Kansalliset kalatalousverkostopäivät 11.–12.1.2024

Kajaanin yliopistokeskuksen tutkija Tuomas Niskanen osallistui Kansallisille kalatalousverkostopäiville tammikuussa. Tapahtuma oli ensimmäinen laatuaan. Tapahtuma on yksi askel tiellä, jossa kala-ala saadaan uuteen nosteeseen.
Kaloja kuvituskuva

Kansanedustaja Pauli Aalto-Setälä tsemppasi ihmiset ensimmäisen päivän ryhmätöihin kalatalouden verkostopäivillä.Viimeksi mainittu tavoite näkyi ohjelmassa. Jokaiselle päivälle ohjelmassa oli ”tsemppiluento”. Ensimmäisenä päivänä sparrausluennon piti kansanedustaja Pauli Aalto-Setälä. Toisena päivänä oli vuorossa nykyisyystutkija Petri Rajaniemi. Muutenkin verkostopäivien aikana pyrittiin pitämään positiiviset asiat keskiössä kuitenkaan unohtamatta ikäviä tosiasioita, joille ei kuitenkaan annettu liikaa tilaa.

Kajaanin yliopistokeskuksen intressinä oli verkottua kalatoimijoiden kanssa, koska suunnitteilla on hanke, jossa vastattaisiin tarpeeseen saada perkuujätteille arvoa. Minkkitarhauksen vähentyminen ja tiukentuneet perkuukäsittelyvaatimukset ovat tekemässä perkuujätteiden hävityksestä hinnakasta. Perkuujätteet pitäisi saada maksurasitteesta lisäkatteen tuojaksi.

Kalaleaderin edustajat esittäytyivät Kansallisilla kalatalousverkostopäivillä. Kalatalousverkoston uudet vetäjät ovat vasemmalla, Mika Halttu ja Tea Nousiainen.

Kalaverkostopäivillä tuli tutuksi Suomen kalatoimijoiden oleellisimmat nimet. Verkostopäivillä tuli myös alan historian vaiheet ja nykytila tutuksi. Kajaanin yliopistokeskusta tehtiin tunnetuksi kalatoimijoille keskinäisissä keskusteluissa.

Verkostopäivien konkreettinen seuraus oli se, että hankkeen kautta ollaan rakentamassa yhteistyötä kalastuksen innovaatio-ohjelman Blue Products kanssa. Näin Kajaanin yliopistokeskus tulisi olemaan kalatutkimuksen ytimessä yhdessä Luken, Turun yliopiston ja VTT:n kanssa.

Viimeksi päivitetty: 30.1.2024