieläin. Yrittäjän kanssa totesimme, että meidän elinaikana on tapahtunut valtava muutos suhtautumisessa eläimiin. Esim. koirat eivät enää ole ulkona kopeissaan, vaan asuvat perheen kanssa samoissa tiloissa kuin perheen jäsenet.

Brasilian tiedot antavat kuvan lemmikkieläinten tärkeydestä:

61 % pitää lemmikkieläintään lapsen asemassa

23 % antaa lemmikkieläimensä nukkua samassa sängyssä

79 % on huolissaan lemmikkinsä ravinnosta

89 % on huolissaan lemmikkinsä terveydestä

Millaisia mahtavat vastaavat luvut olla Suomessa?

Zenpet on kehittänyt lemmikkieläimen ravitsemukselliseen ruokintaan älyteknologiaa hyödyntävän ruoka-annostelijan, palveluapplikaation sekä dataa hyödyntävän analytiikan. Lemmikkieläinten tutoreiden lisäksi heidän asiakkainaan ja yhteistyökumppaneinaan on eläinlääkärit sekä lemmikkieläinten ravintoaineiden tuottajat. Innovatiivinen käynnistymisvaiheessa oleva yritys etsii lisärahoitusta tuotannon käynnistämistä varten.

Mitä voi tehdä suurelle kiinteistölle, johon piti tulla ostoskeskus?

Eurolatino hankki kiinteistön ja lähialueet ja päätti muuttaa ostoskeskuksen 'terveyspalvelujen ostoskeskukseksi'. Vuonna 2013 hankittuun kiinteistöön on otettu vuokralle laboratorioita, yksityisiä lääkäriasemia jne. Eurolatino perusti myös oman yksityissairaalan. Vuonna 2014 sairaalalla oli 22 potilashuonetta. Nyt toiminta on laajentunut. Henkilöstöä on yli 500 ja kun uusin laajennusosa valmistuu, nousee määrä noin tuhanteen.

Kahdeksan huippuvarusteltua leikkaussalia on käytössä 24/7. Kuukaudessa tehdään noin tuhat operaatiota. Yksityiset lääkärit voivat pitää vastaanottoa sairaalan konsultaatiohuoneissa säännöllisesti tai vuokrata tilaa satunnaisesti.

Sairaala on ylpeä korkeasta teknologiasta, jota siellä käytetään ja hyödynnetään. Robotiikkaa hyödynnetään leikkauksissa, toiminnanohjausjärjestelmä on räätälöity palvelemaan kaikkia eri toimijoita. Teknologian lisäksi myös mm. potilasmukavuuteen ja paranemista edistäviin ratkaisuihin on satsattu.

Kiinteistössä toimii terveysalaan liittyviä kehittämisyrityksiä. Myös Eurolatinolla on oma testausyritys, jonka sertifikaatti on Brasilian ja Yhdysvaltojen lainsäädännön mukainen.

Tässä kauniissa maassa on suuria eroja. Kaikilla ei ole mahdollisuus päästä yksityisen sairaalan asiakkaaksi. Tajuan, että olen nähnyt vasta pienen osan tästä maasta ja sen arkitodellisuudesta. Onhan Brasilia pinta-alaltaan noin kaksi kertaa Euroopan unionin alueen kokoinen. Suomen väkimäärä tuntuu hyvin pieneltä verrattuna tämän maan yli 210 miljoonaan ihmiseen. Intressien kohdatessa yhteistyölle on hyvät edellytykset olemassa.

Eija-Riitta Niinikoski, kehityspäällikkö, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti

P.S. Työmatkan kustannuksista vastaa Brasilian opetusministeriön alainen CAPES-organisaatio.