Valtakunnallinen yliopistokeskusten työseminaari pidettiin Kajaanissa

Valtakunnallinen yliopistokeskusten työseminaari pidettiin Kajaanissa 19.-20.4.2023. Ohjelmassa oli mm. alivaltiosihteeri Elina Pylkkäsen työmarkkina- ja osaamiskarttakatsaus korkeakoulujen näkökulmasta.
Yliopistokeskusten työseminaari 2023 Kajaanissa
Valtakunnallinen yliopistokeskusten työseminaari Kajaanissa 2023

Kaksipäiväisen yliopistokeskusten työseminaarin avasi Kajaanin yliopistokeskuksen johtaja Vesa Virtanen. Avajaissanojen jälkeen oli vuorossa alivaltiosihteeri Elina Pylkkäsen (etäyhteys) TEMin työmarkkina- ja osaamiskarttakatsaus korkeakoulujen näkökulmasta. Esityksen jälkeen keskusteltiin osaajien saannista ja työvoimapulasta yliopistoille sekä yliopistokeskusten mahdollisuuksista osallistua toimenpiteisiin. Päivän muina aiheina oli yliopistokeskusten opiskelijoiden rekrytointimallit sekä korkeakoulutetun ja osaavan työvoiman takaaminen yliopistokeskuspaikkakunnille. Iltaohjelmassa oli Kajaanin kaupungin isännöimä illanvietto Kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsässä keskustelun, tutustumisen sekä iltapalan merkeissä.

Toisen päivän teemat jatkuivat opiskelijoiden, sekä osaavan työvoiman saamisen edellytyksillä ja keinoilla yliopistokeskuspaikkakunnille case-esimerkkien avulla. Esityksissä käytiin läpi paikkakuntien houkuttelevuutta sekä yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa. Kuinka opiskelijat kiinnittyvät jo opiskeluvaiheessa alueen yrityksiin ja toimijoihin?

Yliopistokeskusten työseminaari 2023 Kajaanissa - johtopotretti

Suomessa on kuusi yliopistokeskusta, Kajaanin lisäksi Kokkolassa, Lahdessa, Mikkelissä, Porissa ja Seinäjoella. Yhteistä toimintaa koordinoiva yliopistokeskus vaihtuu vuosittain. Vuonna 2023 yhteistä toimintaa koordinoi Kajaanin yliopistokeskus. Syksyllä 2023 Kajaanin yliopistokeskus järjestetää valtakunnallisen yliopistokeskusseminaarin.

Seminaarin esitykset (PDF):

Viimeksi päivitetty: 7.6.2023