Maailma muuttuu teoilla – taivas ei ole rajana

Nivala on Suomen parhaimpia kaupunkeja Yrittäjien vuoden 2024 Kuntabarometrin yrityskyselyn mukaan. Kaupunki on onnistunut luomaan yritystoiminnan ympäristön, jossa menestys ei ole sattumaa. Mutta mikä on tämän menestyksen salaisuus? Back to Work- ja KASVA Karkelot tapahtumassa se selvisi.
ihmisiä keskustelemassa

Yrityspalvelutoimijoiden tapaaminen eli KASVA-Karkelot ja Back to Work -tapahtuma pidettiin Nivalassa 26.–27.8.2024. Tapahtuma tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden kurkistaa menestyksen kulisseihin ja oppia uutta. Keskusteluissa nousi esiin monia oivalluksia siitä, mikä tekee yrityspalveluista ja yrittäjyydestä menestyksekästä. Yksi keskeinen havainto oli verkostojen ja vuorovaikutuksen merkitys – kokemus, jakaminen ja yhteistyö luovat yhdessä tekemisen alustan niin yrityksille kuin yrityspalveluille.

Menestys ei synny yksin, vaan se rakentuu yhteistyöstä ja jaetuista tavoitteista. Tämä sanoma korostui niin yrittäjien kuin yrityspalveluiden edustajien puheenvuoroissa. Tavoitteet saavutetaan, kun visio on selkeä ja tekemisen suunta kirkas. “Resurssit ovat usein rajalliset ja niiden hukkaaminen on tuhlausta,” muistutti yrityspalvelupäällikkö Lauri Jouhki puheenvuorossaan. Selkeät tavoitteet, niiden kommunikointi ja resurssien oikea kohdentaminen ovat Jouhkin mukaan avaimia onnistumiseen.

Yritysten ja yrityspalveluorganisaatioiden sekä kuntayhteistyön tärkeys nousi esiin monessa puheenvuorossa. Yrittäjälähtöinen päätöksenteko ja avoin vuorovaikutus kunnallisten toimijoiden kanssa koettiin tärkeinä tekijöinä, jotka mahdollistavat jatkuvuuden ja kestävän kehityksen. Näin yritykset ja kehitysorganisaatiota toimivat kumppaneina, eivät kilpailijoina. Päätöksenteon tueksi hyödynnetään dataa ja raportointia, mikä auttaa suuntaamaan resursseja oikein.

Aitoutta ja rohkeutta tarvitaan

Think Big -palkinnon saanut Konesilta Oy:n toimitusjohtaja Ville Kyllösen mukaan yrityksen arjessa on tärkeää puhaltaa yhteen hiileen ja jakaa vastuuta sekä kokeilla – joskus myös epäonnistua. Peiliin katsominen on Villen mukaan tärkeä toimenpide epäonnistumisen hetkellä. Tämä yksinkertainen mutta voimakas viesti muistuttaa meitä siitä, että itsereflektio ja omien virheiden tunnistaminen ovat vahvempia aseita kuin häpeä tai virheiden peittely. Menestyjät oppivat mokistaan ja käyttävät niitä ponnahduslautana seuraavaan menestykseen.

Back to Work -tapahtuman pääesiintyjä, Teemu Hostikka, kertoi oululaisen NTRNZ Media Oy menestystarinan, jonka keskiössä on Eränkävijät-TV-sarja. Sarja on voittanut useita Kultainen Venla -palkintoja ja myynyt sisältöjään yli 100 maahan. Hostikan mukaan menestyksen takana on aitous ja rohkeus tehdä asiat omalla tavallaan ilman menneisyyden taakkaa siitä, miten eräohjelmia "pitäisi" tehdä. Teemun mukaan toiminnan alussa tehtiin virheitä ja aliarvioitiin resurssit, mutta aito sisältö ja omaperäinen lähestymistapa tekivät sarjasta ilmiön.

Menestyksessä tarvitaan rohkeutta tehdä omia valintoja ja astua omalle polulle, vaikka se sisältäisikin riskejä. Tämä rohkeus kantaa läpi vaikeiden aikojen ja ohjaa kohti uutta. Usein tiellemme osuu monta henkilöä kertomaan oikeasta ja väärästä. Tärkeintä on tehdä oma valinta ja mahdollisuudet ovat rajattomat, kun uskallamme uskoa niihin. Illan artisti Mikko Harjun sanoin - taivas ei ole rajana.

NIHAK voi katsoa, että menestys Suomen Yrittäjien toteuttamassa kuntabarometrissä 2024 on monelta osin sen ansiota. Tapaamisessa esiteltiin NIHAKin toimintaa laajasti. Keskiössä on matala kynnys asiantuntijapalveluihin – jokainen yrittäjä saa tarvitsemansa avun, ja asiantuntijat löytyvät joko omasta organisaatiosta tai sen ulkopuolelta. Nivalassa ketään ei jätetä yksin, ja resursointi on vahvasti yritysten tukena. Toimintaperiaatteena on, että maailmaa muutetaan teoilla, ei sanoilla.

Nivalan yrityksissä ja NIHAK toiminnassa aistii halun katsoa rohkeasti tulevaisuuteen ja tehdä tekoja - epäonnistumisenkin uhalla. Taustalla on havaittavissa näkemys uskomuksista, odotuksista, mielipiteistä ja odotuksista rakentuneesta tulevaisuuskuvasta.

Kasva-Karkelot ja NIHAK tarjosi jälleen kerran yritysten ja yrityspalvelutoimijoiden tapaamiseen loistavat puitteet ja verkoston. Keskusteluista ja esityksistä nousseet asiat, huomiot ja pohdinnat auttavat ohjaamaan omaa ja yhteistä tekemistä.

KASVA Karkelot on pohjoispohjanmaalaisia yrityspalvelutoimijoita, yrittäjiä, tutkijoita ja innovaatiotoimijoita yhteenkokoava tapahtumien sarja, jonka toteuttavat KASVA - Kestävää kasvua mikro- ja pienyrityksiin TKI- toimijoiden ja yrityspalveluiden maakunnallisella yhteistyöllä -hankkeen toteuttajaorganisaatiot. Hankkeen päätavoitteena on edistää alueen yritysten kestävää kasvua, uudistumista ja kehittymistä, muutoskyvykkyyttä sekä alueiden elin- ja pitovoimaa. Hanke on EU:n osarahoittama, ja sen päätoteuttaja on Oulun yliopisto. Muita toteuttajia ovat Centria-ammattikorkeakoulu Oy, Haapaveden-Siikalatvan seudun kuntayhtymä, Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy, Limingan kunta, Nivala-Haapajärven seutu NIHAK ry, Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät ry ja Utajärven Yrityspuisto Oy, joista kukin vetää omaa osahankettaan.

Kirjoittaja: Mirva Grann, projektipäällikkö, Naturpolis Oy

Kuva: Saraeleni