Green Factory - kohti hiilineutraalia tuotantoa
GREEF
Projektin tiedot
Projektin kesto
-
Rahoittaja
Useita rahoittajia
Projektin rahoittaja
Rahoituksen määrä
4 800 000 EUR
Projektin koordinaattori
Muu yliopisto tai yksikkö
Yhteystiedot
Yhteyshenkilö
Projektin kuvaus
GREEF-hanke auttaa yrityksiä pienentämään oman toimintansa ja tuotteidensa ympäristövaikutuksia ja kiihdyttämään kohti asettamiaan vähähiilisyyden ja viennin kasvun tavoitteita. Hanke kattaa useita vihreän teollisuuden teemoja, jotka koskevat jokaista yritystä. Samalla kun yritykset keskittyvät itselleen merkittävimpiin teemoihin, GREEF-tutkimusekosysteemi lisää konsortiolle ja koko teollisuuden alalle vaikuttavuutta.
Hanke on yhdistelmä tieteellistä ja teollista tutkimusta, jolloin yritysten tarpeet ja tutkijoiden asiantuntemus yhdistyvät parhaalla tavalla. Tuloksena on parhaita käytäntöjä ja malleja:
1) kestävälle brändäykselle teollisuuden markkinoilla;
2) energiatehokkaaseen tuotannonohjaukseen ja toimitusketjuun;
3) metallia lisäävien valmistusmenetelmien soveltuvuudesta ja ympäristövaikutuksista.
Hankkeen tuloksena syntyy myös laskuri yritysten hiilijalanjäljen arvioimiseen. Syntyvä osaaminen mahdollistaa valmistavan teollisuuden ympäristövaikutusten tunnistamisen paremmin ja merkittäviä kestävyyttä ja kilpailuetua parantavia muutoksia toimintaan ja tuotteisiin.
GREEF-yhteishankkeeseen osallistuu Aalto-yliopiston, Oulun yliopiston ja VTT:n lisäksi kuusi erikokoista suomalaista yritystä: SEW Industrial Gears Oy, AGCO Power Oy, Proventia Oy, Ojala-Yhtymä Oy, Delva Oy, EQ System Scandinavia Oy and Componenta Oyj. Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 4,5 miljoonaa euroa, josta Business Finlandin tuki on noin 2,5 miljoonaa euroa.
Kauppakorkeakoulun projektiryhmä
- Saila Saraniemi, professori, projektin johtaja
- Ilkka Ojansivu, apulaisprofessori, projektipäällikkö
- Milka Väinämö, väitöskirjatutkija
- Julia Autio, väitöskirjatutkija
Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu vastaa GREEF-hankkeen työpaketista yksi (TP1): Vihreä tehdas brändin näkökulmasta. Työpaketin tavoitteena on tutkia, miten ympäristön kannalta kestävä valmistus voidaan kytkeä valmistajien teolliseen brändäykseen kypsillä markkinoilla.
Teollisuus kokee markkinoiden ja päättäjien suunnalta painetta kehittää toimintaansa ympäristön kannalta kestävämmäksi. Ei ole kuitenkaan selvää, miten ekosysteemin keskeiset sidosryhmät (ulkoiset, kuten asiakkaat, liikekumppanit ja sijoittajat, ja sisäiset, kuten työntekijät) suhtautuvat asiaan.
Tämä työpaketti tarjoaa tietoa siitä, miten brändäys voi tukea kestävän kehityksen toimintaa teollisissa toiminnoissa. Lisäksi se tarjoaa tietoa tehokkaan kestävän teollisuuden brändiviestinnän menetelmien kehittämiseen.