Dynamic longitudinal exposome trajectories in cardiovascular and metabolic non-communicable diseases (LongITools)

LongITools

EU H2020 rahoitettu projekti 2020-2024. Oulun yliopiston vastaava tutkija Professori Sylvain Sebert.

Rahoittajat

LongITools_logo

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Horisontti 2020 - Tutkimus- ja innovointitoimet (RIA)

Rahoituksen määrä

1 171 875 EUR

Projektin koordinaattori

University of Oulu

Projektin vetäjä

• Professor of Life-course Epidemiology
    Sylvain Sebert

Yhteyshenkilö

Projektin kuvaus

LongITools on Euroopan Unionin rahoittama tutkimusprojekti, jossa tutkitaan ympäristön, elintapojen, sosioekonomisten sekä biologisten tekijöiden välistä vuorovaikutusta kroonisten sydän- ja verisuonitautien ja metabolisten sairauksien riskin määrittämiseksi. Tarkastelun kohteena ovat koko elinkaaren aikaiset tapahtumat aina sikiön altistuksista aikuisuuteen saakka.

LongITools käyttää holistista eksposomi-lähestymistapaa, jossa pyritään tutkimaan useita elinympäristön altisteita samanaikaisesti. Eksposomitutkimus mahdollistaa useiden koko elämän aikaisten muuttujien, kuten ympäristöön liittyvien, sosioekonomisten, psykososiaalisten sekä biologisten muuttujien, arvioinnin samanaikaisesti. Hankkeessa hyödynnetään noin 11 miljoonan eurooppalaisen osallistujan suojattuja terveystietoja yhteensä 24:stä eri tutkimuksesta.

Tutkimustulosten avulla saadaan lisää tietoa kroonisten sairauksien kehittymisestä, pystytään tunnistamaan riskitekijöitä sekä määrittämään ajankohtia, jolloin tautien hoitaminen ja/tai niihin puuttuminen on tehokkainta. Lisäksi tutkimustulokset auttavat tunnistamaan taudeilta suojaavia tekijöitä. Perimmäisenä tavoitteena on lisätä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa terveyteen liittyvien päätösten tekemisen tueksi.

Koordinaattori: Oulun yliopisto

Muut osallistujat: