Kuka minua liikuttaisi? - Kainuussa pilotoidaan uudenlaista personoitavaa ja motivoivaa liikuntaneuvontaa

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) avasi keväällä 2024 haettavaksi väestön liikuttamisen lisäämiseen tähtäävän Suomi liikkeelle -ohjelman kokeilu- ja innovaatioavustukset. Kainuulainen korkeakoulu-kuntayhteistyö menestyi valtakunnallisessa haussa erinomaisesti, sillä se oli 31 avustuksensaajan joukossa. Hakemuksia saapui kaiken kaikkiaan 125.
kuvituskuva

Jyväskylän yliopiston Vuokatin liikuntateknologian yksikölle ja Kajaanin ammattikorkeakoululle myönnettiin OKM:n ohjelmasta 120 000 euron suuruinen avustus ”Kuka minua liikuttaisi? uudenlaisen personoitavan ja motivoivan liikuntaan aktivointikonseptin pilotointi” -hankkeelle. Hanke tekee yhteistyötä Hyrynsalmen, Sotkamon ja Suomussalmen kuntien sekä Kuhmon kaupungin kanssa, jotka osallistuvat myös kokonaisrahoitukseen.

Kuka minua liikuttaisi? -liikuntaan aktivointikonseptin kohderyhmänä ovat etenkin vähän liikkuvat, mutta elintapamuutoksesta kiinnostuneet henkilöt. Konseptin ideana on, että ”aktivointiasiakas” löytää oman sisäisen motivaationsa liikkumiseen. Lisäksi häntä ohjataan maltillisissa ja realistisissa elintapamuutoksissa. Konseptin menetelmät on valittu huomioiden elintapamuutokseen vaadittavan perustan luominen, sitoutuminen muutokseen sekä personointi eli toimenpiteiden yksilöllisyys ja motivointi. Ensin aktivointiasiakkaalle luodaan pohja muutokseen hyödyntäen psyykkisen valmennuksen työkaluja, seuraavaksi kannustetaan kohti itselle ja omaan elämäntilanteeseen sopivia liikuntatottumuksia ja kolmantena vahvistetaan motivaatiota ja ymmärrystä, jotta asiakas saa pidettyä kiinni tavoiteltavista elintavoista.

Psyykkisessä valmennuksessa luodaan perusta tapojen muuttamiselle mm. vahvistamalla henkilön itsetuntemusta (kuka olen, mitä haluan ja miksi haluan). Näin muutos koetaan merkityksellisenä itselle. Sopivien liikuntatottumusten löytämisessä auttaa Jaana Karin väitöstutkimukseen perustuva Liikkujatyyppi-luokittelu, jonka avulla yksilö tunnistaa omaan liikuntasuhteensa elementtejä ja hahmottaa, mikä liikunnassa on itselle mielekkäintä. Uusista elintapatavoitteista kiinnipitämisessä puolestaan auttaa kainuulaisessa korkeakouluyhteistyössä kehitetty Coach4Health-työkalu. Tämän avulla voidaan antaa numeraaliset ja visuaaliset ennusteet henkilön kehonkoostumuksesta sekä voima- ja kestävyysominaisuuksien kehittymisestä tavoiteltavalla liikunta-aktiivisuudella sekä ravitsemuksella.

Pilotti, johon osallistujiksi toivotaan elintapamuutoksesta kiinnostuneita henkilöitä, käynnistyy helmikuussa 2025. Osallistujille kuuluu ohjauksen ja neuvonnan lisäksi mm. kehonkoostumusanalyysi sekä matalankynnyksen kestävyys- ja voimatestejä ennen ja jälkeen pilotin. Hanke tiedottaa marras–joulukuussa 2024 keinoista osallistua maksuttomaan neljä kuukautta kestävään pilottiin omien sekä kuntien tiedotuskanavien kautta.

Hankkeen toimenpiteisiin sisältyy myös liikuntaan aktivoiva seminaarisarja, jonka tavoitteena on esitellä viimeisintä tutkittua tietoa sekä liikunnan terveyshyötyjä kansankielellä. Seminaari on suunnitelmissa järjestää vuoden 2025 loppupuolella.

Hankkeen tuloksena odotetaan otattavan käyttöön uusia menetelmiä liikuntaneuvontaan ja elintapaohjaukseen. Tavoitteena on myös 100 pilottiin osallistunutta aktivointiasiakasta, jotka jatkavat uusien terveempien elintapojen noudattamista. Lisäksi arvioidaan konseptin ja pilotin vaikuttavuutta moniammatillisessa yhteistyössä. Hankkeessa toteutettavan pilotin ja liikunnan hyödyistä viestivän seminaarisarjan odotetaan saavan aikaan lisää liikunnasta innostumista ja näin ollen lisää liikkuvia kainuulaisia.

Päätoteuttajana toimii Jyväskylän yliopiston Vuokatin liikuntateknologian yksikkö (JYU-Vuokatti) ja osatoteuttajana Kajaanin ammattikorkeakoulu. Lisäksi hankkeessa on mukana ostopalveluna Liikkujatyyppi Jaana Kari (Tmi). Saatu avustus kattaa 75 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Hankkeen toteuttajien omarahoitusosuus on n. 21 % ja kuntarahoituksen osuus n. 4 %. Hanke on käynnistynyt 1.8.2024 ja päättyy vuoden 2025 lopussa.

Lisätietoja:
Anni Hakkarainen, projektipäällikkö, (JYU-Vuokatti)
anni.s.j.hakkarainen@jyu.fi

Viimeksi päivitetty: 23.9.2024