”Pääsin harjoittelemaan käytännössä juuri niitä asioita, joita opiskelen” — Destian ja Oulun yliopiston kumppanuus tarjoaa sujuvia polkuja työelämään

”Tämä työpaikka linkittyy suoraan mun opintoihin. Pääsin harjoittelemaan käytännössä juuri niitä asioita, joita opiskelen”, kertoo Oulun yliopistolla rakennustekniikkaa kolmatta vuotta opiskeleva Aleksi Korpela.
Aleksi Korpela seisoo työmaalla työvarusteet yllään. Hänen vieressään on kuorma-auto ja kaivinkone. / Aleksi Korpela stands at the construction site, wearing his work gear. Next to him are a truck and an excavator.
Aleksi Korpela pääsi harjoittelemaan opiskelemiaan asioita Destialla.

Hän on enemmän kuin tyytyväinen kesätyöpaikkaansa Destialla. Eikä ihme — hän pääsi Suomen suurimman infra-alan palveluyhtiön oppiin ja sai myös kesän jälkeen jatkaa töitä opintojen ohella.

”Näin torinrannassa rakennustyömaan ja sen reunalla Destian kyltin. Päätin hakea Destialle harjoitteluun ja sain paikan. Onneksi tuli haettua, sillä työ on ollut juuri sitä, mitä toivoin – mukavaa ja kehittävää”, Aleksi sanoo.

Oulun yliopisto ja Destia panostavat vahvoihin ja toimiviin kumppanuuksiin, jotka luovat tärkeitä yhteistyömahdollisuuksia sekä opiskelijoille että tutkijoille. Tiivis tutkimus- ja koulutusyhteistyö auttaa kehittämään rakennusalaa ja tarjoaa opiskelijoille sujuvia väyliä työelämään. Kumppanuus hyödyttää kaikkia osapuolia: esimerkiksi kesällä 2024 Destia sai ennätysmäärän, eli yli 300 hakemusta Oulun yliopiston opiskelijoilta. Aleksi on yksi monista, jotka pääsivät soveltamaan opiskelemiaan asioita käytännön työtehtävissä.

Rakennusala on täynnä mahdollisuuksia

Rakennusala on yksi Suomen talouden kulmakivistä, joten myös opiskelijoille riittää laajasti erilaisia työmahdollisuuksia. Esimerkiksi Destialla työskentelee vuosittain jopa 300 harjoittelijaa, pääasiassa haalari- ja työnjohtoharjoittelussa. Yrityksestä löytyy työtehtäviä infran elinkaaren eri vaiheista aina suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon. Suurta tarvetta on esimerkiksi rakennus-, sähkö-, ympäristö-, energia- ja konetekniikan alojen opiskelijoille. Myös muiden alojen opiskelijoille on tarjolla harjoitteluja esimerkiksi laatu-, turvallisuus-, viestintä- ja HR-tiimeissä.

Aleksin tavoin moni opiskelija jatkaa Destialla töissä myös kesäharjoittelun jälkeen ja löytää itselleen kiinnostavimmat hommat käytännön työkokemuksen kautta.

”Kaikkein eniten olen pitänyt betonitekniikkaan liittyvistä töistä ja opinnoista. Destialla pääsin harjoittelemaan betonointia ja nyt tiedän, että haluan tehdä sitä jatkossakin.”

Tekemällä oppii

Aleksin kiinnostus alaa kohtaan syntyi jo kauan ennen opiskeluaikaa. Hän uskoo, että aiemmasta kokemuksesta oli hyötyä myös töihin hakiessa.

”Kaikenlaista on tullut rakenneltua jo nuorempana asuessani maalla — esimerkiksi konehalleja ja latoja. Se herätti kiinnostuksen rakennusalaa kohtaan ja on auttanut myös työhaastatteluissa”, Aleksi kertoo.

Aleksi kokee oppineensa kesätyössään monipuolisesti erilaisia työelämän taitoja. Työnjohtoharjoittelijana hän pääsi valvomaan työmaata ja osallistumaan myös itse urakointiin. Hän kertoo oppineensa esimerkiksi organisointia ja aikataulutusta.

”Työmaalla on tärkeä tietää, missä järjestyksessä mikäkin työvaihe kannattaa tehdä, jotta työ on sujuvaa ja lopputulos onnistunut. Organisointi oli haastavaa, mutta samalla erittäin opettavaista.”

Aleksi nostaa esiin myös johtamistaitojen merkityksen. ”Meillä on hyvä tiimi, jossa johtamista oli helppo harjoitella. Opin muun muassa, miten huomioida erilaiset ihmiset ja kuinka ilmaista asioita muille”, Aleksi pohtii.

Kun Aleksilta kysyy tulevaisuudensuunnitelmista, hänellä on selkeä visio. Hän aikoo tehdä diplomityönsä betonitekniikasta ja haluaisi valmistumisensa jälkeen työskennellä Destialla. Tavoitteena on aloittaa työmaatehtävissä ja siirtyä myöhemmin suunnittelijan rooliin.

Aleksi kannustaa yrityksiä rekrytoimaan opiskelijoita, sillä molemmat osapuolet hyötyvät siitä. Yrityksille avautuu mahdollisuus tutustua tulevaisuuden osaajiin, ja opiskelijat saavat arvokasta työkokemusta sekä itsevarmuutta.

”Parhaita kokemuksia ovat hetket, kun saadaan porukalla jotain valmiiksi ja lopputulos on hieno. Ne muistot jäävät kyllä mieleen,” Aleksi kertoo hymyillen.

Lisätietoja Destiasta:

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Destia suunnittelee, rakentaa ja kunnossapitää yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätöntä infrastruktuuria, kuten sähköverkkoja, siltoja, teitä ja ratoja. Destia kehittää kaupunkeja, telematiikka- ja valaistusratkaisuja ja tarjoaa palveluja liikenteen ja infraomaisuuden hallintaan. Katso Destian avoimet työpaikat tästä.

Tiesitkö tämän infra- ja rakennusalan innovaatioista?

Digitalisaatio ja automaatio ovat tuoneet rakennusalalle lukuisia innovaatioita. Esimerkiksi droneja käytetään rakennuspaikkojen valvontaan ja 3D-tulostusta hyödynnetään yhä enemmän rakennuskomponenttien valmistuksessa. Lisäksi modulaarinen rakentaminen, jossa rakennuksen osat valmistetaan tehtaalla ja koostetaan paikan päällä, on tehostanut rakennusprosesseja. Lähde: https://www.ecom.fi/ajankohtaista/rakennusala/