Projektikokous Viron Tartossa

SustainIT-hankkeen kumppanit kokoontuivat Tarttoon 12.–13. lokakuuta. Karjan terveystietojen kanssa työskentelevä hanke on loppusuorallaan. Käynnissä on raporttien ja julkaisujen kirjoittaminen. Työn organisoimiseksi tapaaminen oli hyvin paikallaan. Hankkeen eteneminen ja tuloksien tiedossa oleminen teki kokouksesta iloisen ja hyvähenkisen vanhojen tuttujen tapaamisen.
Kokoukseen osallistujat Maatalousyliopiston kampuksella.

Projektikokouksen lisäksi osallistujat tutustuivat keskelle Viroa Paideen juuri valmistuneeseen meijeriin. Se pystyisi käsittelemään puolet Virossa tuotetusta maidosta. Meijeri valmistaa juustoja ja on yksi Euroopan nykyaikaisimpia meijereitä. Jättimäisen tehtaan pyörittämiseen tarvitaan vuoroa kohden vain 22 henkilöä. Toisena kokouspäivänä oli ohjelmassa tutustuminen Viron karjan tuotos-, terveys- ja jalostustietoja keräävään ja tallentavaan tietojärjestelmään. Sitä pitää yllä valtion suurelta osin omistama yritys Maatalousyliopiston naapurissa.

Mittaustekniikan yksikön edustajina projektikokouksessa olivat tutkimuspäällikkö Pekka Kilpeläinen ja projektitutkija Anri Timonen. SustainIT-hanke kuuluu ERA-Net ICT Agrifood -ohjelmaan. Sen suomalainen rahoittaja on Maa- ja metsätalousministeriö.

Paiden linna

Ensimmäisen päivän lounas syötiin ja keskustelut käytiin Paiden linnan tornissa.

Viimeksi päivitetty: 30.10.2023