Kokeile kokeilemista

Ajatus siitä, että jossain olisi valmis tuote, jota ei tarvitse koskaan päivittää tai kehittää voi kuulostaa ihanan helpolta. Ajatus on kuitenkin enemmän utopiaa kuin todellisuutta.

Monen yrityksen alkuun sysäävä voima tai toiminnan lähtökohta on ollut uusi idea: mullistava ratkaisu vanhaan ongelmaan, nopeampi tapa tehdä asioita, kohderyhmän uusi tarve. Uusi tuote tai liikeidea on syntynyt siihen aikaan ja ympäröivään todellisuuteen, joka sen syntyhetkellä on ollut. Mobira Cityman syntyi aikana, jolloin puhelin yhdisti ihmisiä puhelinlangan molemmissa päissä. Verkkopankit ovat korvanneet pankkien konttoreissa olevat laskunmaksuautomaatit. Kummastakin aikanaan niin näppärästä tuotteesta on aika jättänyt enemmän tai vähemmän.

Kehittäminen on jokaisen yrityksen kohdalla välttämättömyys. Kehittämistyön ei aina tarvitse olla suurta ja mullistavaa, mutta sitä tulisi tapahtua jatkuvasti. Pienimmillään kehittäminen on ajan tasalla pysymistä ja asioiden päivittämistä: yrityksen maksunvastaanottovälineiden uusimista, sisustuksen ja ruokalistan päivittämistä vastaamaan vuodenaikoja ja sesonkeja, viestintäkanavien siirtämistä sähköisiin välineisiin jne. Jatkuvan päivittämisen rinnalle tarvitaan kuitenkin myös kehittämistyötä, jonka lopputulokset ovat suurempia ja näkyvämpiä. Se, kuinka usein tällaiselle on tarvetta, riippuu yrityksestä, toimialasta ja asiakkaista.

Miksi kehittämisestä ja uudistamisesta sitten toisinaan halutaan luistaa? Kehitystyöstä kuulee mantraa, jossa se leimataan raskaaksi, hitaaksi ja kalliiksi. Liian usein kehittäminen ja uudistamistyö jätetään kiireessä muun työn jalkoihin. On liian helppoa toistaa mantraa ”ei ole rahaa, aikaa tai resursseja”. Tämä on vaarallista, koska kyseessä on kuitenkin aina yrityksen oma tulevaisuus! Kehittäminen on ennen kaikkea mielentila ja asenne. Eikä sen aina tarvitse olla kallista ja työlästä.

Yksi tapa lähestyä kehittämistä ja uusien ideoiden toteuttamista on kokeileva kehittäminen. Yksinkertaisuudessaan se tarkoittaa: Tee nopeita kokeiluja.

Kokeileva kehittäminen voi edetä vaikka seuraavasti

  1. Kerää ideoita ja tuota niitä yksin tai yhdessä (huom. idean ei tarvitse olla kokonaan uusi tuote tai palvelu. Tuote voi esimerkiksi sisältää uusia ominaisuuksia ja palvelu uusia osia tai uuden toteutustavan.)
  2. Mietin, kenelle tuote- tai palveluideasi on suunnattu
  3. Suunnittele nopea kokeilu. Se voi olla paperiporotyyppi käyttöliittymästä, palvelun tai sen osien kokeilu teemaillassa, hahmomalli tuotteesta. Mitä tahansa nopeasti aikaan saatavaa, jonka avulla vastaanottaja ymmärtää, mistä hommassa on kyse.
  4. Toteuta nopea kokeilu yhdessä kohderyhmäsi edustajien kanssa. Kokeile osaako käyttäjä navigoida paperiprotolla, miten palveluun reagoidaan, tuntuuko ja näyttääkö hahmomalli käyttäjästään mukavalta?
  5. Tee saadun palautteen perusteella tarvittavat muutokset ja korjaukset
  6. Testaa uudestaan, jos ideaan on tehty merkittäviä muutoksia
  7. Toista tarvittaessa kohtia 5 ja 6, kunnes idea tai konsepti toimii ja kohderyhmä ilmaisee halukkuuttaan ostaa tuotteesi tai palvelusi
  8. Tuotteista ja laita uusi tuote tai palvelu tuotantoon

Kaikki ideat eivät ole sellaisia, että niiden avulla saa tehtyä kannattavaa bisnestä. Se, että idea kuulostaa hyvältä, ei vielä takaa mitään. Nopeat kokeilut tuottavat tietoa, mikä toimii käytännössä ja mikä ei. Jos testiryhmän palaute on armotonta ja idea ei herätä riittävää kiinnostusta edes muutosten tai korjaamisen jälkeen, heitä idea romukoppaan. Näin säästät aikaa ja rahaa ja voit keskittyä kehittämään niitä ideoita, jotka herättävät kohderyhmässäsi selvää innostuta. Mitä aiemmassa vaiheessa kohderyhmää osallistetaan, sitä nopeampaa ja kustannustehokkaampaa kehittäminen on. Kokeilussa on syytä muistaa, että kokeilukappaleet, olivat sitten palveluita tai tuotteita, saavat näyttää juuri siltä, mitä ovat. Eli nopeita ja karkeita. Turha hinkata asiaa, mikä todennäköisesti päätyy romukoppaan (vaikka olisikin toimivan idean ensimmäinen malliversio!)

Kokeileva, nopea kehittäminen on kohtalaisen helppoa. Jos kuitenkin tuntuu, että kehittäminen on asia johon kaipaa apuja, niitä löytyy. Kehittämistä ei tarvitse tehdä itse tai yksin. Yritykset, oppilaitokset ja erilaiset hankkeet auttavat. Eri kehittämispalveluita kannattaa kokeilla. Vain kokeilemalla löytää itselleen sopivimman tavan kehittää.

Kirjoittaja:

Elisa Lahti, Demola Lapland Site Manager

elisa.lahti(at)demola.net

Kirjoittaja vetää yritysten ja korkeakoulujen yhteistä innovaatio- ja kokeiluympäristö Demolaa Lapin korkeakouluissa.

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Oulun yliopiston mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE®:n blogissa 06/2019.