Oulu Business School (fi)
OBS staff and students discuss activities in the business school. Welcome!
Business Kitchen -brändin käyttö korkeakoulujen yhteisessä yrittäjyyden ja liiketoiminnan tukemisessa päätettiin lopettaa kuluvan vuoden alussa. Linnanmaan Business Kitchen -tila nimettiin Backstageksi. Päättyikö uusien bisnesten kokkaaminen korkeakoulujen piirissä vajaassa vuosikymmenessä?
Ei todellakaan.
Aivan kaikki meistä eivät ehkä tiedä tai muista Business Kitchenin taustoja. Vaikka se ei ole tarpeenkaan, niin voinee todeta, että Oulun Innovaatioallianssi muun muassa silloisen Tulevaisuuden internet (CIE) -keskuksen Turning Ideas into Business(TIB) -prosessin myötä vaikutti suuresti asiaan. Muutamien henkilöiden kuten TIB-prosessin omistajan Niko Mikkolan ja Oulu Growth Laboratory (OGL) -konseptin kauppakorkeakoulussa luoneiden Vesa Puhakan ja Tuija Mainelan rooli oli huomattava. Keittiön nimi, idea, tiimi ja toiminta kehittyivät nopeasti triple-helix hengessä eri tahojen yhteistyönä. Business Oulun osallistuminen, varsinkin Aarne Kultalahden tekemä työ, oli merkittävää. Yliopisto ja ammattikorkeakoulu pääsivät keittiössä ennen kokemattomalle lähietäisyydelle, minkä Jouko Isokangas, Terho Jylhälehto ja Sami Niemelä voivat helposti todistaa.
Startupin tapaan Business Kitchenin rahoitus, toimitilat, tarjoama, asiakkaat ja olemassa olon oikeutuskin olivat toki monesti tapetilla. Brändin luontiin kerittiin vasta pikkuhiljaa, koska keittiön sijainti, yhteistyön organisointi ja kahviautomaatin käyttökin aiheuttivat aluksi paljon puhetta. Nämä kuitenkin enemmän yhdistivät kuin erottivat. Elävästi on jäänyt mieleeni tutkimusrehtori Taina Pihlajaniemen palaute, kun bisnespääkokki Johanna Bluemink hänelle esitteli Business Kitchenin suunniteltua visuaalista ilmettä – erittäin positiivisesti.
Kun kokkaaminen siirtyi kampuksille, jotkut olivat varauksellisia. Kun se alkoi vähitellen kiinnittyä korkeakoulujen organisaatiorakenteisiin erillisten projektien asemesta, pidettiin tilanteesta joukolla ulkopuolisen mentorin avustamana useita aivoriihiä. Ne videoitiin huolellisesti ja niitä on hyödynnetty tutkimusmateriaalina! Tornion asemesta mentiin pääkaupunkiseudulle, Tampereelle, Kajaaniin ja muualle saamaan tulevaisuuden näkemyksiä – joskin keittiön vieraiksi ehätti useita ministereitäkin.
Startupin kasvu ja muutokset eivät tapahtunekaan juuri koskaan ilman pientä kivistystä. Korkeakoulujen entistäkin tiiviimmän yhteistyön ja yhteisen innovaatiokeskuksen, yrittäjyyden työelämäprofessuurin, Oulun kaupungin perustaman Business Aseman, samoin kuin mikroyrityksiin suunnattujen toimien ja yrittäjyyden koulutuksen kasvun myötä mahdolliset kolotukset ovat mielestäni muuttuneet entistäkin ehommaksi vetreydeksi. Sitä tarvitaan yhä ja ehkäpä juuri näinä erikoisina aikoina.
Olin jokin aika sitten kiintiöjäsenenä yhdessä Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston perustamista työryhmistä, joissa arvioitiin koulutusyhteistyötä ja sen kehittämistä. Työryhmämme kohteena oli liiketalouden piiristä erityisesti yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta. Koulutusrehtori Helka-Liisa Hentilän kaikkien työryhmien tuloksista esittämiin johtopäätöksiin viitaten uskon, että yrittäjyydessä on mahdollisuus sekä ristiinopiskeluun että yhdessä toteutettuihin opintojaksoihin. Uusia yhteislähtöjä on jo tehty lisäksi muun muassa myynnin ja markkinoinnin osaamisen kehittämiseen niin, että siinä on mukana myös koulutuskuntayhtymä OSAO. Tämä on erittäin mainiota.
Mitä tapahtui Business Kitchen -brändiä ilmentävälle nimilogolle? Yhteisen yrittäjyyttä tukevan toiminnan veteraanina olen pyytänyt, josko minulle voitaisiin luovuttaa Linnanmaan Business Kitchenin käytöstä poistunut nimikyltti. Se onkin minulle alustavasti luvattu ja aion asentaa sen näkyvälle paikalle, muiden arvokkaiden tunnusten viereen.
Veikko Seppänen
OBS staff and students discuss activities in the business school. Welcome!