Tuntuuko some-markkinointi myös sinusta turhauttavalta?

Yrityksen sosiaalinen media voi olla todellinen murheenkryyni.
"Mitä ihmettä postaisin tänään Facebookiin? Ja myös Instagramiin pitäisi julkaista joku kuva.” Näin kipuilee tälläkin viikolla moni mikroyrittäjä.

Yrityksen sosiaalien media on usein enemmänkin taakka, kuin mahdollisuus. Aika ei tahdo riittää sosiaalisen median kunnolliseen pyörittämiseen, ja nopeasti pakolla tehdyt päivitykset eivät tuota toivottua tulosta.

Yrittäjän huono omatunto ja riittämättömyys nousevat usein esiin. ”Kyllähän minunkin pitäisi pystyä hyödyntämään helppoa, halpaa ja toimivaa markkinointikanavaa, sosiaalista mediaa. Miksi en pysty?”

Sosiaalinen media todella haastaa mikroyrittäjiä. ESR-rahoitteisessa Mikroyrittäjän tuottavuus ja työkyky (MYTTY) -hankkeen osaamisvalmennuksessa opettelimme yrittäjän ajankäytön tehostamista somessa. Näkökulma on toivottu ja erittäin tarpeellinen. Sosiaalinen media vie paljon aikaa. Runsaasta ajankäytöstä huolimatta tulokset voivat olla laihoja. Sosiaalinen media on ollut myös kolmen viime vuoden aikana ydinryhmäiltojen suosituin aihe.

Yrityksen sosiaalinen media on usein tuottamaton aikasyöppö

Suurimmaksi osaksi yrittäjillä on tieto ja tunne, että some-kanavia pitäisi hyödyntää markkinoinnissa. Kuitenkin kaikessa kätevyydessään sosiaalinen media on mikroyrittäjälle tavallaan kaksiteräinen miekka. Sen mahdollisuudet ovat todella hyvät, suorastaan rajattomat. Se on samalla sekä edullinen, että helppo ja kätevä markkinointikanava. Toisaalta sitä ei ole hyödynnetty täysin, ja yrittäjät tiedostavat sen. Ajatukseen liittyy sekä menetetyn mahdollisuuden tunnetta että mahdottomuutta. Sosiaalinen media tuntuu liian isolta palata haukattavaksi.

Sosiaalisen median tehokas hyödyntäminen on lähellä täysipäiväistä työtä.

Yrittäjät ovat oikeassa. Sosiaalinen media on todella vaativa ja aikaa vievä markkinointikanava, jos siitä halutaan saada isoja hyötyjä irti. Todellisuudessahan monet ihmiset päivittävät sosiaalista mediaa työkseen ja menestyneimmät some-tilit ovat täysipäiväisten ammattilaisten työnäytteitä.

Mikroyrittäjä soimaa omaa pystymättömyyttään aivan suotta. Tavallisesti yrityksen sosiaalinen media, mutta yrittäjältä ei löydy aikaa eikä osaamista, miten sosiaalista mediaa saisi oikeasti hyödynnettyä markkinoinnissa. Pelkkä some-tilien olemassaolo ei tuo myyntiä.

On ymmärrettävää, ettei sosiaalisen median täysipainoinen hyödyntäminen onnistu yrittäjän kaiken muun työn ohessa. Yrityksen on käytettävä pääosa ajastaan omaan liiketoimintaansa. Jollei some ole tuttu, yrittäjä joutuu ensin opiskelemaan, miten sosiaalisessa mediassa saadaan näkyvyyttä ja markkinoidaan. Tämä kaikki vie paljon aikaa.

Sosiaalinen media on mahdollista ottaa itse haltuun, vaikka erilaisia laadukkaita ja aikaa vieviä toteutuksia sosiaalisessa mediassa usein näkyykin. Yritykset voivat edelleen itsekin tehdä oman näköistään sisältöä, eikä sen tuottamiseen tarvita ammattitason välineitä. Tärkeintä on, että sisältö on hyvää ja viestintä säännöllistä.

Älä hylkää sosiaalista mediaa - löydä sille tehokkaampi tapa

Sosiaalisen median yleisö toivoo koko ajan näkevänsä yhä enemmän liikuttavaa, koskettavaa, auttavaa, vihastuttavaa tai ihastuttavaa sisältöä. Helpot postaukset yrityksen toimitiloista tai aukioloajoista harvoin keräävät suurta suosiota.

Menestyneissä sosiaalisen median tileissä sisältö onkin suunniteltu usein viikkojen päähän. Kuvat on muokattu samantyylisiksi, ja julkaisut on ajastettu jo hyvissä ajoin. Tällä tavalla rakennetaan kokonaisuutta. Mainonnalla pyritään tarjoamaan seuraajalle häntä auttavaa, kiinnostavaa ja laadukasta sisältöä.

Miten tavallinen yrittäjä voi hyötyä sosiaalisen median näkyvyydestä? Some on monella toimialalla parempi markkinointikanava kuin jonkin muu. Kuten muissakin yrittämisen ja liiketoiminnan osa-alueissa, myös tässä kannattaa pohtia, mitä on järkevää tehdä itse. Sosiaalisen median markkinointi voi olla yksi ostopalveluna tehtävä työ ja joku toinen mikroyrittäjä voi tehdä sen puolestasi.

Älä jätä markkinoimatta sosiaalisessa mediassa. Se on oikeastikin tehokasta ja halpaa.

Vielä pääset mukaan Mytty-hankkeeseen ja osallistumaan yrityksesi tuottavuutta ja työkykyä kehittäviin osaamistyöpajoihin. Pistä tekstari ”MYTTY” numeroon 050 467 2278, niin hankkeen projektitutkija Eeva soittelee sinulle.

Lue lisää: Näin yrittäjä voi mitata hyvinvointiaan ja työssäjaksamista >>>

Rahoittaja: Euroopan unioni; Euroopan aluekehitysrahasto, Euroopan sosiaalirahasto

Kati Vehmas, projektitutkija

Kirjoittaja työskentelee projektitutkijana ja asiantuntijana MYTTY-hankkeessa. Hän pyörittää myös omaa menestynyttä blogiaan ja on aiemmin tuottanut verkkosivustoja työkseen.

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Oulun yliopiston mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE®:n blogissa 03/2021.