Mikä on mikroyritys? Tarkoilla käsitteillä tutkimuksesta selkeämpää

Tutkimuksessa käsitteiden täsmällinen määrittely on tärkeää, eikä mikroyrittäjyyden tutkimus ei ole poikkeus. Käsitteiden selkeys vaikuttaa ratkaisevasti tutkimuksen tarkkuuteen, luotettavuuteen ja vertailtavuuteen. Se varmistaa, että tutkijat ymmärtävät termit samalla tavalla ja että tutkimus kytkeytyy selkeästi teoreettiseen viitekehykseen. Mikroyrittäjyyden tutkimuksessa on erityisen tärkeää määritellä, mitä mikroyrityksellä ja mikroyrittäjyydellä tarkoitetaan.
suurennuslasi

Mikroyritys-termin historia voidaan jakaa kahteen ajanjaksoon: aikaan ennen vuotta 2003 ja sen jälkeen. Ennen vuotta 2003 alle 10 henkilöä työllistäviä yrityksiä oli tutkittu yrittäjyyden (entrepreneurship research) ja pienyrittäjyyden (small business research) tutkimusaloilla jo vuosikymmeniä, mutta mikroyritys-termin käyttö oli harvinaista. Lisäksi usein tämän kokoiset yritykset eivät useinkaan olleet erillisinä tutkimuskohteina vaan niputettiin suurempien yritysten kanssa samaan kategoriaan.

Vaikka termi "mikroyritys" oli jo tuolloin käytössä, sen käyttö yhdistettiin erityisesti köyhyyttä ehkäiseviin yhteiskunnallisiin projekteihin Pohjois-Amerikassa ja kehitysmaissa. Näissä projekteissa yrittäjiä, jotka eivät varallisuusasemansa takia voineet saada markkinaehtoista rahoitusta pankeilta, tuettiin pieneen yritystoimintaan tarkoitetuilla lainoilla. Myös kehitysmaihin organisoitiin hyväntekeväisyysprojekteja, joiden tarkoitus oli tukea paikallisia, pienimuotoista liiketoimintaa harjoittavia ja aloittavia yrittäjiä. Tämäntyyppisten projektien kohdejoukkoa kutsuttiin mikroyrittäjiksi ja heidän liiketoimintaansa mikroyrityksiksi.

Mikroyritys -termi sai vakiintuneemman suunnan vuonna 2003, kun Euroopan Unionissa havahduttiin erilaisten yritystuki-instrumenttien lähtökohdista siihen, että ”on tarpeen määritellä tarkemmin mikroyritykset, jotka muodostavat sellaisen pienyritysten luokan, joka on erityisen tärkeä yrittäjyyden edistämisen ja työpaikkojen luomisen kannalta.” Osana laajempaa yrityskokoluokkien määrittelyä EU linjasi, että mikroyritys on riippumaton yritys, jonka palveluksessa on vähemmän kuin 10 työntekijää ja jonka vuosiliikevaihto ja/tai taseen loppusumma on enintään 2 000 000 euroa.

EU:n suosituksesta huolimatta määritelmät vaihtelevat, sillä on olemassa erilaisia kontekstisidonnaisia ja kansallisia määritelmiä mikroyrityksistä. Myös tutkimuksessa käytettävä termistö on monimuotoista. Microenterprise, micro-firm, micro-company; micro business; micro SME; micro-sized + enterprise/firm/business/enterprise/company ovat esimerkkejä käytetyistä termeistä eri muodoissa kirjoitettuna, kuten esim. z:llä tai s:llä; väliviivalla, välillä tai ilman.

Mikroyrittäjyyttä koskeva kansainvälinen tutkimus on kasvanut tasaisesti 2000-luvulla. Myös oma tutkimusryhmämme, MicroENTRE, on yli kymmenen vuoden ajan ollut mukana tuottamassa tutkittua tietoa mikroyrityksistä ja mikroyrittäjyydestä. Olemme pyrkineet tukemaan kestävän yritystoiminnan kasvua ja edistämään yrittäjyyttä kannustavaa yhteiskuntaa.

Mikroyrittäjyyden tutkimuksessa käsitteiden moninaisuuden tunnistaminen ja toisaalta käytettyjen käsitteiden selkeä määrittely on edelleen avainasemassa, jotta voimme ymmärtää paremmin tätä määrältään suurimman yritystoiminnan muotoa ja tukea sen kehitystä.

Kirjoittaja: Martti Saarela, tutkimusjohtaja, FT, OTM, KTM, Mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti