Nuoret tekevät tulevaisuuden -webinaarissa monipuolinen kattaus

Verkkovälitteisesti järjestetty Nuoret tekevät tulevaisuuden – älä jää junasta! -tapahtuma keräsi 9. helmikuuta laajan joukon kuulijoita ja keskustelijoita pohtimaan työelämässa tulevilla vuosikymmenillä tapahtuvia muutoksia.

Webinaarin tarkoituksena oli kehittää Pohjois-Pohjanmaan maakunnallista yrittäjyyskasvatusta tarjoamalla uusinta tietoa ja tuoreimpia näkemyksiä mm. siitä, miten teknologinen kehitys muovaa työn tekemisen kulttuuria ja miten ilmastonmuutos vaikuttaa siihen, mitä päätöksiä tehdään. Webinaari on katsottavissa kahden viikon ajan tallenteena (linkki jutun lopussa).

Tapahtuma striimattiin ammattiopisto Luovin tiloista ja sen kohderyhmänä olivat etupäässä yrittäjyyskasvatusta harjoittavat kouluttajat ja opettajat sekä yrittäjyydestä kiinnostuneet opiskelijat ja nuoret. Webinaarin järjestäjinä toimivat Euroopan rakennerahastoista rahoitettavat Lakeuden portaat, Yrittäjyyskasvatuksen toiminnallistaminen (ToTyk) ja SoloENTRE ja Yrittävä kulttuuri -hankkeet. Näissä hankkeissa on panostettu mm. yrittäjyyden muutosten edistämiseen ja uusien toimintamallien luomiseen yrittäjyyspedagogiikan kehittämiseksi.

Tapahtuman aloitti Sitran tulevaisuudentutkija Mikko Dufva esityksellään, joka keskittyi tulevaisuuden megatrendeihin. Dufva maalasi eteemme näkymiä, joissa mm. teknologinen kehitys, väestön ikääntyminen ja demokratioissa käynnissä oleva digiloikka muuttavat maailmaa kokonaisvaltaisesti. Koulutuksen tulee pysyä muutosten perässä. Dufvan vinkkinä on pitää mieli avarana, täydentää megatrendejä heikoilla signaaleilla ja välttää mustavalkoista ajattelua. Erilaisuutta ja erilaisia ajatusmalleja kannattaa kuunnella ja olemassa olevia oletuksia kyseenalaistaa.

Mikon jälkeen ääneen pääsi ProAkatemian valmentaja Veijo Hämäläinen esityksellään Muutos tehdään yhdessä. Hämäläisen mukaan maailmassa kohdataan nyt ja tulevaisuudessa haasteita ja ongelmia, jotka ovat kompleksisia, eikä niihin löydy yksiselitteisiä vastauksia. Hämäläisen mukaan yhteisöllinen ajattelu luo vuorovaikutusta ja onnistumisia ja sitä kauttaa merkityksellisyyttä. Hyvin voivat ihmiset oppivat paremmin, ja kouluttajan tehtävänä onkin myötätunnon ja myötäinnon avulla luoda turvallinen ilmapiiri, jossa kaikki voivat osallistua ja loistaa. Dialogi avaa uusia näkökulmia ja oivalluksia, joita ei ilman sitä, yksin puurtaen, syntyisi.

Tapahtuman seuraavassa osiossa Ulla Mäntykangas, Anu Pokela ja Perttu Hietala keskustelivat Tiimiopettajuudesta OSAO:n yrittäjyyspolulla. Oli erittäin hyvää vaihtelua tuoda webinaariin keskusteluosio, johon osallistuu useampi henkilö tavallisten ”puhuva pää” -webbiluentojen rinnalle. Keskustelu käsitteli yrittäjyyspolun suunnittelua ja toteutusta mm. mentoritoiminnan, ProAkatemian tiimivalmennuksen ja erilaisten tukimuotojen ja verkostojen osalta. Palaute yrittäjyyspolusta on ollut todella hyvää. Digitaalisten työkalujen kehittämisen myötä paluuta vanhoihin malleihin ei ole – digiloikka on siis jo toteutettu ja hyväksi todettu!

Erityismaininnan ansaitsee tapahtumassa toteutettu live-kuvitus, josta vastasi Tussitaikurit. Halutessaan osallistuja pystyi katsomaan esiintyjien ja keskustelijoiden sijaan tai ohessa livekuvitusta, jonka jälki oli erittäin komeaa ja ammattitaitoista. Tämä idea toi webinaariin tuoretta visuaalisuutta ja rakensi selkeyttä polveileviin keskusteluihin – digiloikka tämäkin! Ohessa näyte edellisen keskustelun perusteella tehdyistä Tussitaikureiden muistiinpanoista:

Yrittäjyyskasvatusta koskeva tapahtuma olisi vain kumiseva vaski ilman tärkeintä aineisosaa – nuoria itseään. Tapahtuman päättikin nuorten yrittäjien – Iida Tornbergin, Oskari Aallon, Kimi Laurilan ja Eerika Nissilän – keskustelu, jota johti Eemeli Alanne. Monipolvinen keskustelu käsitteli nuorten yrittäjyyttä koskevia odotuksia, haasteita, taitoja ja mahdollisuuksia. Yrittäjyyttä koskeva koulutus tarjoaa opiskelijoille tiimityötä, mentoreita, verkostoja ja erityisesti samanhenkistä porukkaa, jotka suhtautuvat rohkeasti yrittäjyyteen elämän tärkeänä valintana. Yrittäjä voi toteuttaa itseään oman projektinsa äärellä ja ”tehdä mitä haluaa” – tarvitaan vain rohkeutta. Keskustelun lopputulemaksi voikin muotoilla: ”Yrittäjyys kannattaa!”

Lisätietoa:

Yrittäjyyskasvatuksen strategian toiminnallistaminen, projektipäällikkö Kaija Arhio, Centria-ammattikorkeakoulu, Ylivieska, kaija.arhio@centria.fi 044 4492570

Lakeuden Portaat, projektipäällikkö Jouni Kaksonen, Oulun seudun ammattioppilaitos, Kempele, jouni.kaksonen@osao.fi 044 7037894 tai Katja Koskinen, Ammattiopisto Luovi, Oulu, katja.koskinen@luovi.fi 040 3193272

SoloEntre ja Yrittävä kulttuuri -hanke, projektipäällikkö Leena Eskola, Oulun yliopisto, Kerttu Saalasti Instituutti, Nivala, leena.eskola@oulu.fi 040 0906103 tai Oulu, projektitutkija Jouni Hintikka, jouni.hintikka@oulu.fi 050 4758328

Tilaisuuden tallenne on katsottavissa 24.2. saakka:

Tallenteen linkkiä saat jakaa vapaasti, kiitos.

Jos osallistuit tapahtumaan, olethan ystävällinen ja annat palautetta: https://link.webropolsurveys.com/S/588611F3C9542EE9

Markus Rytinki

Viestintävastaava