Industrial symbiosis on CO2 and waste and side stream conversion to sustainable products

isoSUS

Tulevaisuudessa on tarpeen hyödyntää erilaisia sivu- ja jätevirtoja kemikaalien tuotannossa. Sivu- ja jätevirtojen hyödyntäminen mahdollistaisi kemikaalien kestävämmän tuottamisen. Tämän projektin kunnianhimoisena tavoitteena on selvittää, miten voidaan tuottaa kemikaaleja sivu- ja jätevirroista yhdistelemällä prosesseja aivan uudella tavalla.

Rahoittajat

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Business Finland

Projektin rahoittaja

Business Finland
Borealis
Fortum
Solar Foods
TM Systems

Projektin koordinaattori

Other university or unit

Projektin kuvaus

isoSUS-projekti kehittää menetelmiä kemikaalien tuottamisen sekä orgaanisista sivuvirroista että hiilidioksidista. Tavoitteena on tunnistaa tähän tarvittavat yksikköprosessit valituille sivuvirroille ja tuotteille, miten valitut prosessit voidaan optimoida, ja miten valitut tuotteet voidaan ottaa talteen. Tämän lisäksi tarkastellaan valittujen arvoketjujen teknoekonomista potentiaalia. Sivu- ja jätevirtojen hyödyntäminen edistää kiertotaloutta, kestävää kehitystä, vähähiilistä yhteiskuntaa sekä vähentää päästöjä ja parantaa huoltovarmuutta. Projektin tulokset kasvattavat mukana olevien yritysten vientipotentiaalia.

Hankekonsortiossa ovat mukana Tampereen yliopisto, Luonnonvarakeskus, Itä-Suomen yliopisto, Oulun yliopisto. Borealis, Fortum, Solar Foods ja TM Systems.