e-Forms - Oulun yliopiston sähköinen lomakejärjestelmä

e-Forms - sähköiset lomakkeet - on Oulun yliopiston sähköinen lomakejärjestelmä, jossa voidaan tehdä hakemuksia, esityksiä ja ilmoituksia.

Käytettävissä olevat lomakkeet

Kirjautuminen

1. Kirjaudu palveluun osoitteessa https://eforms.oulu.fi.
  2. Valitse ensimmäisellä kirjautumissivulla kohta "Ole hyvä ja kirjaudu sisään käyttääksesi sähköisiä lomakkeita" (Kuva 1). Tämän jälkeen avautuu sivu, josta voit valita sopivan kirjautumistavan:
    1. Valitse Kirjaudu M365-tunnuksella, jos sinulla on voimassa oleva yliopiston käyttäjätunnus. Huom. määräaikaisella UFO-käyttäjätunnuksella ei pääsääntöisesti voi kirjautua eFormsiin, vaan on käytettävä Suomi.fi-kirjautumistapaa.
      • Lisää mahdolllisesti avautuviin Microsoftin kirjautumisikkunoihin koko käyttäjätunnuksesi, joka opiskelijalla on muotoa tunnus@student.oulu.fi ja henkilökunnalla muotoa tunnus@univ.yo.oulu.fi.
      • Sinulta voidaan pyyttä kirjautuessa myös lisätodennus eli vahvistat kirjautumisesi matkapuhelimella, koska MFA (monivaiheinen todentaminen/Multi-Factor Authentication) on otettu käyttöön kaikille yliopiston käyttäjätunnuksille.
    2. Valitse Tunnistaudu Suomi.fi-palvelussa, jos sinulla ei ole käytettävissä yliopiston M365-tunnusta.
      • Valitse Suomi.fi-palvelussa itsellesi sopiva tunnistautumistapa. Suomi.fi on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen tunnistuspalvelu, jossa voit tunnistautua suomalaisilla pankkitunnuksilla, varmennekortilla ja mobiilivarmenteella sekä tiettyllä ulkomaalaisen tunnistustavoilla. Katso lisätiedot Suomi.fi-tunnistautumisesta.
      • Tunnistautumisvaiheen jälkeen selain palautuu e-Forms-palveluun.
      • Jos kirjaudut ensimmäisen kerran, järjestelmä pyytää sinua lisäämään sähköpostiosoitteesi. Lisää sellainen henkilökohtainen sähköpostiosoite, johon voit vastaanottaa palvelusta saapuvia ilmoituksia (yliopiston "@oulu.fi"-osoitetta ei voi lisätä). Automaattiset ilmoitukset koskevat lomakettasi ja sen käsittelyä.
Kuva 1. Lomakepalvelun kirjautumissivu.

Huomioitavaa

• Käytä palvelua mieluummin tietokoneen selaimella kuin kännykällä, koska e-Forms-palvelulle ei ole saatavilla erillistä mobiilisovellusta, ja tietyt lomake-elementit eivät skaalaudu hyvin pienellä puhelimen näytöllä.
  • Et voi käyttää Internet Explorer (IE) -selainta, koska sitä ei enää tueta ja lomakkeet eivät toimi selaimella oikein.
  • Suora linkki lomakkeelle toimii vain, jos olet ensin kirjautunut selaimessa e-Forms-järjestelmään. Kirjaudu siis ensin palveluun ja klikkaa sen jälkeen lomakkeen linkkiä.
  • Kun lopetat palvelun käytön, muista kirjautua ulos, etenkin jos käytät palvelua yhteiskäytössä olevalla tietokoneella. "Kirjaudu ulos" -painike on sivun oikeassa yläkulmassa.

Ohjeita

Kuva 2. Lomakepalvelun etusivu.

Henkilötietojen käsittely lomakejärjestelmässä

Lue miten Oulun yliopisto käsittelee henkilötietojasi, kun käytät e-Forms -palvelua.

Campus ICT -tukipalvelu

Voit kääntyä Campus ICT -tukipalvelun puoleen kaikissa Oulun yliopiston (OY) ja Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) ICT-palveluihin liittyvissä asioissa. Palvelupyyntöihin vastataan pääsääntöisesti arkisin klo 8 - 15:45

• Lisääthän viestin otsikkoon sanan "eForms", jos lähetät sähköpostia lomakejärjestelmään liittyvissä asioissa osoitteeseen ict@oulu.fi.