Critical ChangeLab

Projektin tiedot
Projektin kesto
-
Rahoittaja
Horisontti Eurooppa - Tutkimus- ja innovointitoimet (RIA)
Rahoituksen määrä
2 999 050 EUR
Projektin koordinaattori
Oulun yliopisto
Yksikkö ja tiedekunta
Yhteystiedot
Yhteyshenkilö
Tutkijat
Projektin kuvaus
Critical ChangeLab-malli
Critical ChangeLab -hanke pyrkii luomaan joustavan mallin demokraattista pedagogiikkaa varten oppimisympäristöissä ja niiden kautta. Mallin mukaisesti oppimisympäristöt toteuttavat ChangeLabeja, jotka hyödyntävät luovia ja kriittisiä käytäntöjä tukeakseen nuorten johtamia kansalaisinterventioita. Nämä interventiot käsittelevät yhteiskunnallisia haasteita, jotka ovat nuorille läheisiä ja merkityksellisiä. Haasteiden ratkaisemiseksi nuoria kannustetaan tutkimaan tietyn tilanteen menneisyyttä, nykytilannetta ja tulevaisuutta, pohtimaan uudelleen demokraattisia järjestelmiä sekä toteuttamaan oikeudenmukaisuuteen tähtääviä muutoksia.
Hankkeen ja kriittisten ChangeLabien kohderyhmänä ovat 11–18-vuotiaat nuoret sekä muodollisissa että epämuodollisissa oppimisympäristöissä. Labit tuovat yhteen myös kansalaisjärjestöjä, teollisuuden edustajia ja kansalaisia yhteiskehittämistoimintaan. Tavoitteena on kasvattaa nuorten muutoskyvykkyyttä auttamalla heitä vaikuttamaan lähiympäristöönsä ja rakentamaan yhdessä demokratiaa.
Critical ChangeLab-malli luodaan ja toteutetaan yhteistyössä sidosryhmien – nuorten, kasvattajien, kansalaisjärjestöjen, teollisuuden ja kansalaisten – kanssa kolmessa tutkimussyklissä. Työskentelyssä hyödynnetään osallistavan suunnittelun ja toimintatutkimuksen perinteitä sekä luovia ja narratiivisia käytäntöjä.
Critical ChangeLab edistää myös eurooppalaista demokratiakasvatusta opettajankoulutuksen ja ammatillisen kehityksen toimenpiteiden kautta. Näkemyksemme mukaan malli ja tutkimustulokset tarjoavat vahvaa näyttöä demokraattisen opetussuunnitelman kehittämiseksi.
Eurooppalainen demokratia kriisissä
Viime vuosikymmeninä käsitys Euroopan demokratian kriisistä on vahvistunut. Ilmiö on osa maailmanlaajuista kehitystä, jossa identiteettipolitiikan nousu ja liberalismin sekä demokratian välinen irtaantuminen ovat keskeisiä piirteitä. Vaikka tutkimukset osoittavat, että eurooppalaiset arvostavat yhä demokraattisia arvoja, tutkijat ovat varoittaneet demokratian rapautumisesta ja Euroopan kansalaisyhteiskunnan tilan kaventumisesta, joka ilmenee eri tavoin eri jäsenvaltioissa.
Näiden trendien rinnalla Eurobarometri-nuorisotutkimus (2021) osoitti, että suurin osa nuorista esimerkiksi Irlannissa, Espanjassa ja Belgiassa pitää kadun kautta vaikuttamista yhtä tai jopa tehokkaampana kuin äänestämistä. Nuorten maailmanlaajuiset ilmastoliikkeet ovat esimerkki siitä, kuinka nuoret kantavat huolta tulevaisuudestaan ja haluavat osallistua kollektiiviseen toimintaan. Vaikka demokratia saattaa olla rapautumassa, nuoret ymmärtävät tarpeen toimia kestävän globaalin tulevaisuuden puolesta.
Tutkimukset viittaavat siihen, että demokratian uudelleenarviointia varten tarvitaan oppimisympäristöjä – nuorten tulisi saada koulutusta demokratian taidoista, kuten yhteistyöstä, reflektiosta ja dialogiin osallistumisesta. Samalla demokratiakasvatuksen tulisi tapahtua myös yhteiskunnan mikrotasolla, osana arkielämää.
Lähestymistapamme
Critical ChangeLabit, joita toteutetaan sekä muodollisissa että epämuodollisissa oppimisympäristöissä, pyrkivät tarjoamaan juuri tällaisia tiloja. Tavoitteenamme on tarttua nuorten huoleen tulevaisuudesta ja lisätä heidän kiinnostustaan demokratiaan ”arkidemokratian” kautta – tekemällä näkyväksi, miten demokratia vaikuttaa jokapäiväiseen elämään ja kuinka heidän omilla toimillaan on merkitystä.
Hyödyntäen suoran toiminnan demokratian, muutoskyvykkyyden, ruohonjuuritason osallistumisen ja käytännön kansalaisaktivismin käsitteitä Critical ChangeLab -hanke kartoittaa eurooppalaisen demokratiakasvatuksen nykytilannetta, luo ja toteuttaa mallin demokraattiselle pedagogiikalle oppimisympäristöissä, arvioi ChangeLabien onnistumista demokratiasta kiinnostumisen ja sen ymmärtämisen lisäämisessä, selvittää, miten malli toimii eri Euroopan maissa, ja tunnistaa tapoja levittää ja vakiinnuttaa mallin käyttö hankkeen elinkaaren aikana.
Hankkeen kumppanit
- Oulun yliopisto / Suomi (koordinaattori, koko projektin projektipäällikkönä toimii Heidi Hartikainen)
- The Provost, Fellows, Foundation Scholars & The Other Members Of Board, Of The College Of The Holy & Undivided Trinity Of Queen Elizabeth Near Dublin / Irlanti
- Barcelonan yliopisto / Espanja
- Stichting Waag Society / Alankomaat
- Ars Electronica Linz Gmbh & Co Kg / Itävalta
- Zavod Za Kulturo, Umetnost In Izobrazevanje Kersnikova / Slovenia
- Latra Innovation Lab / Kreikka
- Stichting The Tactical Technology Collective (TTC) / Alankomaat
- Alternatives Europeennes Association / Ranska
- Institut Za Drustvena Istrazivanja U Zagrebu / Kroatia