Kajaanin yliopistokeskuksella tehtiin kautta aikojen ensimmäinen voidetutkimus

LuoPro-hankkeessa oli tavoitteena tutustua ihoanalysaattoreihin; ei vain teoreettisella tasolla vaan myös käytännössä. Irlannin vierailulla on päästy näkemään ja kokeilemaan ihoanalysaattoreita mutta jotain syvempää konkretiaa on kaivattu. Siksi Kajaanin yliopistokeskuksella päätettiin toteuttaa simuloitu voidetutkimus.
Tutkija käyttää ihoanalysaattoria
LuoPro-hankkeessa käytetään ihoanalysaattoria
Ihoanalysaattorin mittauspää

Tutkimus tehtiin jo tunnetuille ja virallisesti tutkituille kolme voiteelle, joiden todellisista kyvyistä ei kuitenkaan Kajaanin yliopistokeskuksella ollut ennakkotietoa. Vaikka tutkimus ei ollut varsinainen tilattu voidetutkimus, pyrittiin tutkimus tekemään niin kuin se olisi ollut todellinen. Voidepurkit, jotka tutkittavillekin olivat näkyvissä, olivat valkoisia, mitään sanomattomia. Voiteet olivat Lumene Oy:ltä.

Saksalaiselta yritykseltä Courage + Khazaka electronic GmbH vuokrattiin ihon pintakosteutta ja veden haihtumista iholta mittaavat anturit. Saksalainen on johtavia ihoanalysaattoreiden kehittäjiä ja myyjiä maailmassa.

Voidepurkkeja pinossa

Koehenkilöitä tutkimukseen osallistui kymmenen. Koehenkilöt saivat virallisen tiedotteen, jossa ohjeistettiin tutkimukseen osallistumisesta, jaettiin suostumuslomake ja annettiin tietosuojalomake.

Tutkimuksen tärkein anti on päänavaus aiheen piirissä Kajaanin yliopistokeskuksella. Kynnys vuokrata tulevissa hankkeissa ihoanalysaattoreita on pienempi kuin, mitä se olisi ilman tätä kokemusta. Jatkossa voidaan tehdä aitoja tutkimuksia; ei vain simuloituja voidetutkimuksia.

Viimeksi päivitetty: 14.9.2023