Sari Liikala projektitutkijaksi HYBRIDI-hankkeeseen

KTM Sari Liikala on aloittanut 15.9.2021 Mikroyrittäjien yritysvastuullisuuden vahvistaminen vertaisverkoston kautta – HYBRIDI -hankkeen projektitutkijana. Hanke toteutetaan Turun yliopiston Porin yksikön ja Oulun yliopiston yhteistyönä Satakunnassa.

Sari Liikala pitää tutkimusaihettaan erittäin ajankohtaisena. ”Vastuullisuudesta on tullut yrityksissä ja yhteisöissä entistäkin keskeisempi osa yritysten strategista suunnittelua pandemian aiheuttaman yhteiskunnallisen tilanteen ja monen yrityksen taloudellisen ahdingon tempaamana”, Liikala sanoo.

”Kauan odotettu rajoitusten purkaminen onkin ollut jo jokin aikaa mielessä monella liike-elämää läheltä seuranneella, jotta pääsisimme lähemmäs sitä normaalia, josta joskus jouduimme luopumaan. Siihen suuntaan olemme toivottavasti menossa, mutta edelleen joudumme paljon pohtimaan matkan varrella yritysten kannattavuutta, ekologisuutta, ihmisten työkykyä ja psyykkistä kuormaa, joiden purkaminen on todennäköisesti tämän koko vuosikymmenen kantava teema”, Liikala pohtii.

Liikala on toiminut yritysten parissa jo yli vuosikymmenen ajan. Kauppatieteiden maisteriksi valmistuttuaan hän aloitti tutkijana erilaisissa yritysyhteistyöhankkeissa Turun yliopistossa erityisesti yrittäjyyteen keskittyvässä tiimissä. Liikala on työskennellyt myös liike-elämän parissa mm. mainostoimistossa, pankissa ja viimeisempänä tilitoimistossa saaden kokemusta erityyppisissä liiketoimintaympäristöissä toimivista yrityksistä.

”Näihin yrityksen arkisiin teemoihin onkin nyt tarkoitus lisätä yhdessä yrittäjien kanssa vastuullisuuden teema toisiamme valmentamalla ja innostamalla. Samalla vertaisverkostossa pureudutaan liiketoiminnan haasteisiin käytännössä lisäämällä siihen samalla tutkittuun tietoon perustuvaa osaamista”, Liikala suunnittelee.

Liikala on seurannut mikroyrittäjyyskeskus MicroENTREn -tutkimusryhmän hankkeita ja vaikuttunut. ”Olen saanut hämmästyä kerta toisensa jälkeen tämän joukon hankeosaamista, projektien nivoutumista toisiinsa, nähnyt yrittäjien innostuneen mukanaolon ja saanut kokea kuuluvani joukkoon, vaikka fyysisesti sijaitsenkin Porissa”, Liikala kiittelee.

Lue lisää HYBRIDI-hankkeesta

Viimeksi päivitetty: 29.11.2021