Vuokatissa kehitetään uutta mittausteknologiaa kivääriammuntaan

HUTTE-hanke hyödyntää uusinta teknologiaa urheilun mittaustarpeisiin, erityisesti arjen harjoitteluympäristöissä. Yhtenä päätavoitteena on kehittää prototyyppi kivääriammunnan tähtäyspisteen seurantalaitteesta.
HUTTE-hanke - kaksi ampujaa

Oulun yliopiston, Jyväskylän yliopiston, Kajaanin ammatti­korkeakoulun, VTTn ja CSC – Tieteen tieto­tekniikan keskuksen muodostama mittaus­teknologiaan ja dataosaamiseen erikoistunut sopimus­pohjainen tutkimus- ja koulutuskeskus on tehnyt urheiluun liittyvää teknologia- ja menetelmäkehitystä jo yli kymmenen vuoden ajan.

Toimijoista Jyväskylän yliopiston liikuntateknologian yksikkö (JYU-Vuokatti) on kehittänyt ampumahiihdon mittausteknologiaa sekä tehnyt ampumahiihtoammunnan tekniikkaan liittyvää tutkimusta lähes yhtä kauan. Hanke sai alkunsa, kun pitkään ammuntalajeissa tähtäyspisteen seurantaan käytetty Noptel-laite poistui äskettäin markkinoilta, eikä esiselvityksen perusteella markkinoilta ole saatavilla optimaalisesti sekä testaus- että tutkimuskäytössä tähän tarpeeseen soveltuvaa laitetta. Lisäksi havaittiin, että nykyaikaiset teknologiat yhdessä tekoälyä hyödyntävän analytiikan kanssa voisivat viedä huippu-urheilun tutkimus- ja testaustoimintaa laboratoriosta kenttäolosuhteisiin päivittäisharjoittelun tueksi sekä mitata ilmiöitä, joiden mittaamiseen ei toistaiseksi ole ollut ratkaisua.

JYU-Vuokatissa hankkeen projektipäällikkönä sekä Huippu-urheilun instituutti KIHUn ampumaurheilun asiantuntijana työskentelevä Miika Köykkä, iloitsee hankkeen tuomasta lisäosaamisesta:

”Hankkeen onnistunut toteutuminen tuo merkittävän kehitysloikan niin ampumaurheilun testaus- ja tutkimustoimintaan sekä avaa ovia mittaustuloksiin, joihin ei aiemmin ollut pääsyä. Erityisen innoissani olen siitä, että mikäli laiteprototyyppi tähtäyksen seurantaan onnistuu, pystymme lähtemään viemään eteenpäin ampumaurheilun TKI-toiminnassa lukuisia ideoita, joiden uskon tuovan valmentajille uusia työkaluja ja osaamista, mistä voi tulevaisuudessa olla meille kilpailuetua.”

Ensimmäinen askel on selvittää laaja-alaisesti mittaustarpeita urheilun toimintakentiltä – siis sitä, millaisia asioita valmentajat ja urheilun asiantuntijat haluaisivat pystyä kentällä mittaamaan, mutta siihen ei tällä hetkellä ole optimaalista ratkaisua. Kerätyn tiedon perusteella hankkeen osatoteuttajat JYU-Vuokatti sekä Oulun yliopiston Mittaustekniikan yksikkö pyrkivät selvittämään, miten nykyaikaiset teknologiat voisivat soveltua näihin tarpeisiin. Tulokset mahdollistavat tulevaisuudessa uudentyyppisten mittausmenetelmien kehittämisen suoraan huippu-urheilun tarpeisiin.

Lisäksi kehitetään laiteprototyyppi uuden sukupolven teknologiaan perustuvasta tähtäyspisteen seurantalaitteesta, joka soveltuu rata-ammuntalajien, kuten kivääriammunta sekä ampumahiihtoammunta, tutkimus-, testaus- ja harjoittelukäyttöön. Tässä kehitystyössä sovelletaan hankkeessa tehtävää teknologiaselvitystä. Lopuksi on tarkoitus todentaa prototyypin mittaustarkkuus verrokkilaitetta vastaan.

HUTTE-hanke on Euroopan unionin osarahoittama ja sen rahoituksen välittävänä viranomaisena toimii Kainuun liitto. Lisäksi rahoitukseen osallistuvat hanketoimijoiden lisäksi VuokattiSport Oy, Ecoaims Oy, Osuko Services Oy ja Suomen Ampumaurheiluliitto ry.

Vuokatin Liikuntateknologian yksikkö on osa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellistä tiedekuntaa. JYU-Vuokatti on erikoistunut monitieteelliseen ja etenkin pohjoismaisten hiihtolajien soveltavaan ja teknologiaa hyödyntävään tutkimukseen. Lisäksi yksikössä on liikuntatieteiden maisteri- ja tohtorikoulutusta. JYU-Vuokatti aloitti toimintansa vuonna 2003.

Kuvateksti: Loppuvuodesta 2023 valmistui ampumahiihdon konttilaboratorio niin ikään hanketyön tuloksena. (Kuva: JYU-Vuokatti)

Lisätiedot:
Hankkeen projektipäällikkö,