MITY mukana valtakunnallisilla luonnontuotepäivillä
UURA-hankkeessa kehitettyä ylikriittisen hiilidioksidiuuton maksupalvelua (SFE) esiteltiin ja luonnontuotepäivien osallistujat pääsivät tutustumaan erilaisiin SFE:llä uutettuihin öljyihin, kuten kaura- ja saksankirveliöljyyn. Kasvi+ -hankkeen tuloksia ja Luonnontuotealan ekosysteemihankkeen suunnitelmia esiteltiin postereiden muodossa, ja kiinnostusta herätti etenkin saksankirvelin ja vuorenkilven arvoaineanalyysit. Ständillä vierailijat ja yritysten edustajat olivat kiinnostuneita kaikista hankkeista ja niiden tuloksista, mutta erityisesti ylikriittisestä hiilidioksidiuutosta.
Luonnontuotepäivien aikana kuultiin mielenkiintoisia esityksiä ja yritystarinoita alalta sekä päästiin tutustumaan oululaisiin luonnontuotealan yrityksiin ja muihin alan toimijoihin. Luonnontuotealan kuuma peruna on edelleen thaipoimijoihin liittyvät ongelmat, ja niiden vaikutukset koko luonnonmarja-alaan. Viime vuosina marjojen somemyynti ja harmaa välitystoiminta on lisääntynyt ja teollinen poiminta vähentynyt.
Marja-alan ongelmien lisäksi kuultiin myös innostavia esityksiä laidasta laitaan, kuten kosteikkoviljelyn mahdollisuuksista, fermentoinnista, lähiruoan myynnin ja jakelun ratkaisuista sekä metsämarjojen endofyyttisistä mikrobeista. Viimeisimmästä esityksestä mieleen jäi se, että marjan kypsyysaste, sääolosuhteet ja keruupaikka vaikuttavat siihen, mitä mikrobisukuja ja kuinka runsaasti mustikan sisällä esiintyy (Phuong Nguyen, Oulun yliopisto: The undiscovered endophytic microbiome inside wild bilberry fruit: diversity and main influencers).
Seminaaripäivän huipensi ohjelmallinen illallinen, jonka aikana palkittiin mm. vuoden luontoyrittäjäksi MITY:n kanssa tiivistä yhteistyötä tekevä Idea Nature Oy. Seuraavan päivän retkellä tutustuttiin Kasvishovi Oy:n tukkutoimintaan ja lähiruokaverkostoon, ohjelmallisia luontopalveluita tarjoaviin Loihakkaan ja Aitoluotoon, Marjarannikon yritykseen, joka valmistaa täysmehuja ja marjajauheita, Linnunradan tilaan, joka myy öljyhamppupohjaisia tuotteita ja alpakka-aktiviteettejä sekä ChocoSomnia-suklaayritykseen, joka käyttää tuotteissaan paljon luonnontuotteita.