Kajaanin yliopistokeskuksella voi teetättää ylikriittisiä uuttoja

Kajaanin yliopistokeskuksella on varauduttu nousevaan trendiin etsiä uusia raaka-aineita ja niiden jalosteita. Kajaanin yliopistokeskuksella on huollettu ylikriittinen hiilidioksidiuuttolaite (SFE, supercritical fluid extraction) ja henkilökunta on saanut siihen käyttökoulutusta.
Kaurahiutaleista uutettua öljyä

Mitä on ylikriittinen hiilidioksidiuutto? Tällä menetelmällä voidaan uuttaa monenlaisia materiaaleja, esimerkiksi kaurahiutaleita ja puun eri osia. Materiaali altistetaan sellaisille lämpötila- ja paineolosuhteille, jossa hiilidioksidi on ylikriittisessä muodossa. Tässä muodossa hiilidioksidi kykenee tunkeutumaan materiaalin läpi.

Hiilidioksidi ei vain tunkeudu materiaaliin, vaan ottaa mukaansa rasvaliukoisia komponentteja. Hiilidioksidi ja siihen tarttunut aine erottuvat toisistaan uuton lopussa. Jäljelle jää puhdas uute. Tämä on suuri mahdollisuus vihreän teknologian sovelluksissa.

UURA-hankkeessa kehitetään uuttoa ja optimoidaan prosessointiolosuhteita. Tavoitteena on, että hankkeen jälkeen voidaan tehdä maksupalvelutoimeksiantoja yrityksille. Lisätietoja: projektitutkija Tuomas Niskanen, tuomas.niskanen@oulu.fi, 050 5233 007.

Kansantajuinen lisätietovideo aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=saEVZiawimg.

Uutinen on UURA-hankkeen toimintaa. Hanke on osarahoitettu Euroopan aluekehitysrahaston kautta ja rahoituksen on myöntänyt Kainuun liitto. Hankkeen koko nimi on UURA - Uudet ja digitaaliset ratkaisut Kainuun biotalouden- ja kiertotalouden sekä mittaustekniikan haasteiden ratkaisuun.

Viimeksi päivitetty: 29.8.2023