FMT-päivien tunnelmia Nivalasta

SoloENTRE ja Yrittävä kulttuuri -hanke osallistui FMT-päivien järjestelyihin Nivalan Teknologiakeskuksessa 24. marraskuuta. Tapahtuma kokosi paikan päällä verkostoitujien lisäksi seminaariosallistujia myös etäyhteyden välityksellä. Teknologiakeskuksessa livenä puhuttujen esitysten striimaaminen verkkoon ja vastavuoroisesti verkkopalvelun kautta keskuksen kokoustilan screenille heijastetut etäesitykset valaisivat yrittäjyyttä ja yritystoimintaa monelta eri kantilta. Kansainvälisyys oli päivän keskeinen teema.

Digitaalisen liiketoiminnan moniottelija, yrittäjä Rami Karhun esityksen aiheena oli muutospakko. Yritysten olemassaolon tahti onkin kiihtynyt viime vuosina: keskimääräinen yritys pysyy pystyssä nykyään alle 20 vuotta, kun muutama vuosikymmen takaperin keskiarvo oli 66 vuotta. Yrityksiä tulee ja menee. Karhun mukaan yritysten ei kannata jäädä tuleen makaamaan vaan keskittyä asioihin, joihin voi itse vaikuttaa. Kiteytettynä muutos voidaan sanoittaa kolmella V:llä eli vahvuudella, vaiheistuksella ja vauhdilla. Yrityksen kannattaa keskittyä ydinosaamiseensa, edistää liiketoimintaansa selkeän suunnitelman mukaan ja toteuttaa kasvu ja kehittyminen askel kerrallaan.

Mikroyrittäjyyskeskuksen tutkimusjohtaja Anna-Mari Simunaniemi kertoi MicroENTREn toiminnasta verkostoitumisen näkökulmasta kansainvälistä ulottuvuutta unohtamatta. MicroENTRE tarjoaa verkostoitumis- ja kansainvälistymiskokeiluja hankkeidensa, kuten Suomen ja Venäjän mikroyritysten matkailupotentiaalin näkyvyyden lisäämiseen keskittyvän TourSME -hankkeen, kautta. MicroENTREn omaan ydinryhmätoimintaan kuuluu yli 300 yritystä kuudessatoista maa- ja neljässäkymmenessä seutukunnassa. Verkostoituminen on voimaa: yhteiset synergiaedut ylittävät yleensä reilusti pelkkään omaan toimintaan keskittyvän yritysryppään summan. Yrittäjän kannattaakin olla aktiivinen asiakaskunnan kasvattamisen lisäksi yritysyhteistyön kehittämisessä.

Muista puhujista voidaan nostaa esiin vaikkapa Suomen Berliinin suurlähetystön lähetystöneuvos Laura Rajaniemi, jonka mukaan Saksa maksaa peräti 10 miljardia euroa koronatukia yrityksille, eniten Euroopassa. Saksan markkina yksin yhtä iso Suomelle kuin Aasian markkinat kokonaisuudessaan. Digitalisaation saralla Saksa on Suomea jäljessä -erityisesti julkisella puolella- ja siinä Suomen yritykselle voisi olla markkinarakoa. Konsultti Rita Smalley kertoi puolestaan Iso-Britannian tilanteesta. UK:ssa on maailman viidenneksi suurin talous ja siellä perustetaan peräti tuhat yritystä joka päivä! Britanniassa verotus on yrittäjälle suopeaa ja rahoituslainojen saaminen helppoa. Smalley korosti, että markkinoilla ei aina voita paras tuote, vaan se, joka tunnetaan parhaiten. Myös suomalaisten yrittäjien kannattaa muistaa, että henkilökohtaisten kontaktien merkitys on kriittinen ja niihin ei voi panostaa liikaa. Puolan ja Unkarin vientimahdollisuuksia valottanut Attila Debreczeni painotti, että Suomella ja suomalaisilla yrittäjillä on hyvä maine Puolassa. Sekä Puolan että Unkarin markkinoilta on tarjolla hyvin koulutettua työvoimaa sekä edullisia ja laadukkaita raaka-aineita. Paikallisten viranomaisten tuki ja Euroopan kokonaismarkkinoita ajatellen edullinen sijainti ovat hyvä vetotekijä alueelle siitä kiinnostuneelle.

Päivä huipentui paikan päälle ja etänä järjestettyihin Businesstreffeihin. Businesstreffiosiossa paikan päällä tapahtuvien treffien lisäksi kahdenväliset yritystapaamiset olivat mahdollisia verkkovälitteisesti, mikä mahdollisti verkostoitumisen myös kansainvälisten kumppaneiden kanssa. B2B-tapaamisten lomassa Nivalassa oli myös mahdollisuus vierailla Mikroyrittäjyyskeskuksen pisteessä, jossa hankkeen asiantuntijat vastasivat auliisti esitettyihin kysymyksiin. SoloENTRE ja Yrittävä kulttuuri -hankkeen lisäksi pisteellä pystyi tutustumaan MicroENTREn vetämään MYTTY-hankkeeseen, jossa mikroyrittäjien ajankäytön hallinta, työpäivän organisointi ja tulevaisuuden haasteiden kohtaaminen ovat keskeisessä roolissa. Lisätietoa hankkeesta täällä: https://www.oulu.fi/ksi/node/200995).

Kaiken kaikkiaan monipuolinen päivä oli monella tapaa antoisa ja ajatuksia herättävä sekä uusia yhteistyökumppanuuksia tarjoava kokemus. Ensi vuonna tavataan uudelleen!

Lisätietoa SoloENTRE -hankkeesta: https://www.oulu.fi/ksi/node/59738

Markus Rytinki

Viestintävastaava, MicroENTRE

Viimeksi päivitetty: 29.11.2021