Kevät tulee keikkuen myös yrittäjälle – kohti valoa

Kevät on monella tapaa mielenkiintoisinta aikaa vuodesta. Pitkän ja pimeän talven jälkeen päivät pitenevät silmissä. Aamulla kun lähtee töihin, ei olekaan pimeää ja töistä lähtiessä ehtii vielä tekemään vaikka mitä valoisan aikaan. Ainakin omalta kohdaltani huomaan herääväni aamuisin helpommin päivään, kun ulkona ei ole säkkipimeää. Kevät merkitsee myös monelle mikroyrittäjälle sesongin alkua.
Olli Kokander

Varsinkin palvelualalla keskitalven kuukaudet saattavat olla hyvinkin hiljaisia pois lukien joulusesonki, joka tekee hyvän piikin myyntilukuihin. Keväällä ihmiset alkavat löytämään ostohousuja jalkaansa, mikä tarkoittaa säännöllisempää liikettä liikkeiden ovipumpuissa. Pääsiäisen seutuun monet perheet käyvät ensimmäisen kerran mökeillänsä talven jäljiltä ja usein mökiltä lähtiessä mukaan lähtee ensimmäinen ostoslista, mitä kaikkea mökille pitää hommata tai millaista remonttia tehdä. Mökkilaiset ja kesäasukkaat tuovat paikkakunnille ison summan rahaa kesäkuukausien aikana. Tämä edellyttää paikallisilta yrityksiltä sitä, että heidän palvelunsa ja tuotteensa ovat helposti löydettävissä ja saatavilla. Kesäasukkaat ostavat mielellään paikallisilta yrityksiltä, jos sillä pystyy välttämään turhan autossa istumisen.

Kuinka saada näkyvyyttä?

Me SavoGrown alueella haluamme olla omalta osaltamme tukemassa yrityksiämme, jotta heidän palvelunsa olisivat hyvin tarjolla. Alueen yhteinen kesälehti - Savon Villin Lännen Sanomat - ilmestyy jälleen toukokuun lopussa, jossa tarjoamme kuntiemme yrityksille maksutonta mahdollisuutta markkinoida omaa tuotettaan/palveluaan lehdessä alennuskupongin muodossa. Osallistumisen edellytyksenä on vähintään kesän ajan voimassa oleva tarjous yrityksen tuotteesta tai palvelusta, joka on lunastettavissa lehden alennuskupongilla. Kuponkien ideana on havainnollistaa alueemme monipuolista palvelutarjontaa. Lehti jaetaan kaikkiin SavoGrown alueen kotitalouksiin, kesämökkiläisille sekä otokselle alueelta pois muuttaneita. Tätä voin suositella myös muille alueille, jos mietitte tapoja tuoda yrityksiänne esille.

Kevät on myös aikaa, jolloin perheissä aloitetaan kesälomien suunnittelua. Korona-aika oli siinä mielessä onnenpotku kotimaan matkailuyrityksille, että suomalaiset oppivat löytämään matkailun helmiä Suomessa ja sen johdosta moni pienikin yritys teki hyvän tuloksen. Myös me olemme SavoGrown alueella ottaneet koppia pienten matkailutoimijoiden kehittämisestä. Alueellamme matkailutoiminta on hyvin pienimuotoista ja hajanaista. Toimijat ovat pääasiassa mikroyrityksiä tai sivutoimisia yrittäjiä. Harvalla toiminta on ympärivuotista ja vielä harvempi saa matkailusta pääasiallisen toimeentulonsa. Pyrimme monin tavoin alueen matkailuelinkeinon vahvistamiseen ja kasvu sekä matkailualueen tunnettuuden lisäämiseen valtakunnallisella tasolla. Olemme mukana toukokuun alussa kotimaan matkailumessuilla Tampereella, joten tulkaahan moikkaamaan, jos satutte huudeilla olemaan.

Odotukset korkealla rahoituksista

Elämme jälleen uuden kynnyksellä, kun uusi EU-ohjelmakausi on alkamassa ja alueilla odotetaan kuumeisesti, koska rahoitushanat aukeavat. Maaseuturahoituksen on luvattu avautuvan kevään korvalla ja toivoa sopii, että näin myös tapahtuu, koska se on meidänkin alueella tärkein mikroyritysten rahoitusinstrumentti. Toivoa sopii myös, että rahoituslinjauksissa on sellaisia instrumentteja, jotka tukevat aiempaa paremmin yritysten tarpeita. Korkealla olevia odotuksia puoltaa myös tuore Suomen Yrittäjien yrittäjägallup, jonka mukaan PK-yritysten on merkkejä paremmasta. Yli puolet yrityksistä arvioi, että taloudellinen tilanne on joko erittäin hyvä (17 %) tai melko hyvä (36 %) ja viime syksystä yritysten tilanne on parantunut entisestään. Tilannetta helpotti mm. se, että odotettua korkeaa sähkön hinnannousua ei tullut.

Yhtenä tärkeänä asiana tulevina vuosina näen mikroyritysten tukeminen vihreässä siirtymässä. Tällä hetkellä toimintaympäristön muutosvauhti on kova ja mukana olisi pysyttävä. Mikroyrityksillä ja yrittäjillä on usein kiire oman bisneksen pyörittämisessä, ettei aikaa yksinkertaisesti ole seurata, mitä ympäristössä tapahtuu. Vihreä siirtymä nähdään vielä kaukaisena ”ei minulle kuuluvana asiana”.

Meidän yrityskehittäjien tehtävänä tulee olemaan ympäristövastuullisuuden todentaminen ja kehittäminen mikroyrityksissä. Lähivuosien tavoitteena mikroyrityksissä pitää olla, että ne näkevät vihreän siirtymän mahdollisuutena, eivät uhkana. Tätä kautta heidän kilpailukykynsä paranee, kun he löytävät uusia tuotteita ja palveluja, jotka ovat aiempaa ympäristöystävällisempiä. Meille kaikille on tärkeää, että alueemme yritykset pärjäävät. Erityisen tärkeää se on harvaan asutulla alueella, jossa palvelujen olemassaolosta taistellaan koko ajan. Voisiko vihreä siirtymä olla mahdollisuus sille, että harvaan asutuilla alueilla työpaikat lisääntyisivät ja palvelut paranisivat? Tähän kehittämistyöhön voisi JTF-rahoituksen hyödyntäminen olla avainasia? Ja me verkostona voimme olla avaintekijöitä tässä kehittämisessä.

Hyvää kevättä ja tulevaa kesää kaikille! Tehdäänkö kesälupaus, että pyritään ostamaan paikallisilta yrityksiltä paikallisia tuotteita ja palveluja mahdollisimman paljon? Itse lupaan olla ainakin mukana!

kirjoittaja:

Olli Kokander Elinkeinoasiamies, Suonenjoki, Kehitysyhtiö SavoGrow Oy, MicroENTRE Kumppanuusverkoston puheenjohtaja v. 2023