Kesä ja loma edessä – nyt kannattaa tutustua Suomen ainutlaatuisiin matkailukohteisiin!
Suomessa on kaiken kaikkiaan 57 seutukaupunkia ja niissä asuu noin miljoona asukasta. Seutukaupunki on seutunsa keskus, ei maakuntakeskus. Seutukaupungeissa on maamme matkailun kärkialueiden (pääkaupunkiseutu, Lappi ja Järvi-Suomi) ohella paljon paikallista, omintakeista ja historiallista tarjontaa sekä elämyksiä ja aktiviteetteja - todellisia matkailuyritysten hiottuja helmiä.
MicroENTREn projektitutkija Riitta Forsten-Astikainen kiersi syksyn 2020 aikana 21 eri seutukaupungin 30 matkailuyrityksessä ja keräsi haastattelemalla hyviä käytänteitä liittyen digitaalisuuteen, sosiokulttuuriseen, taloudelliseen ja ekologiseen vastuullisuuteen sekä ympärivuotisuuteen. Teemat ovat yhtenevät Visit Finlandin strategisten teemojen kanssa.
Hankkeessa mukana olevien seutukaupunkien matkailutoimijat tunsivat hyvin yritykset, jotka ovat omalla alueellaan edelläkävijöitä. Yritykset tuottavat luovasti ja innovatiivisesti erilaisten matkailijoiden tarpeita tyydyttäviä ratkaisuja ja elämyksiä. Ratkaisuissa korostuivat vastuullisuus, ympärivuotisuus ja digitaalisuus.
Vastuullisuus
Matkailijoita on aina kiinnostanut ympäristön ja rakennusten kulttuuriperintöä vaaliva palvelutarjonta. Monet yritykset hyödyntävätkin jo olemassa olevaa rakennuskantaa uusiokäytössä: ravintoloita ja majoitustiloja löytyy vanhoista navetoista, pappiloista, pankkisalista ja -holvista, vanhoista aatelisten ja porvariston rakennuksista, ruukkikylistä sekä vanhoista tehdasmiljöistä. Rakennuksiin liittyvät tarinat ja henkilöhahmot luovat näin erinomaiset puitteet yrityksen tunnetuksi tekemiselle ja brändäämiselle tarinoiden kautta: unet Sofia-neidon kammarissa, merimiestarinat vanhan merikapteenin talon uumenissa, noukauden unelmia tehtaanjohtajan 80-luvun ”ökytiilitalossa”, tehdastyöläisten aherrusta masuuneissa ja ruukkirakennuksissa, hevosen hirnuntaa maalaistalon vintillä tai isäntien ja emäntien maitotilin tuoksua meijerin toimiston kassakaapissa.
Ympärivuotisuus
Suomen luonto ja vuodenajat ovat ainutlaatuinen ilmiö maailmassa ja se mahdollistaa ympärivuotiseen matkailuun panostamisen. Pyöräily on nyt muotia ja pyöräilyreitistöjä rakennetaan kiihtyvää tahtia. Pyöräily ei ole aktiviteettina vuodenaikaan tai vuorokauden aikaan sidottu. Luonto näyttäytyy aina erilaisena ja tuottaa jo sinällään mielihyvää. Kekseliäimmät luontomatkailuyrittäjät ovatkin tämän oivaltaneet ja tarjoavat pyöräilyaktiviteetteja lumisessa talven ihmemaassa, kesän vehreyden keskellä tai vaikkapa yövaelluksella kiiltomatojen ja lepakoiden seassa. Myös yritysten vaikeimmatkin kokousteemat ovat saaneet ratkaisunsa luonnossa taianomaisella suolla pitkospuilla tai metsäpakopelin tiimellyksessä.
Digitaalisuus
Positiivinen asiakaskokemus ja sujuva asiakaspolku takaavat tyytyväiset asiakkaat. Löydettävyys ja saavutettavuus eli informatiiviset ja houkuttelevat kotisivut ovat lähtökohta ja selkeät opasteet teiden varsilla ovat jatkumoa tälle. Ajanvarauskalenterit ja verkkokauppa ovat digitalisaatiota parhaimmillaan pienissäkin yrityksissä. Verkkokaupan hyvin tuotteistetut palvelupaketit (majoitus, aktiviteetit, retkieväiden tilaus, pöytävaraukset jne.) helpottavat sekä yrittäjän että asiakkaan työtä. Asiakkaita voi myös ilahduttaa mm. aktiviteettien videoinnilla eli asiakas saa kokemuksestaan videomuiston jaettavaksi somekanavilla ja matkamuistoksi itselleen. Yrittäjän arkea voi helpottaa esim. henkilöstön kanssa jaettu applikaatio, mihin kirjataan siivotut kohteet, jotka näin voi välittömästi luovuttaa eteenpäin seuraavan asiakkaan käyttöön. Digitaalinen ruokakassipalvelu mahdollistaa jopa viiden tähden illallisen asiakkaan itsensä haluamassa paikassa. Ruokien lisäksi kassiin voi lisäpalveluna tilata vaikkapa lautasliinat, kukat ja kynttilätkin.
Teksti: Riitta Forsten-Astikainen, projektitutkija
Kuva: Ruukin Tupa, Henri Jauhiainen / Jyrkkä, Sonkajärvi