Kahina-hanke kiersi markkinoilla aurinkopaneelidemojen kanssa
Ihmiset olivat todella kiinnostuneita Kahina-hankkeen esityspisteestä. Ihmisillä oli paljon kysymyksiä aurinkosähköön ja energia-asioihin liittyen. Ihmisille jaettiin esimerkkilaskelmia ja annettiin vinkkejä hyvistä kirjallisuuslähteistä.
Kahina-hankkeen esityspisteen mielenkiintoa nosti esimerkiksi se, että aurinkopaneelirakennelmat näyttivät koko ajan reaaliaikaisesti paneelien tuottotehon. Reaaliaikainen tehonäkymä mahdollisti esimerkiksi mahdollisuuden demota varjostusten vaikutusta paneeleihin.
Kahina-hanke demosi myös sitä, mitä mökkikokoluokan aurinkosähköjärjestelmällä voidaan tehdä. Kolmella markkinalla oli jääkaappi mukana, jota viilennettiin ”auringolla”. Jääkaapista tarjottiin ihmisille viileitä virvokkeita.
Kahina-hankkeen projektipäällikkö Tuomas Niskanen koki, että idea markkinoille lähtemisestä oli hyvä idea. Markkinoilla sai suoraa palautetta: ”Hyvä että olet täällä” tai ”Tulkaahan ensikin vuonna”.