Inklusiivisuuden ja yhteenkuuluvuuden välisiä jännitteitä ja jännitteiden murtumisia varhaiskasvatuksessa

Tutkimuksessa analysoidaan varhaiskasvatukseen liittyvien toimijoiden ryhmäkeskusteluista yhteenkuuluvuuden ja inklusiivisuuden välisiä jännitteitä ja niiden murtumisia.

Rahoittajat

Pehmoja
Frauke Riether, Pixabay

Projektin tiedot

Projektin kesto

-

Rahoittaja

Muu kotimainen

Projektin rahoittaja

Koneen säätiö

Rahoituksen määrä

108 800 EUR

Projektin koordinaattori

Oulun yliopisto

Yhteystiedot

Projektin vetäjä

Projektin kuvaus

Inklusiivisuuden periaate korostaa erilaisten ihmisten kykyä toimia keskenään siten, että kaikki kokisivat yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Ihmiselle ei ole kuitenkaan luontaista ja helppoa kokea yhteenkuuluvuutta kaikkien kanssa. Luontaisimmin yhteenkuuluvuuden tunne syntyy samalla tavalla ajattelevien, samanlaisista asioista pitävien, ulkonaisesti tutulta tuntuvien jne. ihmisten kanssa. On ongelmallista, ellei yhteenkuuluvuuteen liittyviä lainalaisuuksia tunnisteta, vaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen nimissä pyritään toimimaan ikään kuin yhteenkuuluvuuden voimia ei olisi olemassa. Kuitenkin yhtä ongelmallista on, ellei ymmärretä identiteetin ja minuuden rikastuvan nimenomaan olemalla kosketuksissa itselle vieraalta tuntuviin “toisiin” ja heidän ajatteluunsa.

Tutkimuksessamme analysoimme ryhmäkeskusteluja, joiden tuottamiseen on osallistunut kuntien päättäjiä, varhaiskasvatusjohtajia, päiväkodinjohtajia, varhaiskasvatuksen opettajia ja erityisopettajia sekä huoltajia. Aineisto on koottu vuosina 2022-2023 Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa VakaTuki- hankkeessa https://uefconnect.uef.fi/tutkimusryhma/vakatuki-varhaiskasvatuksen-palvelun-jarjestajien-tuen-rakenteet-ja-hallinnon-prosessit/. Aineistoa analysoidaan kerronnallisen analyysin periaattein. Etsimme keskusteluista ja haastatteluista yhteenkuuluvuuden ja inklusiivisuuden välisiä jännitteitä mutta myös niitä ilmaisuja, joissa tuo jännite on murtunut ja joiden tulkitsemme olevan ”antoisan vuorovaikutuksen oppimista toiseuden kanssa, kykyä olla todellisuuden vaikutuspiirissä niin, että toiseus voi autonomisen vieraan tavoin kyseenalaistaa meidän tietomme ja olla jotain muuta kuin me haluamme” (Innerarity 2017, 14). Haluamme tutkimuksellamme osallistua erityisesti varhaiskasvatuksessa käytävään keskusteluun tekemällä näkyväksi haastetta, joka kuormittaa inklusiivisuuteen pyrkimistä ja inklusiivisen toimintakulttuurin johtamista.

Tutkimusprojektia johtaa yliopistonlehtori KT Elina Viljamaa (OY). Tutkijakumppaneina ovat varhaiskasvatuksen professori KT Päivi Pihlaja (UEF) ja koulutusjohtamisen apulaisprofessori KT Elina Fonsén (JYU).