Lisää luonnontuotealan yhteistyötä itäiseen Suomeen

Itäisen Suomen maakuntien alueella käynnistyy syksyn aikana ”Luonnontuotealan ekosysteemi itäiseen Suomeen” -hanke, joka tuo Itä-Suomen luonnontuotealan kehittäjät ja yrittäjät yhteen ekosysteemiksi, jossa asiantuntemus ja palvelutarjonta ovat saatavilla joustavasti yli maakuntarajojen. Alan toimintaedellytyksiä parannetaan mm. kotimaista raaka-aineiden keräämistä edistämällä, vastaamalla monimaakunnallisella kehitystyöllä ajankohtaisiin tarpeisiin ja edistämällä luonnontuotteiden menekkiä nimisuojan ja matkailun avulla. Kehittämistarpeet tulevat suoraan alan yrityksiltä.
Kuvituskuva metsää

Ajankohtaisista alan tarpeista esimerkkinä on mustikan laatuongelma, savipuolisuus, joka aiheuttaa taloudellista menetystä poimitun marjan laadun heikentyessä ja poimintamäärien pienentyessä. Savipuolisuuden aiheuttajaksi arvellaan sientä, mutta varmaa tietoa tästä ei ole. Hankkeessa pyritään muun muassa selvittämään tarkemmin, mikä mustikan pintavaurion aiheuttaa ja millä tavoin tämä vaikuttaa mustikan ominaisuuksiin ja arvoaineiden pitoisuuksiin. Tähän liittyen savipuolisten mustikoiden mikrobien tunnistaminen on aloitettu.

Kuvituskuva mustikkaa

Hankkeen päätoteuttaja on Oulun yliopiston Kajaanin yliopistokeskuksen Mittaustekniikan yksikkö, ja osatoteuttajina ovat Arktiset Aromit ry, Luonnonvarakeskus ja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti Mikkelin yliopistokeskuksesta. Hankkeen rahoittaja on Kainuun Liitto. Hankkeeseen käytettävä aluekehitysrahoitus on Työ- ja Elinkeinoministeriön itäisen Suomen kehittämiseen suuntaamaa lisärahoitusta. Hankkeen toteutusaika ulottuu 31.7.2026 saakka ja sen budjetti on 750 000 euroa.

Lisätietoja:
Projektitutkija Anni Peurala